تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
سید حسن خمینی در آیین بزرگداشت دهمین سالگرد وفات آیت‌الله جمی:

در کشور اتفاقاتی شبیه صدر اسلام در حال رخ دادن است

ما باید قواعد رفتار انسان‌ها را استخراج کنیم و علت سقوط جوامع و حکومت‌ها را متوجه بشویم و مطالعه کنیم و این شباهتی که در تاریخ پشت سر گذاشته ایم را در زندگی خود رعایت کنیم، هیچ تضمینی برای ماندگاری هیچ دولتی و هیچ گروهی وجود ندارد.

کد خبر: ۱۷۴۱۳
۱۳:۳۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز – اسفندیارعبدالهی: جمعه ۷ دی ماه در حسینیه شماره یک جماران، بزرگداشتی به‌مناسبت دهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله جمی برگزار شد. به همین مناسبت تعداد زیادی از مسئولین اجرایی و نظامی فعلی و پیشین کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های مذهبی نیز در مجلس بزرگداشت مرحوم آیت الله جمی حضور داشتند. نماز مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام رسول منتجب نیا برگزار شد. سخنران اصلی این مراسم، حجت الاسلام سید حسن خمینی بود.


به گزارش دیدارنیوز حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در این مراسم اظهار کرد: دلیل توفیقات ما در دفاع مقدس این بود که اصول را جایگزین فروع نکردیم و از همه نیرو‌ها که در سطح جامعه بودند برای دفاع از حریم کشور استفاده کردیم و موجب ظهور افرادی مثل مرحوم آیت الله جمی شد. امثال آیت الله جمی در فضایی خدمت کردند که صداقت وجود داشت. اصول سر جای خود نشسته بود.هر کس که توانایی کاری را داشت به کار گمارده شد. از آن روز باید ترسید که این جایگاه‌ها به هم بریزد و این نقش‌ها دگرگون شود.


سید حسن خمینی در سخنرانی خود گفت: مجلس گران‌قدری است که به یاد و نام خوزستان و مجاهدت‌های مرحوم آیت الله جمی توسط دوستان و یاران و علاقمندان به ایشان در این شب گرامی برگزار می‌گردد. همه آمده اند تا با حضور در  حسینیه جماران، یاد و خاطره ایشان را گرامی بدارند. رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: این دنیا به اندازه تار و پود یک فرش و پارچه کتانی ارزش ندارد و به تعبیر امیرالمومنین دنیا به اندازه آب بینی یک بز ارزش ندارد.


نوه حضرت امام (ره) افزود: مایلم فراز دیگری از سخن پیامبر اعظم که مناسب این مجلس است را عرض کنم. حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: یک چیز را بدانید اینکه هر چقدر هم از عمر شما در دنیا باقی مانده باشد مانند آن قسمت از عمر است که پشت سر نهاده اید، آنچه پیش رو است خیلی با آن چیزی که پشت سر گذاشته اید تفاوتی  ندارد، دو قسمت عمر مثل هم است.
یادگار امام در تشریح صحبت‌های خود از ابیاتی بهره جست و اضافه کرد:

 روی زمان قابل دیدن دوباره نیست
 رخ پس نکرد آنکه از این خاکدان گذشت
 بدنامی حیات دو روزی نبود بیش
آن هم کمی با تو بگویم، چه سان گذشت
 یک روز صرف بستن دل شد به این و آن
روز دگر به کندن دل زین و آن گذشت
 
 وی خاطرنشان کرد: غرض من این است که به تعبیر پیغمبر آن چیزی که پیش روی ماست همانی است که پشت سر مانده است، می‌خواهم نتیجه بگیرم که قواعد انسانی و قواعد تاریخ یکسان هستند. انسان‌ها عوض می‌شوند ولی قاعده‌ها عوض نمی‌شوند؛ شمر‌های تاریخ فراوانند و امام حسین‌های تاریخ کم. همیشه هم در تاریخ ابراهیم، نمرود، فرعون و موسی (ع) داشته‌ایم و خواهیم داشت وهمواره ستیز بین حق و باطل وجود داشته ودارد.


تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: مرحوم قیصر امین پور می‌گوید "خدا روستا را، بشر شهر را و شاعران آرمان‌شهر را آفریدند که در خواب هم خواب آن را ندیدند". در این دنیای پر فراز و فرود، همیشه بین دیو و پری ستیز بوده است. امیرالمومنین در خطبه ۹۲ می‌فرمایند؛ از یعقوب، اسماعیل، اسحاق و یوسف عبرت بگیرید به خاطر اینکه احوال انسان‌ها به هم شبیه است.  تجارب تاریخی و مثال‌ها شبیه به هم هستند خیلی مطمئن نباشید اگر من و شما در کربلا بودیم، طرف امام حسین (ع) بودیم.

 
 پیش و پس شد ورنه از جور فلک
 بر سکندر نیز بگذشت آنچه بر دارا گذشت
 
دارا همان داریوش سوم، آخرین پادشاه هخامنشی بود که اسکندر او را کشت و بعد از مدتی هم خود اسکندر از دنیا رفت.


 در کشور اتفاقاتی شبیه صدر اسلام در حال رخ دادن است
 
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی افزود: باید گذشته تاریخ را مطالعه کرد و سرنوشت بزرگان، خوبی‌ها و بدی‌هایشان را مطالعه و پیش رو قرار داد. فکر نکنیم آنچه به سر ما می‌آید مهمترین حادثه‌ای است که اتفاق افتاده است؛ این گونه نیست آن چه بر سر ما آمده است بدترش بر سر دیگران آمده است و این روال طبیعی کار دنیاست، در اسلام کوزه‌ها و کاسه‌های زیاد شکسته شده است و این راهی است که پیش روی همه ماست.


وی ادامه داد: دیر یا زود همه می‌رویم، پیامبری که بزرگترین معجزه‌اش حضرت علی علیه السلام است پیامبری که نه عرب را،که انسانیت را یک پله و یک مقام بالاتر آورد و تمام خلقت عالم در وجود او تو متجلی است از دنیا رفت، ولی بعد از او چه شد؟ بعد از وفات رسول‌الله، گروه‌های مختلفی در اسلام وجود داشتند، هم گروه خوارج و هم قرآن ناطق علی علیه السلام بودند. متحجرین، مارقین، ناکثین و گروه‌های مختلف دیگری بعد از رحلت پیامبر وجود داشتند. دوره ما هم همین گونه است، اگر احیاناً فراز و فرودی مشاهده کردید فکر نکنید اتفاق مهمی افتاده است. ما در  مقطع زمانی دیگری هستیم که اتفاقاتی شبیه صدر اسلام در حال رخ دادن است، مهم این است که متوجه باشیم ما کجای این صحنه و بازیگر کدام نقش هستیم لذا همه اتفاقات در گذشته بوده است و در آینده هم خواهد بود.

آنچه دیدی برقرار خود نماند

وآنچه بینی هم نماند برقرار
 
 تولیت آستان حضرت امام (ره) اضافه کرد: تحمل خود را از دست ندهید، ما نمی‌توانیم یک تنه و در مدتی مشخص دنیا، را پر از عدالت و شکوه کنیم. این کار، کار ما نیست، کار آینده تاریخ و روال طبیعی تاریخ است. زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست؛ هر کس نقش خود را بازی می‌کند، ولی صحنه همچنان پابرجاست.


هیچ تضمینی برای ماندگاری هیچ دولتی و هیچ گروهی وجود ندارد


سید حسن خمینی گفت: اگر بخواهم منبر بروم و در خصوص این قسمت بحث وارد جزئیات شوم چیزی دستگیرمان نمی‌شود چرا که امیدی به این قوم و طایفه نیست؛ و انتظاری هم از این طایفه نمی‌رود؛ بنابراین به همه پیشنهاد می‌کنم از فرمایش پیامبر و از نهج البلاغه حضرت علی علیه السلام استفاده کنیم و سعی کنیم قواعد تاریخ را به دست بیاوریم. تاریخ واقعیتی است مانند من و شما، کما اینکه ملت نیز من وشما هستیم و وجود خارجی غیر از ما در عالم نیست. ما باید قواعد رفتار انسان‌ها را استخراج کنیم و علت سقوط جوامع و حکومت‌ها را متوجه بشویم و مطالعه کنیم و این شباهتی که در تاریخ پشت سر گذاشته ایم را در زندگی خود رعایت کنیم، هیچ تضمینی برای ماندگاری هیچ دولتی و هیچ گروهی وجود ندارد.


وی اضافه کرد: مرحوم مجلسی که یکی از بزرگان دنیای اسلام است و شیعه بود، در مقدمه یکی از کتاب‌هایش می‌گوید؛ حکومت صفوی به قیام حضرت امام زمان (عج) متصل خواهد شد، آیا متصل شد؟ هیچ تضمینی وجود ندارد که حکومتی و دولتی تا آخر دنیا ادامه پیدا کند. شعر بهترین خطیب است، در ترجیع‌بندی از لسان‌الغیب آمده است.:

ای سیم تن سیاه گیسو، که از هجر سرم سپید کردی

بسیار سیه سپید کرده است، دوران سپهر لاجوردی


به همین دلیل، «هر که ناموخت از گذشت روزگار ،هیچ ناموزد از هیچ آموزگار»

این که در افسانه‌ها بنوشته اند، رستم و روئین‌تن اسفندیار

تا بدانند این خداوندان ملک، از بسی خلق است دنیا یادگار

آنچه دیدی برقرار خود نماند، آنچه بینی هم نماند برقرار

نام نیکو گر بماند ز آدمی، به کز او ماند سرای زرنگار
 
سید حسن خمینی ادامه داد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند؛ دولت‌ها به چهار دلیل فرو می‌پاشند. اگر اصول جامعه را رها کردید و به فروع تمسک جستید، از ریشه‌ها فاصله گرفتید و به شاخ و برگ‌های کوچک  روی آوردید، اگر حکومت، اصل کار را رها و ضایع کرد و به سراغ فروع رفت از بین می‌رود. منظور حضرت همه دولت‌ها و حکومت‌ها است و استثنایی هم قائل نشده است لذا میفرمایند هر دولتی چنین کرد نتیجه قهری آن فروپاشی آن دولت است. به تعبیر مولا علی (ع) اگر فقط به ظواهر پرداخته شد به سرنگونی دولت منجر می‌شود.


ملک شاید از کفر، از هم نپاشد، ولی از ظلم می‌پاشد


وی ادامه داد: ضرب‌المثل معروف «می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن» هم وجود دارد، ولی من گویم نه می‌ بخورید نه منبر بسوزانید و نه مردم آزاری کنید. زیربنای یک جامعه، احساس رضایت مردم است. پیامبر می‌فرمایند؛ کسی که بیشترین مدارا را می‌کند، بیشترین عقل را دارد. زندگی اجتماعی بر اساس مدارا شکل گرفته است. اینکه در یک حکومت، جامعه دائما در حال ستیز و پاره پاره شدن باشد از مقدمات اضمحلال و فروپاشی دولت هاست. نشر و پخش مستمر کینه و انتشار مرتب نفاق، مقدمات فروپاشی دولت هاست. چرا صداقت کم شده است؟ اگر ما از صداقت دور شویم باعث می‌شود بنیان دولت و حکومت فرو بپاشد. یک ضرب المثلی هست که می‌گوید؛ ملک شاید از کفر از هم نپاشد، ولی از ظلم می‌پاشد، چون احساس رضایت مردم از همه چیز مهمتر است.  
 
سید حسن خمینی یادآور شد: خداوند در قرآن به پیامبر می‌فرماید؛ اگر بد اخلاق بودی مردم به دنبال تو نمی‌آیند، اگر تو شر و شوم بودی مردم به دنبال تو نمی‌آمدند. بزرگان ادیان اهل تظاهر نبودند و به اصول توجه می‌کردند، اینگونه نبود که اگر حقی از کسی ضایع می‌شد سکوت کنند، ولی به خاطر یک کم حجابی، قیصریه را به آتش بکشند و فریاد وامذهبا سر دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی