تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
تحلیل "دیدارنیوز" به بهانه انتقاد آیت‌الله جنتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛

جانا سخن از زبان ما می‌گویی

آیت‌الله جنتی به درستی اشکالاتی را متوجه گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرده است و راهکاری که برای رفع مشکل ارائه داده است برگزاری کلاس‌های بدو خدمت و ضمن خدمت است. اما مشخص نکرده است که این نمایندگان با چه سازوکاری و از فیلتر کدامین نهاد عبور کرده و به مجلس راه یافته‌اند.

کد خبر: ۱۶۹۸۱
۱۴:۰۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: آیت‌الله جنتی در مراسم نکوداشت هفته پژوهش که دستاورد‌های پژوهشکده شورای نگهبان در آن به نمایش درآمده بود، ضمن تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه علیهاسلام، گفت: کاندیدا‌های نمایندگی مجلس باید به مسائل علمی و تحقیقاتی آشنا باشند. وی همچنین بیان کرد: متأسفانه برخی به ابتدائی‌ترین مسائل مربوط به مجلس آشنایی ندارند و چه بسا برخی اصلاً یک بار متن قانون اساسی را نخوانده باشند.


دبیر شورای نگهبان در ادامه گفت: آیا این نماینده که درباره مسائل پیچیده اقتصادی می‌خواهد رأی بدهد، اطلاعات دارد؟ درباره مشکلات جامعه از جمله گرانی‌ها و تورم که مجلس می‌تواند برای حل آن سهم و نقش داشته باشد، آگاهی دارد؟ آیت‌الله جنتی با تأکید بر آگاهی نامزد‌های نمایندگی مجلس به قانون اساسی و مسائل مختلف مجلس و وظایف خود و آشنایی با کمیسیون‌های مختلف، پیشنهاد داد تا نامزد‌های نمایندگی مجلس قبل از ورود به مجلس دوره‌های آموزشی بگذرانند. وی گفت: این طرح به نظر مناسب است تا مجلس بعد از مطالعه آن، درباره آن طرح بدهد که در این صورت آینده مجلس بهتر خواهد شد.


دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه الان مجلس در آستانه بررسی بودجه کشور است، افزود: نمایندگان چقدر به مسائل بودجه که رگ حیاتی مملکت است آشنایی دارند، یعنی کجا و چقدر باید هزینه شود و نظارت کند تا دولت بودجه را در جای مناسب هزینه و از مصارف غیر ضروری جلوگیری نماید. آیت‌الله جنتی با انتقاد از برخی اعمال نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: باید نمایندگان در این زمینه نیز در دوره‌های اخلاقی شرکت کنند تا با وظیفه شرعی و قانونی خود آشنا شوند.


گفته‌های آیت‌الله جنتی را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. اول آنکه منظور دبیر شورای نگهبان کاندیدا‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی بوده و تعریض وی به نمایندگان فعلی مجلس نبوده است و قائل است نمایندگان مجلس مشکل خاصی ندارند و افرادی که کاندیدای نمایندگی می‌شوند احتیاج به کلاس و غیرذلک دارند که با توجه به سیاق کلی کلام وی این رویکرد بسیار بعید است و دوم آنکه تعریض آیت‌الله جنتی شامل حال نمایندگان فعلی مجلس نیز می‌شود و این احتمال به صواب نزدیکتر و چه بسا قطعی است.


به هر صورت چه منظور آیت‌الله جنتی کاندیدا‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی باشد و به نمایندگان مجلس تعریضی نزده باشد و چه اینکه نمایندگان فعلی و سابق مجلس را هم مدنظر قرار داده باشد باید پذیرفت پر بیراه نگفته است و عده‌ای از نمایندگان قطع به یقین شأن و شئون نمایندگی را رعایت نمی‌کنند و در میزان تحصیلات و اطلاعات عمومی آن‌ها نیز جای إن قلت فراوان است.


در تأیید گفته‌های آیت‌الله جنتی می‌توان به نمونه‌های ذیل اشاره داشت:


۱. اینکه نمایندگان مجلس بایستی با قوانین و به خصوص قانون اساسی آشنا باشند سخنی بجا و عین صواب است. از گفته‌های بسیاری از نمایندگان مجلس به روشنی پی می‌بریم که بعضا یک مرتبه هم قانون اساسی را مطالعه نکرده‌اند.


۲. مشکل تعدادی از نمایندگان منحصر به قانون اساسی و آشنایی با سازوکار‌های مجلس شورای اسلامی نیست. نماینده‌ای که نایب رئیس گروه دولتی پارلمانی ایران و فرانسه و عضو هیئت رئیسه مجلس هم هست واژه «لوور» را نمی‌تواند تلفظ کند گویی تا به حال یک مرتبه هم نام این موزه را نشنیده است اتفاقی که همگان را به یاد آن نماینده مجلس دوره  پهلوی انداخت که در سالروز کشف حجاب سَنَد رِقیَت را سِندِرقِیت خواند و گفت: «اعلیحضرت رضا شاه سندرقیت ما زنان را پاره کرد» و مضحکه خاص و عام شد. نماینده دیگری برای تلفظ FATF به مشکل بر می‌خورد و رئیس مجلس می‌گوید حالا اسم است و خیلی مهم نیست و یا نماینده‌ای دیگر برای خواندن یک عدد به مشکل می‌خورد و بار‌ها تکرار می‌کند شاید بتواند عددی را درست بخواند. اوایل دهه ۷۰ مصاحبه‌ای با مرحوم دکتر جعفر شهیدی انجام شده بود وی با تأسفی شدید می‌گفت: بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری رشته ادبیات فارسی املای بعضی از کلمات فارسی را اشتباه می‌نویسند امری که در همان ایام باعث تعجبم شد و امروز می‌بینیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اداء بسیاری از کلمات ناتوان هستند.


۳. دبیر محترم شورای نگهبان معتقد است برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید دوره‌های اخلاقی برگزار کرد و مع‌الاسف این گفته وی نیز صحیح است و با اتفاقاتی که پیرامون مجلس می‌افتد درمی‌یابیم که بعضا احتیاج به کلاس اخلاق هم دارند. نماینده‌ای در مجلس می‌گوید: «به ما این دختر خوشگلا رو نشون بده» و یا بسیاری از نمایندگان مجلس برای گرفتن عکس سلفی با فدریکا موگرینی با یکدیگر کورس می‌گذارند و هیچ به جایگاه حقوقی خود توجه نمی‌کنند.

جانا سخن از زبان ما می‌گویی

۴. فارغ از تمام اشتباهات کلامی و یا اخلاقی که کمابیش وجود دارد و پیش می‌آید، باید اذعان داشت مجلس آن‌طور که باید و شاید به وظایف خود عمل نمی‌کند و به نظر می‌رسد فشل است. بسیاری از طرح‌ها و لوایحی چون کودکان کار، کودک همسری و منع خشونت علیه زنان که باید سریع‌تر بدان پرداخته و تعیین تکلیف شود، هنوز به سرانجام نرسیده و ظاهرا عزمی جدی برای به سرانجام رساندن آن نیز وجود ندارد.


سخنی با دبیر شورای نگهبان
آنچه در تأیید گفته‌های آیت‌الله جنتی بیان شد تنها قلیلی از بسیار است که در رسانه‌ها نیز نشر یافته است. البته باید به این نکته هم اشاره داشت در همین مجلس فعلی و مجالس گذشته نمایندگانی خدوم، متعهد و متخصص کم نبوده و نیستند، اما به راستی باید پرسید چرا در مجلسی که امثال آیت‌الله خامنه‌ای، مهدی بازرگان، هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، احمد صدر حاج سید جوادی، حسن روحانی، محمدجواد باهنر، حسن حبیبی، یدالله سحابی و بسیار کسان دیگر حضور داشته‌اند امروز به جایی برسیم که گروهی وارد خانه ملت شوند که کلمه ساده‌ای را ندانند و نتوانند که بیان کنند و یا بدیهی‌ترین شئونات و اقتضائات یک رجل سیاسی را رعایت نکنند.
آیت‌الله جنتی به درستی به اشکالات موجود اشاره داشته، اما مشخص نکرده است که این نمایندگان با چه سازوکاری و از فیلتر کدامین نهاد عبور کرده و به مجلس راه یافته‌اند.


اگر نظارت استصوابی شورای محترم نگهبان درست و بجا بود چرا افرادی از این دست وارد مجلس شده‌اند که امروز چاره را در تشکیل کلاس‌های بدو خدمت و ضمن خدمت بدانید و آیا نباید این سؤال را از رئیس محترم شورای نگهبان پرسید که اگر دایره نیرو‌های انقلاب را این مقدار تنگ نمی‌کردید بسیاری از چهره‌های وجیه‌المله که آگاهی به قوانین دارند و احتیاجی هم به کلاس اخلاق ندارند می‌توانستند در خانه ملت حضور داشته باشند. افرادی که در شأن ملت بزرگ ایران هستند.


به نظر می‌رسد شورای نگهبان بیش از آنکه وقت خود را مصروف افراد کند، می‌تواند سازوکاری بیندیشد تا نظارتی ویژه بر احزاب سیاسی وجود داشته باشد و احزاب موظف و مکلف باشند نیرو‌هایی مناسب شأن خانه ملت تربیت کنند و اگر چنین نکنند از سوی مردم رد صلاحیت خواهند شد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی