تیتر امروز

دبیر انجمن متخصصین عفونی ایران از بیماری
در گفت و گو با دیدار مطرح شد

دبیر انجمن متخصصین عفونی ایران از بیماری "تب دنگی" و آبله میمونی" می گوید

شیوع بیماری‌های عفونی مانند "تب دنگی" و "آبله میمونی" و نگرانی مردم از تجربه تلخ دوران کرونا دیدارنیوز را بر آن داشت تا در برنامه "مهمان من" گفت و گویی را با یک متخصص انجام دهد؛ مهمان این برنامه...
احتمال سوء استفاده طالبان در اعزام مهاجر خاص به ایران وجود دارد/ برخی معتقدند عدم ساماندهی افغان‌ها برای دولت سودآور است
دیدارنیوز بررسی کرد؛ افزایش مهاجران افغانستانی در گفت‌وگو با یک کارشناس مسائل افغانستان

احتمال سوء استفاده طالبان در اعزام مهاجر خاص به ایران وجود دارد/ برخی معتقدند عدم ساماندهی افغان‌ها برای دولت سودآور است

افزایش مهاجران افغانستانی در ماه‌های اخیر حاشیه ساز شد و حساسیت‌های زیادی را در ایران به وجود آورد. برای بررسی این موضوع با محمدجواد هاشمی کارشناس مسائل افغانستان گفت‌وگو کردیم.
وفاقی که مطالبات مردم را اجابت نکند، تسلیم است/ نه حمایت مطلق و نه یاس مطلق، حمایت منتقدانه/ کار تمام نشده، بلکه تازه شروع شده است!
در ویژه برنامه گفتگو با دکتر رحیم قمیشی، تحلیلگر سیاسی با دیدار نیوز مطرح شد

وفاقی که مطالبات مردم را اجابت نکند، تسلیم است/ نه حمایت مطلق و نه یاس مطلق، حمایت منتقدانه/ کار تمام نشده، بلکه تازه شروع شده است!

با دکتر رحیم قمیشی تحلیلگر سیاسی درباره "انتخابات اخیر ریاست جمهوری، پیروزی دکتر پزشکیان و بهترین نحوه تعامل با دولت چهاردهم" گفتگو کردیم.

ماجرای بنزین ۴۰ هزار تومانی چیست؟

بنزین حدودا ۴۰ هزار تومانی که رئیس جمهوری در دو ماهه مرداد و شهریور، دو بار به آن اشاره کرده و از ارزان فروشی آن به مردم گلایه دارد، چقدر در تأمین بنزین روزانه کشور نقش دارد؟

کد خبر: ۱۷۱۲۹۷
۱۰:۴۰ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳

ماجرای بنزین ۴۰ هزار تومانی چیست؟

دیدارنیوز: طبق برنامه اعلامی محسن پاک نژاد، وزیر نفت، به مجلس شورای اسلامی، متوسط تولید روزانه بنزین کشور ۱۱۴ میلیون لیتر و متوسط مصرف روزانه بنزین کشور ۱۲۰ میلیون لیتر است. به‌عبارتی روزانه ۶ میلیون لیتر به طور متوسط ناترازی بین تولید و مصرف بنزین داریم.

در روز‌های اخیر کلیپی از سخنان مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری، در فضای مجازی منتشر شد که رئیس جمهور نسبت به یارانه بنزین انتقاد داشت. پزشکیان در این خصوص گفت: "هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسید‌دار بفروشیم. این مسئله جای بحث است که آیا باید (بنزین را سوبسیددار) بدهیم؟ علم اقتصاد و تجارب بین‌المللی این را از ما قبول می‌کنند؟ اقتصاددان‌ها و کارشناسان ما باید نسبت به این سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌کنیم، اعتراض کنند. پول گندم، دارو، نهاده و حقوق بازنشسته را ندارم، آن‌وقت بنزین را دلاری ۵۰ هزار تومان می‌خرم و ارزان می‌فروشم! "

رئیس جمهوری حدود یک‌ماه پیش هم در مصاحبه‌ای با سایت KHAMENEI.IR، در خصوص بنزین در بخشی از سخنان خود گفته بود: "ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول می‌دهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان می‌خریم، بعد ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم! خب تا کجا می‌توانیم این کار را بکنیم؟ "

در هر دو اظهارات پزشکیان، به قیمت خرید بنزین وارداتی اشاره شده است؛ که طبق گفته‌های اخیر دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، بنزین وارداتی لیتری ۳۸ هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

اما این بنزین حدودا ۴۰ هزار تومانی که رئیس جمهوری در دو ماهه مرداد و شهریور، دو بار به آن اشاره کرده و از ارزان فروشی آن به مردم گلایه دارد، چقدر در تأمین بنزین روزانه کشور نقش دارد؟

طبق برنامه اعلامی محسن پاک نژاد، وزیر نفت، به مجلس شورای اسلامی، در تیرماه امسال متوسط تولید روزانه بنزین کشور ۱۱۴ میلیون لیتر و متوسط مصرف روزانه بنزین کشور ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است. به‌عبارتی روزانه ۶ میلیون لیتر به طور متوسط ناترازی بین تولید و مصرف بنزین داریم.

اگر تمامی این ۶ میلیون لیتر کسری روزانه بنزین را از محل واردات یا به‌عبارتی با بنزین ۴۰ هزار تومانی تأمین کنیم، درواقع ۵ درصد بنزین مصرفی کشور با بنزین ۴۰ هزار تومانی تأمین شده و ۹۵ درصد آن از محل بنزینی است که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

پس آنچه مشخص است، نمی‌توان شرایط ۵ درصد بنزین تأمینی کشور که به‌گفته رئیس جمهوری با حدود ۴۰ هزار تومان در لیتر تأمین می‌شود و لیتری ۱۵۰۰ تومان یا نهایتا لیتری ۳۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد را برای تمامی ۱۰۰ درصد سبد بنزینی بخش حمل‌و نقل، تعمیم داد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی