تیتر امروز

رضایی: این موجی که راه افتاد افغانستان ستیزی نیست، انسانیت‌زدایی است/ حسینی: وام ۱۰۰ میلیونی به افغانستانی‌ها کذب محض است
دیدار ویژه برنامه‌ای را با حضور نسل دوم مهاجران افغانستانی برگزار کرد

رضایی: این موجی که راه افتاد افغانستان ستیزی نیست، انسانیت‌زدایی است/ حسینی: وام ۱۰۰ میلیونی به افغانستانی‌ها کذب محض است

دیدارنیوز در ادامه مناظره‌ای که درباره مهاجران افغانستانی داشت، این بار در ویژه برنامه جامعه پلاس میزبان دو نفر از مهاجران نسل دوم بود.
باز هم یکی از ما در غربت مرد
افاضات اضافه

باز هم یکی از ما در غربت مرد

عوام‌الملک این هفته از مسعود بابت توجه به فیلتر‌شکن‌فروش‌ها تشکر کرده و با اشاره به درگذشت «فریدون» در غربت می‌گوید که مردن ما عوام، خیلی هم برای خواص مساله مهمی نیست.
ادعای اسرائیل؛ به ایران حمله می‌کنیم/ ایران: پاسخ کوبنده‌تر خواهیم داد/ اجماع داخلی برای تصویب FATF
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ادعای اسرائیل؛ به ایران حمله می‌کنیم/ ایران: پاسخ کوبنده‌تر خواهیم داد/ اجماع داخلی برای تصویب FATF

این سی‌ و چهارمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
داوود کشاورزیان، رئیس اسبق سازمان راهداری مطرح کرد

پزشکیان به وعده‌اش درباره وزیر زن عمل کرد/ تفکیک وزارت‌خانه‌ها در دستور کار وزیر راه باشد

داوود کشاورزیان، رئیس اسبق سازمان راهداری درباره فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی کابینه پزشکیان با اشاره به اینکه پزشکیان در انتخابات قول داده بود وزیر زن هم خواهد داشت و به وعده خود عمل کرد، گفت: پیشنهاد می‌کنم هرکسی که به عنوان وزیر این وزارت خانه انتخاب می‌شود، بحث تفکیک این وزارت‌خانه را دردستور کار خود قرار دهد.

کد خبر: ۱۷۰۷۵۱
۱۰:۰۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

فرزانه صادق

دیدارنیوز: کشاورزیان رئیس اسبق راهداری و شرکت هواپیمایی ایران ایر معتقد است ما در وزارت راه و شهرسازی مشکلات زیادی داریم، از حمل و نقل جاده‌ای تا نبود اتوبوس. مهمترین اولویت وزیر راه بعد از رای اعتماد، تفکیک این وزارت خانه است.

جلسات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی از روز گذشته شروع شده است. مسعود پزشکیان روز گذشته وارد صحن علنی مجلس شد تا ضمن دفاع از برنامه دولت، ۱۹ وزیر پیشنهادی را هم معرفی کرد و ضمن اینکه اعلام کرد برای همه این افراد در سطوح بالا مشورت کرده است، ابراز امیداری کرد تا همه کابینه رای اعتماد بیاورند.

فرزانه صادق مالواجرد تنها زن معرفی شده از سوی رئیس جمهور برای وزارت راه و شهرسازی است. برخی در مخالفت با او که دو دهه از بدنه اصلی وزارت راه است، سعی دارند تا او را از رسیدن به این وزارت خانه بازدارند و در مخالفت هم می‌گویند یک زن نمی‌تواند وزیر این وزارت خانه مردانه شود! گویی که وزیر قرار است بیل بزند، نه اینکه از مغزش استفاده کند.

داوود کشاورزیان، رئیس اسبق سازمان راهداری و مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی ایران ایر در گفتگویی با رویداد ۲۴، به مشکلات این وزارت خانه و البته از ویژگی‌های مثبت این تک بانوی کابینه سخن می‌گوید که توانایی به دست گرفتن و مدیریت این وزارت خانه سنگین را دارد.

در ادامه مهمترین بخش‌های این گفتگو را می‌خوانید:

*پزشکیان در انتخابات قول داده بود وزیر زن هم خواهد داشت و به وعده خود عمل کرد. خانم مالواجرد از بدنه وزارت راه و شهرسازی است، مدتی معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی کشور بوده و از همین رو تسلط کاملی بر این وزارت‌خانه دارد. قطعا یکی از بهترین گزینه‌های خوب برای این وزارت است.

*پیشنهاد می‌کنم هرکسی که به عنوان وزیر این وزارت خانه انتخاب می‌شود، بحث تفکیک این وزارت‌خانه را دردستور کار خود قرار دهد. در یک مقطعی به عنوان راه و ترابری سابق و در مقطعی مسکن و شهرسازی سابق این وزارت خانه مشغول به کار بود و بدون مطالعه لازم ادغام شدند در حالی که تمام سازمان‌ها به قوت خود باقی بودند.

*اگر به آمار و ارقام هم نگاه کنیم، با این ادغام‌ها عملا اتفاقی در جهت کوچک سازی دولت رخ نداد. اداره کردن وزارت‌خانه‌ای با این حجم و حمل و نقل‌های متفاوت و بخش مسکن و شهرسازی کار سختی است.

*پیدا کردن فردی که برای این وزارت خانه مناسب باشد، کار بسیار سختی است. توصیه من به خانم صادق این است انشاالله در گام اول بحث تفکیک وزارت خانه‌ها را در دستور کار قرار دهد و بعد از یک بحث کارشناسی اولیه، اگر به این جمع‌بندی رسیدند که وزارت‌خانه را تفکیک کنند، در این راستا گام بردارند.

*این وزارت خانه مسائل متعددی دارد. مسئله مسکن و تامین مسکن مردم یا در حمل و نقل، مردم واقعا دچار مشل هستند. بخش هوایی هم به همین شکل، اگر رسیدگی نشود همین چند هواپیمای باقی مانده هم از رده خارج می‌شود. بخش ریلی ما چنان محدود شده که سرعت بازرگانی حمل کالا، به ساعتی ۴ کیلیومتر رسیده است، در حالی که قبلا ۱۰۰ کیلومتر بود. اگر باری را بخواهید ۱۰۰۰ کیلومتر جابجا کنید، بیش از ۱۰ الی ۱۲ روز در راه است که دلیل عمده آن هم نبود لوکوموتیو است که باعث شده بهره وری واگن‌ها افت کند. در حمل و نقل جاده‌ای هم باید عرض کنم که در گذشته مینی‌بوس رانی‌مان به نفع سواری رانی از بین رفت و دیر و یا زود اتوبوس رانی هم به نفع بخش خصوصی کنار خواهد رفت.

*در روز‌های اخیر برای اربعین مقاماتی که مساعدت می‌کنند، به مردم توصیه می‌کنند تا با خودروی شخصی به مرز‌ها بروند. در کنار پایانه‌های مرزی هزاران کیلومتر پارکینگ احداث کرده‌اند تا مردم با خودروی شخصی بروند و دلیل اصلی هم نبود اتوبوس است.

*اعتقادم بر این است که وزارت راه و شهرسازی باید به حالت قبل برگردد و به دو وزارت خانه «حمل و نقل» و «مسکن و شهرسازی» تقسیم شود. من معتقدم این تفکیک هزینه چندانی به دولت تحمیل نمی‌کند، چرا که مثلا دو اداره کلی که داریم به راحتی قابل تفکیک هستند و در استان هم یک ساختمان به وزارت خانه اختصاص داده می‌شود، پرسنل هم به اندازه چند وزارت‌خانه وجود دارد و نیاز به استخدام نیروی جدید نیست.

*امیدوارم مالواجرد با رای بالایی به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شود. در این شرایط هم رئیس‌جمهور به وعده خود عمل کرده و هم یک بانو در کابینه وزرا خواهیم داشت. امیدوارم ایشان هم با کار کارشناسی مدیریت خوبی را در این وزارت‌خانه داشته باشند.

*خانم صادق ویژگی لازم برای تصدی این وزارتخانه را دارد یعنی هم تحصیلات هم سوابق کاری مرتبط را نگاه کنید، از هر منظری او واجد شرایط است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی