تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
"دیدارنیوز" بودجه ۹۸ را بررسی می‌کند:

جایگاه موضوعات اجتماعی و آموزشی در بودجه سال ۱۳۹۸

در مجموع، سهم بودجه آموزش عالی نسبت به حجم کل بودجه در نسبت با سال گذشته، کاهش پیدا کرده است. مثلا در بخش علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در مجموع می‌شود گفت با توجه به افزایش قیمت‌ها، ارزیابی نمایندگان در کمیسیون این بود که ما در آموزش و پرورش هم شاهد رشد چندانی نبودیم.

کد خبر: ۱۷۹۷۳
۱۶:۵۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوزاسفندیار عبدالهی: هرساله در هنگام تقدیم بودجه سالیانه از طرف دولت، مباحث مختلفی در حوزه‌های گوناگون پیرامون افزایش یا کاهش ردیف‌های بودجه مطرح می‌شود. از جمله موضوعات داغ هر ساله در بحث بودجه ریزی، مربوط به سهم بودجه بخش اجتماعی و آموزشی است.

ابراهیم بهادرانی نماینده اتاق بازرگانی در تدوین بودجه ۹۸ در تشریح نقاط روشن بودجه در موضوعات اجتماعی می نویسد: «در تشریح یکی از این نقاط قوت لایحه بودجه باید به انقباضی بودن بودجه در بخش درآمد‌ها و هزینه‌های دولتی اشاره کرد. علت هم این است که تا به حال، بر اساس اعلام بانک مرکزی، تورم در هشت ماهه سال جاری ۲۲.۸ درصد بوده است که بر این اساس نیز، طراحان در بودجه، درصدی که برای رشد ارقام و اعداد بودجه در نظر گرفته اند، ۵.۷ درصد بوده است؛ در حالی که طبق ارقام تورم، ۱۷.۱ درصد بودجه کشور منقبض شده است. البته در عین حال که بودجه عمومی کشور منقبض است، اما بودجه شرکت‌ها به نظر منبسط بسته شده؛ در رابطه با بودجه شرکت ها، ۵۲ درصد رشد را شاهد هستیم که البته برخی از شرکت‌های دولت واگذار می‌شوند و بایستی هر سال بودجه آن‌ها کمتر شود. بنابراین بودجه شرکت‌ها در این بخش منبسط و بودجه عمومی منقبض شده است. از جمله نکات مثبت حائز اهمیت دیگر در بودجه سال ۹۸ کل کشور پیش بینی ۷ هزار میلیارد تومان برای حمایت از معیشت خانوار‌های نیازمند است. بودجه سلامت نیز افزایش یافته و قرار است به مناطق کمتر توسعه یافته نیز بیشتر توجه شود. در مورد کسر یارانه ثروتمندان نیز کار به استان‌ها واگذار شده است که باید با دقت صورت گیرد و دولت در قالب بودجه وظایف شفاف تری را به عهده آن‌ها بگذارد. به هرحال این تکلیف قانونی دولت است که روی حذف یارانه ثروتمندان کار کند و مشوق‌هایی قرار دهد. از سوی دیگر در بودجه ظاهرا به بخش محیط زیست توجه ویژه‌ای شده که آقای رئیس جمهوری هم در زمان تقدیم لایحه به مجلس به آن اشاره کرده است. رشد ۲۰ درصدی اعتبارت آب شرب و ۱۸ درصدی حوزه محیط زیست نیز بسیار مثبت است که از جمله نکات شایان توجه در ویژگی‌های بودجه به شمار می‌رود.»
 
«با توجه به اینکه سال آینده سال سختی پیش بینی می‌شود، در لایحه بودجه شرایط درآمد دولت در نظر گرفته شده، اما در مجموع دولت در آن به اقشار آسیب‌پذیر، بازنشستگان، حقوق بگیران و اشتغال توجه ویژه داشته است.» این نظر «هادی قوامی» نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است. هادی قوامی در گفت‌وگو با  ایرنا گفته بود: در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور به کالا‌های اساسی، خوراک دام و طیور، بخش‌های بهداشت، آموزش و پرورش و دفاعی بیشترین توجه شده است. قوامی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۸ بیش از یک میلیون شغل در نظر گرفته شده است که این هم یکی از نقاط مثبت و از ویژگی‌های بودجه است و مقرر شده منابع و تسهیلاتی در اختیار بنگاه‌هایی که با ظرفیت پایین کار می‌کنند قرار داده شود که در جذب نیروی کار و اشتغال‌زایی موثر باشد. با توجه به اینکه در سال ۹۷ فشار زیادی به بازنشستگان و اقشار آسیب پذیر وارد شد در بودجه ۹۸ توجه ویژه‌ای به امور رفاه اجتماعی شده است. رشد بودجه عمومی در لایحه بودجه ۹۸ کل کشور ۵.۴ درصد است، ولی این بخش بازنشستگان و بیمه‌شدگان و کارکنان ۲۰ درصد رشد داشته است و در قسمت امور اجتماعی بیشترین افزایش را داشته است.
 

خرید خدمات باعث سلب مسئولیت از دولت در مدارس می‌شود
 
محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بودجه آموزش و پژوهش و آموزش عالی به خبرنگار دیدار نیوز گفت: معاونین اداری، پشتیبانی و مالی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و رییس سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون آموزش و تحقیقات حاضر شده و کلیات ردیف بودجه هر بخش را تشریح و ارائه کردند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: با نگاهی به کلیات بودجه متوجه می‌شویم آموزش و پرورش تنها بخشی است که نسبتاً افزایش داشته و در مجموع فکر می‌کنم بودجه، بالای ۲۰ درصد در بخش آموزش افزایش داشته است که سهم آموزش عالی، افزایش ۱۳ درصدی بوده است. البته افزایش بخش مربوط به دانشگاه و موسسات آموزش عالی بابت حقوق بوده است.


صادقی اضافه کرد: در مجموع، سهم بودجه آموزش عالی نسبت به  حجم کل بودجه در نسبت با سال گذشته، کاهش پیدا کرده است. مثلا در بخش علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در مجموع می‌شود گفت با توجه به افزایش قیمت‌ها، ارزیابی نمایندگان در کمیسیون این بود که ما در آموزش و پرورش هم شاهد رشد چندانی نبودیم.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر بودجه قسمت آموزش و علوم را جمع بزنیم  ۹۶ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است ما حتی در آموزش پرورش رشد نداریم و آن هزار میلیاردی که قبلاً اسناد خزانه و درآمد‌های اختصاصی بخش آموزش بوده و یک درصد سهم شرکت‌ها نیز حذف شده است.


وی گفت: به نظرم این بودجه در حوزه آموزش عالی هم شاهد کاستی‌های است که در سال آینده مشاهده خواهیم کرد. همه اعضای کمیسیون از این موضوع اظهار نگرانی شدید کردند. در بعضی از حوزه ها به خصوص حوزه‌های دانشجویی مانند بحث غذا، خوابگاه و وام دانشجویی با مشکلات اساسی روبرو خواهیم شد لذا انتظار می‌رود که در بحث‌های کمیسیون تلفیق با کمک دولت و سایر نمایندگان بشود مقداری در این حوزه بهبودی ایجاد کنیم.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی