تیتر امروز

استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد

این صد و سی و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند
در مناظره دو فعال سیاسی در دیدارنیوز مطرح شد

زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند

در ادامه سلسله مناظرات دیدارنیوز در خصوص مسائل روز کشور و منافع ملی، میزبان بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه و احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی بودیم که در ادامه می‌‌خوانید.
سجاد عبدالله‌پور: اگر بپرسید علم بهتر است یا ثروت قطعا می‌گویم علم/ در کار روی اصول اخلاقی‌ا‌م پا نگذاشتم/ فکر می‌کردم در دبی برایم فرش قرمز پهن می‌کنند، اما اینطور نبود
گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین

سجاد عبدالله‌پور: اگر بپرسید علم بهتر است یا ثروت قطعا می‌گویم علم/ در کار روی اصول اخلاقی‌ا‌م پا نگذاشتم/ فکر می‌کردم در دبی برایم فرش قرمز پهن می‌کنند، اما اینطور نبود

دیدارنیوز در یکی از گفت‌و‌گو‌های ویژه خود به سراغ سجاد عبدالله‌پور، مهندس معمار و کارآفرین که این روز‌ها در دبی زندگی می‌کند، رفته و از او درباره لایه‌های پنهان و پیدا مهاجرت و کار کردن در یک...
اتفاقی نادر که تنها در آغازین ساعات سال نو روی می‌دهد

هواپیمایی که ۲۰۲۵ از باند برخاست و ۲۰۲۴ فرود آمد!

یک هواپیمای مسافربری در اولین ساعات سال ۲۰۲۵ میلادی از باند فرودگاه هنگ‌کنگ بلند شد و در آخرین لحظات سال ۲۰۲۴ میلادی بر زمین نشست!

کد خبر: ۱۷۸۰۹۰
۰۹:۲۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۳

هواپیمایی که ۲۰۲۵ از باند برخاست و ۲۰۲۴ فرود آمد!

دیدارنیوز: یک هواپیمای مسافربری این هفته در اولین ساعات سال ۲۰۲۵ میلادی از باند فرودگاه هنگ‌کنگ بلند شد و در آخرین لحظات سال ۲۰۲۴ میلادی بر زمین نشست؛ اتفاقی نادر که تنها در آغازین ساعات سال نو روی می‌دهد.

پرواز Cathay Pacific CX۸۸۰ در ساعت ۱۲:۲۱ صبح به وقت محلی روز اول ژانویه ۲۰۲۵ میلادی فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ را ترک کرد و پس از حدود ۱۲ ساعت پرواز، در ساعت ۸:۳۳ بعد از ظهر به وقت محلی روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ در لس‌آنجلس فرود آمد.

البته ساختار فضا-زمان هنوز همچنان دست‌نخورده باقی مانده و این هواپیما قبل از پرواز فرود نیامده است؛ بلکه این اتفاق صرفا به دلیل تقسیم بندی‌های زمانی و عبور از خط تاریخ بین‌المللی (IDL) روی داده است.

«خط تاریخ بین‌المللی» که یک خط تقریباً عمودی است، از صدوهشتادمین نصف‌النهار در اقیانوس آرام می‌گذرد و کشتی‌ها و هواپیما‌ها هنگام عبور از آن از غرب به شرق، یک روز تقویمی به عقب برمی‌گردند.

یک شگفتی به نام «کنکورد»

با این حال برای مشاهده این تأثیر، همیشه لازم نیست از «خط تاریخ بین‌المللی» عبور کنید.

پیش از این یک بار هنگام تحویل سال از ۱۹۹۹ به سال ۲۰۰۰ میلادی، شرکت ایرفرانس به مشتریانش این فرصت را داد تا شروع یک هزاره جدید را «دو بار» جشن بگیرند.

به این ترتیب که مسافران با یک هواپیمای کنکورد، فرودگاه شارل دوگل پاریس را در ساعت ۱ بامداد به وقت محلی در ۱ ژانویه ۲۰۰۰ میلادی ترک کردند تا در ساعت ۱۱ شب به وقت محلی در روز ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ میلادی در فرودگاه جان اف کندی نیویورک فرود آیند. آن‌ها با این کار، جشن هزاره را یکبار در پاریس و یکبار در نیویورک جشن گرفتند.

از آنجایی که این هواپیما با سرعت مافوق صوت حرکت می‌کرد، توانست به اندازه کافی سریع حرکت کند تا از چرخش زمین نسبت به زمان محلی پیشی بگیرد.

اگرچه «خط تاریخ بین‌المللی» به طور گسترده مورد توافق کشورهاست، اما هیچ وضعیت حقوقی بین‌المللی ندارد و کشور‌ها در انتخاب تقویم تاریخیِ خود آزادند.

نصف‌النهار ۱۸۰ کره زمین، از چند خشکی از جمله منتهی‌الیه شرق روسیه و برخی جزایر فیجی عبور می‌کند. با این وجود عبور آن از این کشورها، تاثیری روی روز‌های تقویمی آن‌ها نداشته است.

این موضوع بار دیگر یادآور آن است که بسیاری از جنبه‌های مناطق زمانی و تقویم‌ها، ساخته‌های انسانی هستند که عمدتا با هدف تسهیل زندگی مثلا برای برنامه‌ریزی سفر و استانداردسازی ارتباطات در سراسر جهان طراحی شدند.

حتی زمان‌بندی ۲۴ ساعته شبانه‌روز نیز چیزی مشخص و ثابت نیست؛ زیرا سرعت چرخش زمین می‌تواند تحت تأثیر ماه و دیگر اجرام آسمانی قرار بگیرد و به این ترتیب روز‌ها از ۲۴ ساعت طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود؛ البته در حد چند میکروثانیه.

بطور مثال بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۲۰ میلادی میانگین روز حدود ۳ میلی‌ثانیه کمتر شد (هر میلی‌ثانیه برابر با یک‌هزارم ثانیه است).

اما در چهار سال گذشته، روز‌ها دوباره کمی طولانی‌تر شدند و هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند چرا.

ارسال نظرات