تیتر امروز

رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «پشت صحنه» با رئیس پیشین سازمان ملی جوانان

رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید

دیدارنیوز در برنامه «پشت صحنه» این بار میزبان رحیم عبادی، رئیس پیشین سازمان ملی جوانان بود. او معتقد است نسلی که روزی مخاطب سازمان ملی جوانان بود، امروز به میانسالی رسیده است.
علی بختیار: مجلس هفتم مقصر اصلی شرایط کنونی است/ قیمت گذاری دستوری یعنی فساد، تبعیض و قاچاق/ احمدی نژاد با طرح هدفمندسازی یارانه آسیب جدی به کشور زد
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی

علی بختیار: مجلس هفتم مقصر اصلی شرایط کنونی است/ قیمت گذاری دستوری یعنی فساد، تبعیض و قاچاق/ احمدی نژاد با طرح هدفمندسازی یارانه آسیب جدی به کشور زد

«تیتر» در یکی دیگر از سری برنامه‌های خود و با توجه به اهمیت افزایش قیمت بنزین به سراغ یکی از نمایندگان پیشین مجلس و عضو کمیسیون انرژی رفت تا در مورد قیمت بنزین حقایق را برای مردم بگوید.
گام به گام با کاروان حسینی (گام هشتم)

کدام شیعه؛ ولایتی- اطاعتی یا تحقیقی-حمایتی؟!

حسین جعفری در هشتمین یادداشت خود به ابعادی از نظریات مختلف شیعه در حکمرانی و فقه سنتی شیعه پرداخته است.

کد خبر: ۱۷۰۶۵۶
۱۵:۵۶ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

کدام شیعه؛ ولایتی- اطاعتی یا تحقیقی-حمایتی؟!

 

دیدارنیوز ـ حسین جعفری (دیدار اندیشه): گفته شد"اگر علی می‌توانست، مردمی خموش، ساکن و ساکت را به مردمی منتقد و فعال تبدیل نماید که رفتار حاکمان را زیر نظر داشته باشند؛ آنگاه می‌توانست امیدوار باشد که امت رسول الله در برابر انحرافات حاکمان از دین حساس بوده و به آنان اجازه خروج از مقاصد دین با تکیه برعناوین دینی را نخواهند داد. "

اگر چگونگی برخورد امام علی با مساله خلافت را با برخوردی که امام حسین (ع) با موضوع خلافت داشته مقایسه نماییم؛ ابعاد تازه‌ای از "چرا امام حسین کشته شد؟ " روشن خواهد شد. چه شد علی با خانه نشینی و ارائه مشورت به خلفاء ادامه حضور اجتماعی می‌دهد و در نهایت با اقبال گسترده مردم؛ قدرت را در دست می‌گیرد، اما امام حسین (ع) همانند پدرش علی (ع) سکوت نکرد. آیا در سال ۶۰ هجری، انحراف عظیم تری بوقوع پیوسته بود؟

اهمیت این سوال دو چندان می‌شود؛ وقتی ملاحظه می‌کنیم پس از امضاء قرارداد صلح میان امام حسن (ع) و معاویه و شهادت امام حسن (ع)، امام حسین حدود ده سال با محترم شمردن آن قرارداد، اعتراضی به خلافت معاویه نکرده و فضای دوران امام حسن استمرار می‌یابد.

به باور من انحراف عظیمی که در سال ۶۰ هجری رخ داد، همانا حذف حضور و نقش مردم در انتخاب خلیفه و حکمران و تبدیل نظام عرفی و مقبول موجود به شاهنشاهیِ اولی الامری است! نظامی که فرقی با نظام‌های استبدادی و خودکامه فردی ندارد جز آنکه استبداد با تزویرِ تقدس دینی به تحمیق مردم و تثبیت پایه‌های ظلم مشغول بوده و مستبد به نام خدا جباریت می‌کند! و مردم نیز با قبول تبعیت محض از ولیِ مبسوط الید و عدم انتقاد از او این انحراف را تثبیت می‌کنند؛ و این انحراف چنان بزرگ بود که حسین با عدم بیعت در برابر آن ایستاد.

برای درک ادبار مردم کوفه به امام حسین علیرغم نامه نگاری‌های متعدد به او، باید به این انحراف (پذیرش قول حاکمِ  بقدرت رسیده‌ی ثبیت شده‌ی مبسوط الید بعنوان امری شرعی و مورد رضایت خداوند) توجه بیشتری کرد. خلاصه آنکه بنا فهم عامه‌ی مردم مسلمان زمانه، تا وقتی یزید بقدرت نرسیده بود می‌شد از حسین برای تصدی ولایت و قدرت دعوت کرد، اما شوربختانه تا حسین به کوفه برسد، یزید تثیبت شده و بعنوان، ولی امر حکمش نافذ شد و از این پس مردم کوفی شرعاً موظف بودند علیرغم نوشتن آن نامه ها، پیگیر نامه‌های خود نباشند و از "ولی امر" اطاعت کنند و در جهادی شرعی! بعنوان لشکریان خدا حتی از حسین بخواهند تا دست از مخالفت با، ولی شرعی جامعه برداشته، با یزید بیعت کند؛ و این است معنای جمله‌ی عمر سعد به لشکرش که گفت؛ یا خیل الله ارکبی!

ادامه این یادداشت را در ویدیوی زیر ببینید و بشنوید

ارسال نظرات
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر