تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
راهکاری برای آلودگی هوای پایتخت

مخالفت با خرید فیلتر دوده برای اتوبوس‌های تهران

News Image Lead

اگر اولویت با پاکی هوای تهران است، پس هزینه فیلتر‌ها را خرج مترو نکنید. البته تکمیل مترو تهران برای شهر تهران مهم است، اما نباید از فیلتر‌های اتوبوس‌ها که نقش مهمی در کنترل هوای تهران دارد، پول آن را تامین کرد.

کد خبر: ۱۷۲۱۳
۱۱:۱۶ - ۰۴ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ در روزهایی که هوای تهران به دلیل غلظت آلاینده‌ها خاکستری شده در جلسه (یکشنبه دوم دی‌) شورای شهر تهران لایحه انتشار سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل، مورد بررسی قرار گرفت و اعضای این شورا به تخصیص اعتبار از این محل برای خرید فیلتر دوده برای اتوبوس‌ها رأی منفی دادند و مخالفت کردند. این در حالی است که سهم آلودگی هوا در تهران، ۲۳ درصد مربوط به کامیون‌ها، چهار درصد سهم مینی‌بوس‌ها، ۱۲ درصد سهم اتوبوس‌های شرکت واحد و ۱۸ درصد سهم سایر اتوبوس‌ها است و حالا با حذف فیلتر اتوبوس‌های درون شهری می‌توان تصور کرد که غلظت هوای تهران تا چه اندازه آلوده‌تر می‌شود. نصب فیلتر دوده از سال ۹۳ به عنوان تنها راهکار برای کاهش ذرات معلق خروجی از دیزلی‌ها به تصویب دولت رسید و از آن پس شماره‌گذاری دیزلی‌های بدون فیلتر دوده ممنوع اعلام شد. محمد علیخانی یکی از اعضای شورای شهر بود که به طرح حذف فیلتر اتوبوس‌ها رأی مثبت داد و او که مسئولیت کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران را برعهده دارد معتقد است فیلتر دوده فاقد کارایی است و بسیاری از اتوبوس‌هایی که فیلتر دوده را نصب کرده‌ بودند، اقدام به بازکردن آن کرده‌اند.

در این بین سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این تصمیم شورای شهر تهران واکنش نشان داد و معاون محیط زیست انسانی این سازمان به ایسنا اظهار کرد: شورای شهر تهران باید مبنای تصمیم خود در مورد حذف بودجه خرید فیلتر دوده را اعلام کند و پاسخ بدهد که در صورت حذف این بند، چه جایگزینی برای کاهش آلودگی خودروهای دیزلی دارد؟ شورای شهر تهران هر تصمیمی که بگیرد باید در مورد اثرات آن بر کاهش آلودگی هوا نیز توضیح دهد. مسعود تجریشی تاکید کرد: استفاده از فیلتر دوده برای کنترل آلودگی خودروهای دیزلی، روش آزموده در همه دنیاست و در مصوبات متعدد هیات وزیران و حتی در مصوبات خود شورای اسلامی تهران هم آورده شده است.

هزینه فیلترها به مترو می‌رسد

در این باره به سراغ یکی از اعضای شورای شهر تهران رفتیم، سبدمحمود میرلوحی به «آرمان» می‌گوید: شاید مباحث و نظرات مختلفی درباره مصوبه جلسه دوم دی‌ در شورای شهر مطرح شده است، اما باید این را در نظر بگیریم که ما هیچ وقت قصد حذف فیلترها را نداریم، بلکه منظور ما اولویت قرار دادن یک بخش دیگر در سیستم حمل و نقل عمومی است. بنده معتقدم با توجه به اینکه خطوط 6و هفت مترو ناتمام مانده و حدود هفت هزار میلیارد تومان هزینه بدون استفاده است، باید اتمام آن را در اولویت قرار دهیم، ما اگر دو یا سه هزار میلیارد تومان هزینه کنیم خطوط 6 و هفت مترو را در مسیر بهره‌برداری قرار می‌گیرد. با راه‌اندازی این خطوط و با هزینه یک‌هزار میلیارد تومان می‌توانیم شرایط موجود در شهر را سرو سامان ببخشیم. بازهم تاکید می‌کنم که مساله فیلتر اتوبوس‌ها برای ما مهم است، اما بنا به محدودیت‌های مالی باید این دوخط مترو هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و در سال‌ بعد به فیلتر اتوبوس‌ها رسیدگی می‌کنیم. او اضافه کرد: در جلسه شورا آقای علیخانی براین باور بودند که فیلترها کارایی ندارند و بسیاری از اتوبوس‌ها آن را باز کرده‌اند در حالی که جناب پور سیدآقایی می‌گفتند که تعدادی از اتوبوس‌ها چون از شهر خارج شده‌اند یا به تعمیرگاه رفته‌اند فیلترهای خود را باز کرده و این استاندارد شورای عالی محیط زیست و مقررات است که خودروی بدون فیلتر شماره گذاری نمی‌شود. اگر همان‌طور که آقای پور سیدآقایی می‌گوید فیلتر خودروهای دیزلی قانون است، پس ما ملزم به رعایت آن هستیم و اگر آقای علیخانی نیز معتقدند که کارایی ندارد باید با کارشناسان محیط زیست مشورت کنند تا مساله روشن می‌شود. ما حذف فیلتر اتوبوس‌ها را در دستور کامل نداریم و معنای این مصوبه شورا تکمیل و اهمیت خطور 6 و هفت مترو است. میرلوحی به فرسوده و دودزا بودن اتوبوس‌های شهری اشاره می‌کند و می‌افزاید: باید سن اتوبوس‌های تهران به بالای 10 سال برسد. وقتی ما به کامیون‌های پیر و فرسوده ایراد می‌گیریم و می‌گوییم آنها حق ندارد به منطقه ترافیک ورود پیدا کنند، پس شهرداری باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا اتوبوس‌های شهری خود را جوان کند، اما اقدامات در بخش ناوگان حمل و نقل و نوسازی اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو کندی پیش می‌رود. این عضو شورای شهر ضمن بیان اینکه گسترش مترو و نوسازی اتوبوس مورد توجه شورای شهر است، خاطرنشان می‌کند: با ظرفیت فعلی مترو 11 درصد و اتوبوس 13 درصد، حمل و نقل عمومی شهر تهران را برعهده دارند، در کل این دو وسیله حمل و نقل عمومی 23 درصد از حجم ناوگان حمل و نقل شهری را برعهده دارند و ما باید این ظرفیت را به 50 درصد برسانیم تا 9 میلیون از 18 میلیون سفر روزانه تهران با مترو و اتوبوس انجام شود. این نظر شوراست، البته به زودی به این ظرفیت می‌رسیم. هر ایستگاه مترو با صد میلیارد تومان به بهره‌برداری و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و با هزار میلیارد تومان می‌توان 10 ایستگاه مترو در خطوط 6 و هفت را تکمیل کرد. برنامه ما از سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده دو هزار و 500 تومان برای مترو و 500 میلیارد تومان برای فیلتر اتوبوس‌ها است و فکر می‌کنیم با منابع دیگر و تلاش‌هایی که انجام می‌شود، به زودی خطوط مترو به بهره‌برداری می‌رسد.

هوای تهران مهم‌تر از تکمیل مترو

اسماعیل کهرم، نظرات متفاوتی دارد و او معتقد است که دود اتوبوس‌ها مستقیم به چشم شهر تهران می‌رود. این کارشناس محیط زیست به «آرمان» می‌گوید: شهرداری و شورای شهر تهران از یک طرف اعلام می‌کنند که هر خودرویی بدون معاینه فنی وارد خیابان شود روزانه 50 هزارتومان جریمه می‌شود. چند وقت پیش متوجه شدم که چند روز قبل از آغاز دومین طرح کاهش آلودگی هوا، دو بار به دلیل نداشتن معاینه فنی در خیابان جریمه شدم. در حالی که تاریخ آن به قبل از اعلام رسمی طرح بازمی‌گردد. حالا که شورای شهر اینقدر دغدغه کاهش آلودگی هوای تهران را دارد و چطور اقدام به حذف فیلترهای اتوبوس‌ها می‌‌کند. بنده به عنوان یک راننده هر وقت بحث خودروهای دودزا به میان می‌آید به یاد اتوبوس‌های شهری می‌افتم که از دودزاترین خودروها در سطح شهر تهران هستند. بنابراین دغدغه‌ آنها سلامت هوای شهر نیست و بالعکس، می‌خواهند بودجه یک بخش را در بخش دیگر هزینه کنند. از دید بنده سلامت مردم و پاکی هوای شهر مهم‌تر از تکمیل خطوط مترو است. او خاطرنشان می‌کند: سوالی که بنده از مسئولان شهری دارم این است که آیا واقعا سرمایه تکمیل خطوط مترو باید از موضوع مهمی همچون فیلتر اتوبوس‌ها تامین شود و ما در شهر هیچ هزینه اضافی در سیستم شهرداری و شهر نداریم که می‌خواهید فیلتر اتوبوس‌ها را بردارید. یکی از اعضای شهر گفته که این فیلترها کارایی ندارد، نظر شما در این رابطه چیست، کهرم در پاسخ به این سوال می‌گوید: بی‌شک این تصمیم‌های احساسی است، چطور زمانی‌که می‌خواستند از خارج کشور این فیلترها را خریداری کنید، کاری داشتند و حالا ندارد. اگر اولویت با پاکی هوای تهران است، پس هزینه فیلترها را خرج مترو نکنید. البته تکمیل مترو تهران برای شهر تهران مهم است، اما نباید از فیلترهای اتوبوس‌ها که نقش مهمی در کنترل هوای تهران دارد، پول آن را تامین کرد. بی‌شک با حذف این فیلترها هوای تهران آلوده‌تر از گذشته می‌شود.

 

منبع: آرمان/وحید استرون/۴ دی ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی