تیتر امروز

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!
«دیدارنیوز» در‌ گفت‌وگو با «مصیب نعیمی» بررسی می‌کند:

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!

یک دیپلمات درگفت‌وگو با دیدار معتقد است شاید زمان استقلال کشور فلسطین مشخص نباشد ولی روند آن سرعت بیشتری گرفته است.
"دیدارنیوز" به حضور دوباره ناو آمریکایی در خلیج فارس پس از هشت ماه غیبت می‌پردازد؛

خلیج فارس به جای خلیج خوک‌ها

ورود ناو هواپیمابر یواس‌اس جان سی‌استنیس به خلیج فارس، اندکی پس از اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه و کاهش قریب‌الوقوع شمار سربازان این کشور در افغانستان صورت می‌گیرد. گویی آمریکا می‌خواهد با این حرکت، خط و نشان برای ایران و نیرو‌های مقاومت بکشد که هر زمان لازم باشد، می‌تواند به منطقه بازگردد.

کد خبر: ۱۷۱۴۸
۱۳:۴۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ احمد کاظمی: بعد از گذشت هشت ماه از غیبت  ناوگان آمریکا در خلیج فارس و هفت ماه پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام،  ناو هواپیمابر «یو.اس.اس. جان ستینیس» همزمان با مانور "پیامبر اعظم ۱۲" نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد آب‌های منطقه‌ای ایران شد.

خلیج فارس به جای خلیج خوک‌ها

 

کارشناسان این حضور مجدد آمریکا در خلیج فارس را در راستای تهدید دونالد ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران ارزیابی کرده‌اند. البته این تهدید نیز توسط ایران بی پاسخ نماند و با تهدید سخت‌تر ایران مواجه شد. حسن روحانی رئیس جمهور ایران از زمان خروج آمریکا از توافق برجام بارها تهدید کرده که اگر نفت ایران از خلیج فارس صادر نشود، هیچ نفت دیگری هم از منطقه صادر نخواهد شد. البته اظهارات او توسط رسانه های خبری، تهدید ایران به بستن تنگه هرمز توصیف شده است.

پیشتر و در سیزدهم آذرماه، وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گزارش داده‌ بود که گروهی از شناورهای نظامی آمریکایی، از جمله ناو هواپیمابر «یواس‌اس جان سی. استنیس»، پس از یک دوره غیبت طولانی، به آب‌های خاورمیانه باز می‌گردند تا نمایانگر قدرت آمریکا در برابر ایران باشند.

تمرین عملیات تهاجمی در رزمایش پیامبر اعظم ۱۲

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در توصیف رزمایش پیامبر اعظم 12 اعلام کرده است که در طی این رزمایش، «برای نخستین بار از عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی» رونمایی می شود. وی همچنین گفته است: «تجربیات نیروی زمینی سپاه در نبرد علیه تروریسم، امنیت مرز‌ها و تجربیات حاصل از جنگ‌های اخیر، موجب شکل گیری دکترین‌های تاکتیکی جدیدی شده است که گوشه‌ای از آن را در رزمایش پیامبر اعظم۱۲ به قضاوت و ارزیابی خواهیم گذاشت و در صورت اقتضا، این دکترین‌ها را نیز توسعه می‌دهیم».

 

خلیج فارس به جای خلیج خوک‌ها

 

در همین حال فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، انجام «علمیات آبی خاکی» را ویژگی اصلی این رزمایش ذکر کرد و افزود که نیروهای شرکت کننده در آن، «دفاع از ساحل و هجوم به ساحل»را تمرین کرده‌اند. سرتیپ محمد پاکپور گفته "اصول و راهبرد اصلی ما دفاعی است اما در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی است".

با وجود اینکه کمتر از شش ماه پیش، نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس رزمایش برگزار کرده بود، وی گفت که « دفاع ما ترکیبی از آفند و پدافند است که سبقه آفند(حمله) آن از پدافند(دفاع) بیشتر است».

در این رزمایش، غواصان نیروی زمینی سپاه "با تخلیه از قایق‌ها در نزدیکی ساحل دشمن [فرضی]، مسافتی را تا ساحل دشمن غواصی کردند و پس از خروج از آب، تهاجم به ساحل و تصرف آن را با استفاده از مهمات واقعی و جنگی تمرین کردند". خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران می‌نویسد: "این عملیات با هدف تصرف بخش های مهم سرزمین کشور متخاصم و تسلط بر تاسیسات و اماکن استراتژیک دشمن اعم از بندرگاه، اسکله و تاسیسات اقتصادی تمرین شد".

 

واکنش نظامی ایران به حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد «شناورهای سپاه پاسداران، این ناوهواپیمابر و گروه پشتیبانی و محافظت از آن را تحت تعقیب و رصد قرار داده اند.» این خبرگزاری با انتشار تصاویری گزارش کرد: «نیروهای ایرانی برای رصد این ناو و شناورهای اطراف آن، یک پهپاد را به پرواز درآورده و چند موشک را به شکل آزمایش در نزدیکی آن شلیک کرده اند.»

 

خلیج فارس به جای خلیج خوک‌ها

 

تصاویر منتشر شده از زمان ورود این ناو به خلیج فارس نشان می‌دهد که هلی‌کوپترهای آمریکایی بالای قایق‌های تندروی سپاه گشت می‌زنند.

ورود ناو هواپیمابر یواس‌اس‌ جان سی‌استنیس به خلیج فارس، اندکی پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و کاهش قریب‌الوقوع شمار سربازان این کشور در افغانستان صورت می‌گیرد. گویی آمریکا می‌خواهد با این حرکت، خط و نشان برای ایران و نیروهای مقاومت بکشد که هر زمان لازم باشد ،می‌تواند به منطقه بازگردد.

 

خلیج فارس به جای خلیج خوک‌ها

 

در همین راستا فرمانده ناو هواپیمابر آمریکایی گفته است که حمایت از متحدان آمریکا در منطقه و فراهم ساختن شرایط برای اطمینان از دسترسی آنها به آب‌های بین‌المللی، بخشی از ماموریت اوست. در ادامه این سناریو، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین نیز گفت: «با اعزام یو اس اس استینس نشان می‌دهیم که قدرت عملیاتی ما غیرقابل پیش بینی است. ما توان عملیاتی خودمان را تقویت کرده ایم تا دشمنان ما از نزدیک ببینند.»

آمریکا درباره مدت حضور این ناوگان در خلیج فارس گفته است: این ناو هواپیمابر همراه با پنجمین دسته کشتی‌های جنگی که مسئولیت فعالیت دریایی آمریکا در دریای عرب و خلیج فارس را دارند، به مدت حداقل دو ماه در منطقه مستقر خواهد بود.

مشخص است که منظور از دشمنان، ایران و نیروهای مقاومت تحت حمایت ایران در منطقه هستند و آمریکا برای آنها خط و نشان می‌کشد.

واکنش سیاسی ایران به حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در موضع گیری خود گفته است: ورود و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه از ابتدا اقدامی اشتباه و تنش‌زا بوده است

 

خلیج فارس به جای خلیج خوک‌ها

 

قاسمی همچنین افزود: بررسی دقیق تاریخ تحولات منطقه طی دهه‌های اخیر و تا امروز نیز نشان می‌دهد حضور عنصر خارجی با بهانه‌های مختلف در این منطقه مهم و حساس، جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.

به نظر می رسد دولت آمریکا با استقرار این ناو هواپیمابر قصد دارد موجب دلگرمی کشورهای حامی و متحدان منطقه ای خود شود که نگران اقدامات نظامی و عملیاتی جمهوری اسلامی در واکنش به تحریم ها هستند و همچنین می خواهد با این اقدام، پاسخی به واکنش های برآمده توسط متحدان خود به واسطه اقدام به خروج از سوریه داده باشد تا آنان با دلگرمی نسبت به حضور آمریکایی ها در خلیج فارس، با غیبت آمریکا در سوریه به نحو مناسبی کنار بیایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی