تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در گفتگو با "دیدارنیوز":

دست فروشی؛ هم فرصت است و هم تهدید/ اوراق چی‌های شوش را از ‌تهران خارج می‌کنیم

تقریباً نزدیک به ۷۰ درصد صنایع آلاینده منتقل شده است. بخشی از این صنایع هنوز وجود دارد که باید خیلی سریع در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود. صنف کتان‌بافان در شرایط خطرناکی مانند پلاسکو مشغول به کار هستند که مانند یک بمب بالقوه و آماده عمل است.

کد خبر: ۱۶۹۸۸
۱۲:۰۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۷

دست فروشی هم فرصت است هم تهدید / اوراق چی‌های شوش را از ‌تهران خارج می‌کنیمدیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی: یکی از معضلات جاری و ساری کلانشهر تهران، عدم ساماندهی صحیح صنایع و مشاغل است که موجب شده تا تبعات فراوانی گریبانگیر شهر و شهروندان شود. از حضور آلاینده ها در محیط شهری تا ترافیک های برآمده از عدم جانمایی و تا عدم دسترسی تجمیعی به صنایع و مشاغل مورد نیاز و ازین قبیل مسائل، مواردی است که نیازمند ساماندهی صحیح و مدون مشاغل دارد.

حمیدرضا تحصیلی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران است. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی دیدار نیوز با وی می باشد.
 ‌
دیدارنیوز: وظایف ذاتی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران چیست؟

چند وظیفه برای آن تعریف شده است؛ از جمله در بند ۲۰ ذیل ماده شهرداری‌ها، شهرداری موظف است صنایع آلاینده را به خارج از شهر تهران منتقل کند. در کنار آن، مسئولیت ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی را به عهده دارد. کیوسک‌های مطبوعاتی در سال‌های اول انقلاب به صورت جایگاه یخ‌فروشی بودند که به مرور، بزرگ‌تر و مدعی حق وحقوقی شدند، لذا نیاز بود یک مرجعی به آن رسیدگی کند. به مرور زمان، وظایف شرکت بیشتر شد. جمع آوری حیوانات موذی، تمامی‌بازار‌های خرید و فروش مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مانند بازار‌های روز، هفته بازار، ماه بازار و در نهایت مراکز خرید فروش همگانی خودرو و اخیراً نگهداری، فروش و عرضه گاز CNG به این شرکت محول شده است و امروز که من در خدمت شما هستم برنامه زیست شبانه در حال واگذاری به این شرکت است. به هر روی تمامی مشاغل تحت پوشش اصناف تهران از شمول وظایف شرکت ساماندهی شهرداری تهران است. در نهایت، شرکت ساماندهی شرکتی است که در ۲۲ منطقه تهران با وظایف بسیار متنوعی روبه روست که مستقیماً با مردم در ارتباط است؛ لذا باید این شرکت را یک شرکت کاملاً مردمی بدانیم.
 
صنف کتان‌بافان در شرایط خطرناکی مانند پلاسکو مشغول به کار هستند
 

دیدارنیوز: در مورد صنایع آلاینده صحبت کردید. در حال حاضر چه صنایع آلاینده‌ای در اولویت ساماندهی قرار دارد؟

 با تلاش همکاران ما در سال‌های گذشته مخصوصاً با مدیریت معاونت خدمات شهری آقای یزدانی تقریباً نزدیک به ۷۰ درصد صنایع آلاینده منتقل شده است. بخشی از این صنایع هنوز وجود دارد که باید خیلی سریع در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود. صنف کتان‌بافان در شرایط خطرناکی مانند پلاسکو مشغول به کار هستند که مانند یک بمب بالقوه و آماده عمل است. از موارد دیگر می‌توان به اوراقچی‌های شوش و صنف استیل اشاره کرد. هنوز اقدامی برای خروج آن‌ها از تهران صورت نگرفته و لازم است این کار به سرعت انجام شود که به همکاری فرابخشی برای هماهنگی بین مناطق تهران نیاز داریم. مثلا باید دادستانی و اداره صنایع اتاق اصناف در این خصوص با هم هماهنگ باشند. می‌توانیم قول بدهیم اوراق چی‌های شوش را به زودی از تهران خارج کنیم.
 
دیدارنیوز: آیا مکانی به اوراق‌چی‌ها اختصاص داده‌اید؟ 

برای اوراق چی‌های شوش مرکزی در جاده خاوران به عنوان مرکز صنعتی ساماندهی اختصاص یافته است. بخشی رفته‌اند و بقیه هم باید به آنجا بروند که با مناطق مختلف در حال رایزنی هستیم.
 
دیدارنیوز: در خصوص بساط گستران چه برنامه‌هایی دارید؟ از نظر شما «دست فروشی» فرصت است یا تهدید؟

دست‌فروشی هم فرصت است و هم تهدید. از این لحاظ فرصت است که در کشور‌های دیگر مثل آلمان و کشور‌های شرقی مثل مالزی و اندونزی، با دست فروش به دید مرکز جذب توریست نگاه می‌شود و درآمد ایجاد می‌کنند و ما در این مورد هنوز عقب هستیم. بنا بر این است که ساماندهی شود اما باید چند مرحله طی شود. ما بین بساط گستری که با زحمت دنبال کسب روزی است و کسی که با زور، بخشی از خیابان عمومی را تصرف و به فروش می‌رساند فرق می‌گذاریم. قطعا از این به بعد با بی نظمی‌ها برخورد خواهیم کرد و قصد داریم نسبت به بساط گستران، ساماندهی منظمی انجام دهیم. در صدد هستیم مکان‌هایی فراهم کنیم و برای آن‌ها شناسنامه تعیین کنیم تا محل هر بساط فروش مشخص شود. نقاط مختلفی است که ما با مشکل سد معبر بساط‌ گستران دست به گریبان هستیم؛ مثل خیابان ولیعصر، میدان هفت تیر و میدان هفت حوض.
 
در حوالی چهار راه ولیعصر مکانی را در نظر گرفته ایم که دستفروش‌های منطقه را آنجا اسکان دهیم
 
دیدارنیوز: برای سامان دستفروشان چه برنامه‌هایی دارید؟

با دستور معاونت خدمات شهری، کارگروهی تشکیل داده‌ایم که جلسات آن با حضور مسئول اتحادیه ذی‌ربط انجام می‌شود. برای اسکان درخواست کرده ایم و آنها مکان‌هایی را در اختیار ما قرار داده اند. برای شروع هم در چهار راه ولیعصر، ابتدای خیابان سرمد، مکانی را در نظر گرفته ایم که دستفروش‌های منطقه چهاراه ولیعصر را آنجا اسکان دهیم.
 
دیدارنیوز: فروش مکان بساط به دست‌فروشان توسط افراد حرفه‌ای بخصوص در ایام نوروز رایج است. آیا مکانیسم جدید پر کردن این حفره‌ها شناسایی می‌شود یا مافیای مکان فروشی به شکل جدیدی رخ می‌نماید؟

مسئولیت جمع آوری سد معبر با شرکت شهربان و حریم است. بار‌ها از نزدیک کارشان را دیده ام که به خوبی این کار را انجام می‌دهند. بعد از جمع آوری، نوبت ما است که باید ساماندهی کنیم. شرکت شهربان، اطلاعات میدانی و بسیار دقیقی از دستفروش‌ها تهیه کرده و اکنون می‌دانیم کلونی دستفروش‌ها در چه محلی وجود دارد. شهربان اکنون می‌تواند دقیق به ما بگوید دستفروش واقعی کدام است و مافیای دستفروش چه کسی است.
 
هر کیوسکی تحت هر عنوانی که به مردم اغذیه ارائه کند را خلاف می‌دانیم و با آن برخورد می‌کنیم
 
دیدارنیوز: در خصوص کیوسک‌ها و دکه‌ها بفرمایید مکانیسم واگذاری آن‌ها به چه صورت است؟ آیا مناطق با شما موازی کاری نمی‌کنند؟

موازی کاری وجود دارد. همانطور که گفتم دکه‌هایی به صورت یخ فروش وجود داشت که به مرور و با بزرگتر شدن شهرها، این‌ها هم بزرگ شدند و تیپ این‌ها تغییر کرد و به روزنامه فروشی تبدیل شدند. تا جایی که اکنون ادعای حق می‌کنند. چند سال قبل، شورای شهر تصویب کرد که تحت هیچ عنوانی نباید کیوسک اضافه شود. ما حدود ۱۲۰۰ کیوسک را سرشماری کرده‌ایم و از آن پس دادن هر نوع کیوسک ممنوع شد. برای کیوسک‌هایی که الان هستند طرح داریم. ابتدا باید با شهرداری قرار داد بسته شود و حق و حقوق شهرداری را پرداخت کنند و پیکره کیوسک به کیوسک هوشمند تغییر پیدا کند که به وقت خودش مکانیسم اجرایی آن، همه‌رسانی می‌شود. باید شهرواندان مطلع شوند کیوسک هوشمند چیست.
 
دیدارنیوز: آیا هوشمند‌سازی شامل اغذیه فروشی‌های سیار هم می‌شود؟

خیر، اغذیه فروشی موضوعی در رابطه با زیست شبانه است که درمقوله دیگری می‌گنجد. در حال حاضر هر کیوسکی را که تحت هر عنوانی به مردم اغذیه ارائه کند را خلاف می‌دانیم و با آن برخورد می‌کنیم اما تحت عنوان زیست شبانه، لایحه‌ای برای تصویب در شورای اسلامی شهر آماده کرده ایم. مقرر شد تعدادی ون‌شاپ ثابت، در نقاطی خاص و  تحت شرایطی خاص و با مجوزی مشخص کار کنند.
 
نسل دهه هفتاد به این طرف علاقه دارد که از ساعت ده شب به بعد در خیابان باشد
 
دیدارنیوز: زیست شبانه دو جنبه دارد یک جنبه خرید و فروش کالا و جنبه دیگر ایجاد نشاط است. نظر و هدف شما همین است؟

 در تمام دنیا شهر‌های بزرگی مثل تهران، شبانه روزی و زنده هستند. اکنون هم نسل دهه هفتاد به این طرف علاقه دارد که از ساعت ده شب به بعد در خیابان باشد؛ لذا احساس می‌شد برای این منظور باید کاری کرد. به صورت خودجوش در سطح خیابان دیدیم که اغذیه توزیع می‌کنند. ما برای اینکه جنبه بهداشتی هم رعایت شود تصمیم به سازماندهی آن گرفتیم. به همین منظور تحت عنوان زیست شبانه کمیته‌ای تشکیل شد و به شدت این موضوع را دنبال کردیم؛ تحت عنوان «کارگروه زیست شبانه». در حال تهیه لایحه‌ای هستیم که به شورای شهر تهران ارائه کنیم. مردم حق دارند هر ساعتی از شبانه روز که خواستند در خیابان باشند. هدف ما این است که بعضی از خیابان‌های تهران را از شب مردگی خارج کنیم؛ به طوریکه هر فردی در هر ساعتی از شب احساس کرد به چیزی نیاز دارد بدون اینکه بترسد و احساس عدم امنیت کند به خیابان بیاید، بنابراین باید شرایط را برای زیست عده‌ای که در شب بیرون می‌آیند آماده کنیم.
 
دیدارنیوز: نمونه‌های خارجی زیاد داریم. فکر نمی‌کنید باید از تجربه کلان شهر‌های دنیا استفاده کنید؟

بله استفاده می‌کنیم. نمونه بارز آن خیابان ۳۰ تیر است که با استقبال مردم مواجه شده است. خیابان‌های دیگری هم در حال آماده سازی داریم. ما شهروندان خوبی داریم و آنها خیلی خوب ما را درک می‌کنند. می‌دانند که اگر دستفروشی و بساط گستری را به جای مشخصی ببریم هدفمان هم رسیدگی به آن بساط گستر است وهم اینکه برای مردم، اطمینان خاطر ایجاد نماییم؛ لذا توقع داریم که بعضی مواقع که ناچاریم دستفروش‌ها را منتقل کنیم مردم هم همکاری نمایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی