تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
"دیدارنیوز" در گفتگو با مدیرعامل انتشارات گاج حواشی دیدار با مراجع را بررسی می‌کند؛

من اگر رئیس جمهور باشم کنکور را حذف می‌کنم! / سند قرارداد آگهی گاج و صدا و سیما

News Image Lead

حواشی ایجاد شده حول دیدار برخی از ناشران آموزشی با مراجع باعث شد که دیدارنیوز به دنبال شفافیت هر چه بیشتر مسائل باشد و به سراغ اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی که بانی این ملاقات‌ها بود برود. هیچ کدام از اعضای این انجمن حاضر به پاسخگویی نشدند و فقط ابوالفضل جوکار مدیر انتشارات گاج بود که حاضر به گفتگو شد.

کد خبر: ۱۶۷۷۳
۱۵:۴۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷
دیدارنیوز – رسول شکوهی: دیدار برخی از ناشران آموزشی با مراجع تقلید، حواشی فراوانی داشت که هنوز بعد از یک هفته، مسائل مربوط به آن ادامه دارد. اظهارنظرهای مختلف در این زمینه باعث شده که این ماجرا همچنان مورد توجه رسانه ها و محافل آموزشی باشد. سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه توئیتر خود بدون اشاره به موسسه و ناشری خاص، موضع خود را در این زمینه اعلام کرد: «برخی از موسسات از راه اضطراب آفرینی و فشار بر دانش‌آموزان ارتزاق می‌کنند و می‌خواهند سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را مطابق با خواسته‌هایشان تغییر دهند، پول و قدرت زیادی هم دارند. تا زمانی که من مسئولیت خدمتگزاری در این وزارتخانه را دارم اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقی بیفتد».

همچنین محمد رضایی از اساتید دانشگاه تهران و نزدیکان حضرت آیت‌الله سبحانی در نوشتاری به حواشی شکل گرفته حول صحبت‌های آیت‌الله سبحانی پرداخت: «در این جلسه مطرح شد که: تکالیف دانش‌آموزان از برنامه درسی حذف شده است و ایشان نیز با اهتمامی که به فراگیری علم و دانش برای آحاد دارند، و اینکه موفقیت و تعالی و کسبِ مهارت و ترقی در پرتو تلاش و ممارست و تمرین و کوشش حاصل می‌شود، و با توجه به اینکه ایشان قریب ۷۵ سال است بر کرسی تدریس در سطوح مختلف قراردارند، توصیه فرمودند که برنامه‌های درسی دانش‌آموزان، بگونه‌ای نباشد که بعد از تعطیلی مدرسه، فارغ از فعالیت‌های درسی باشند، چرا که این امر بر خلاف تجربیات و بر خلاف آموزه‌های قرآن و سنت است، باید تلاش کرد که دانش‌آموزان در املاء و انشاء و خوش نویسی در مرتبه قابل قبول باشند. البته ایشان اصراری بر تکالیف به شیوه‌های سنتی نکردند: “اگر روشهایی نوین و کارآمد و مفید در ارتقاء سطح کیفی باشد، به گونه‌ای که متناسب با فرهنگ آموزشی کشور باشد، البته مورد توجه خواهد بود».

همه این حواشی ایجاد شده باعث شد که دیدارنیوز به دنبال شفافیت هر چه بیشتر مسائل باشد و به سراغ اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی که بانی این ملاقات‌ها بود برود. هیچ کدام از اعضای این انجمن حاضر به پاسخگویی نشدند و فقط ابوالفضل جوکار مدیر انتشارات گاج بود که حاضر به گفتگو شد.

حرف‌های من موضع انجمن ناشران آموزشی بود

بر اساس گفته‌های جوکار او در حال حاضر، سمتی در انجمن ناشران آموزشی ندارد و فقط یکی از اعضای انجمن است. او در باره این ملاقات‌ها گفت: «انجمن ما تقریبا دو ماه پیش در جلساتی که داشت دیدار با مراجع تقلید را جزو برنامه‌ها، مشخص کرد و حدود 20 روز پیش نامه‌هایی با سربرگ انجمن و امضای مدیرمسئول انجمن به دفاتر مراجع ارسال شد. صحبت‌های مطرح شده، با انجمن هماهنگ شده بود و من با دعوت انجمن در این دیدارها حضور داشتم و مواضع مطرح شده از طرف من مواضع انجمن ناشران آموزشی محسوب می‌شود».

او البته نقدی به انجمن ناشران آموزشی نیز داشت و آن را محافظه کار دانست. به عقیده جوکار انجمن باید پاسخگوی حواشی ایجاد شده باشد.

جوکار: من اگر رئیس جمهور باشم کنکور را حذف می‌کنم! / سند قرارداد آگهی گاج و صدا و سیما

هیچ مبلغی به دفتر مراجع پرداخت نشد

شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی پیرامون پرداخت مبالغی تحت عنوان کمک‌های مردمی یا خمس و زکات از طرف اعضای حاضر در جلسات به دفاتر مراجع مطرح بود. در این باره از جوکار پرسیدیم. او به حضور چند ناشر دیگر هم اشاره کرد. مدیران انتشارات خیلی سبز آقای نصری، انتشارات سرمشق آقای داعی، انتشارات مزینانی آقای مزینانی و انتشارات قلم علم آقای آصفیان. او پرداخت هرگونه مبلغی را تکذیب کرد و گفت: «هیچ مبلغی حتی در قالب خمس هم به هیچ کدام از دفاتر مراجع پرداخت نشده است. به هیچ وجه مبلغی پرداخت نشده».

اصلی‌ترین بحث، کاغذ بود نه مشق شب

جوکار در بخشی از صحبت‌های خود به سراغ مباحث مطرح شده در این جلسات رفت. او گفت که اصلی‌ترین بحث مربوط به کاغذ بود. بر اساس ادعاهای جوکار، «کاغذ» ارز دولتی دریافت می‌کند ولی در بازار با قیمت ارز آزاد به فروش می‌رسد و این باعث شده که فساد و رانتی در این زمینه شکل بگیرد و به ضرر ناشران مختلف شود. جوکار گفت: «این کاغذ به کام تاجران است و هیچ کمکی به ناشران نمی‌کند. ما به دنبال این بودیم که با کمک مراجع، جلوی این وضعیت را بگیریم. گرانی بهتر از فساد است». شایعاتی پیرامون مافیای کاغذ و ارتباط آن با ناشران آموزشی نیز مطرح است که جوکار در این باره گفت: «من ارتباط ناشران آموزشی با مافیای کاغذ را نمی‌فهمم. ما خریدار کاغذ هستیم، فروشنده و وارد کننده که نیستیم. کاغذی که وجود دارد به همه ناشران می‌رسد. ناشران آموزشی در واردات کاغذ نقشی ندارند. ما فقط آقای متولی مدیر نشر الگو را داریم که یک سهمیه‌ای گرفتند و فکر نمی‌کنم که چیزی وارد کرده باشند. اما باید از خودشان جویا شد».

او به بحث دیگری که در این جلسات مطرح شده اشاره کرد. بر اساس گفته‌های جوکار، ابوذر نصری مدیرمسئول انجمن ناشران درباره مدارس تیزهوشان صحبت کرد که در این دولت کم رنگ شد و رشدی که در گذشته داشت متوقف شد.

در نهایت جوکار به حواشی ایجاد شده درباره موضوع «مشق شب» اشاره کرد: «در دفتر آیت‌الله سبحانی وقتی این بحث مطرح شد، ظاهرا ایشان قبلا شنیده بودند یا ذهنیتی داشتند و به شدت مخالفت کردند و گفتند که بچه‌ها نباید تنبل بار بیایند و باید تمرین داشته باشند. که البته موضع من هم به عنوان یک معلم همین است».

مدارس آلمان را برای فرزندانم نپسندیدم/ سیستم آموزشی ایران خوب است

جوکار به مباحث مطرح شده در آموزش و پرورش به عنوان جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب اشاره کرد و گفت که در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. او به فرزند خود اشاره کرد و گفت: «دختر من مدرسه می‌رود. به هیچ عنوان تکلیف ندارند و هیچ فعالیت جایگزینی هم ندارند. در زمینه مشق شب تعجیل شد. مانند همان موضوع نظام شش سه سه. ظرفیت‌های لازم در مدارس وجود نداشت و تصمیمات شتاب زده گرفته شد».

او گفت که فرزندانش در شهر بن آلمان درس می‌خواندند و سیستم آموزشی آنجا همین وضعیت را دنبال می‌کرد. او در این باره گفت: «دو سال پیش بچه‌هایم را از آلمان به ایران آوردم. سیستم‌های آموزشی این چنینی که مشق شب کم است. در شهر بن آلمان، مدرسه هتل بود. من این سیستم را نپسندیدم. بچه تنبل بار می‌آید. درست است که در آلمان نظم را به دانش‌آموز یاد می‌دهند ولی اعتماد به نفس او را می‌کشند. دو سال پیش آمدند تهران. من معتقدم که سیستم آموزشی ایران به جز این یک سال خیلی خوب است. بچه‌ها خوب رشد می‌کنند. درس خواندن کار جدی است و نمی‌توان گفت که بازی کنید و درس خواندن به حاشیه برود».

ما هم مخالف سیاه مشق هستیم

جوکار باز هم به بحث مشق شب اشاره می‌کند و می‌گوید قبل از اینکه مشق شب از مدارس حذف شود باید فرآیند جایگزین آن با توجه به ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش ایجاد شود. «من با سیاه مشق موافق نیستم. با این مخالفم که اگر طرحی داده می‌شود باید زیرساخت‌هایی فراهم شود. آقای وزیر یک بار گفتند که می‌خواهیم کلاس‌ها را نیم دایره‌ای بچینیم تا بچه‌ها فعالیت‌های مهارت محور یاد بگیرند. کدام یک از مدارس دولتی ما این امکانات را دارد. ما می‌توانیم حرف‌های زیبا بزنیم ولی باید دید در عمل چقدر اجرایی است».

جوکار در ادامه به منافع ناشران آموزشی و نسبت آن با سیاست‌های آموزش و پرورش اشاره کرد: «ما حدود 8 کتاب مربوط به مشق شب داریم و تخصص ما در کنکور است. باقی انتشارات حاضر در جلسات با مراجع شاید داشته باشند. نمی‌توان گفت که منافع ناشران در این تصمیم صفر است و قطعا منفعت دارند. ناشران متناسب با سیاست‌های آموزش و پرورش حرکت می‌کنند، خود را با شرایط حاکم بر آموزش و پرورش وفق می‌دهند. ولی معلم آموزش دیده نداریم. کتاب تغییر می‌کند ولی کلاس ضمن خدمت برگزار نمی‌شود. کتاب‌های دوازدهم آمده و چاپ اول کتاب‌های ما را معلم‌ها می‌برند. برای اینکه معلم مساله برایش جا بیفتد. این اشکال نیست. در همه جای دنیا ناشران کمک آموزشی در کنار آموزش و پرورش تولیداتی ارائه می‌کنند در جهت بسط مفاهیم آموزشی».

من اگر رئیس جمهور باشم کنکور را حذف می‌کنم

جوکار به بحث کنکور و مافیای کنکور و اتهاماتی که در این زمینه متوجه ناشران و موسسات کنکور است اشاره کرد. او به این مساله اشاره کرد که با حذف کنکور، ناشران آموزشی آسیب می‌بینند ولی چرا می‌گویند که ناشران آموزشی نمی‌گذراند که کنکور حذف شود؟ مدیرعامل این موسسه کمک آموزشی در این باره گفت که ما هیچ قدرتی نداریم تا مانع حذف کنکور شویم و این ادعاها پوپولیستی و عوام فریبانه است.

او درباره شایعات مطرح شده درباره مبالغ میلیاردی تبلیغات این موسسات در صدا و سیما گفت:  آنهایی که می‌گویند ما روزی یک میلیارد به صدا و سیما می‌دهیم تقوا و ایمان ندارند. دروغ می‌گویند. کل مبلغ پرداختی درج شده در قرارداد ما و صدا و سیما در  یک سال که شامل گاج و کلاغ سفید و زنبور – زیرمجموعه‌های گاج – می‌شود 26.5 میلیارد تومان است.

جوکار: من اگر رئیس جمهور باشم کنکور را حذف می‌کنم! / سند قرارداد آگهی گاج و صدا و سیما
این عکس توسط مدیرعامل انتشارات گاج برای انتشار در اختیار دیدارنیوز گذاشته شد و مسئولیت آن بر عهده او خواهد بود

مدیرعامل گاج وارد بحث حذف کنکور نیز شد. او به سازوکار لازم برای حذف کنکور اشاره کرد و به تندی به نقد آموزش و پرورش و سازمان سنجش پرداخت. جوکار در این باره گفت: «چندین سال است که می‌خواهند کنکور را حذف کنند. من اگر رئیس جمهور باشم کنکور را حذف می‌کنم. کنکور را نمی‌شود با یک دکمه حذف کرد. باید چند کار اساسی کرد تا کنکور حذف شود. این حرف‌هایی که ناشران آموزشی نمی‌گذارند کنکور حذف شود پوپولیستی است. شما فکر می‌کنید منظور آقای وزیر از مافیای کنکور ما موسسات هستیم؟ قطعا منظورشان ما نیستیم. چون می‌دانند که ما هیچ نقشی نداریم. حدس من این است که منظور آقای وزیر هم همکاران درون مجموعه خودشان است و هم سازمان سنجش. اولین گام برای حذف کنکور ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش است. یک جا آموزش می‌دهد و یک جا کنکور می‌گیرد. سازمان سنجش یک شرکت تعاونی دارد به نام شرکت تعاونی کارکنان سازمان سنجش. آزمون می‌گیرد و درآمد میلیاردی دارد. دانش‌آموزان چون فکر می‌کنند این آزمون‌ها برای سازمان سنجش است پس سوالات کنکور از این آزمون است و بیشترین داوطلب و بیشترین درآمد را این تعاونی از آزمون‌های آزمایشی دارد. انتشارات مدرسه، کتاب مشق شب دارد. اگر آموزش و پرورش مخالف کتب کمک درسی است چرا خودش تولید کننده آن است. سال 68 این انتشارات تاسیس شده. یکی از اهداف این انتشارات تولید کتب کمک درسی و انحصار فروش در مدارس و انحصار استفاده از مولفان کتاب درسی در کتاب‌های انشارات مدرسه است. چرا این انتشارات را جمع نمی‌کنند؟ اگر می‌خواهید حرکتی را شروع کنید از خودتان شروع کنید و انتشارات مدرسه را جمع کنید بعد به سراغ باقی ناشران بروید. سازمان سنجش اول کنکورهای آزمایشی خود را حذف کند بعد بگوید که کنکور آزمایشی بد است».

حسینی حرف‌های پوپولیسیتی می‌زند

چند وقتی است که یکی از اساتید دانشگاه به نقد نظام آموزشی پرداخته و کنکور و مافیای کنکور را یکی از معضلات نظام آموزشی می‌داند. مجید حسینی از استادان دانشگاه تهران این روزها در شبکه‌های اجتماعی و صدا و سیما مباحث خود را مطرح می‌کند و مخاطبان زیادی او را دنبال می‌کنند. جوکار به مباحث حسینی نیز اشاره کرد و گفت: «آقای حسینی مباحث سطحی و پوپولیستی مطرح می‌کند و کارشناسی صحبت نمی‌کند و من حاضرم با این فرد در صورتی که حرف کارشناسی بزند سه ساعت صحبت کنم. مثلا ایشان می‌گویند که می‌دانید چند هکتار درخت قطع می‌شود تا ناشران آموزشی کتاب چاپ کنند و چه آسیبی به محیط زیست و دانش‌آموزان می‌رسد؟ ایشان متوجه نیست که ما کارخانه کاغذسازی با چوب درخت در ایران نداریم. ایشان نمی‌داند که کاغذسازی چیست و اساسا در ایران کاغذ تحریر تولید نمی‌شود. ایشان مطرح می‌کند که یکی از موسسات کنکور روزی یک میلیارد تومان به صدا و سیما داده است. خب سند این حرف کجاست».
من اگر رئیس جمهور باشم کنکور را حذف می‌کنم! / سند قرارداد آگهی گاج و صدا و سیما
دیدارنیوز آمادگی خود را درباره ادامه این مباحث و درج جوابیه تمام افراد و نهادهایی که در این گفتگو از آنها نامی ‌برده شد اعلام می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
2
8
اینطوری به شعور مخاطبان توهین می شود. اقای جوکار برای بحث رانت کاغذ پیش مراجع مختلف رفته( به نظر من باید پیش مدیران دولتی می رفت) . بعد در این مورد صحبت کرده و مراجع بعد در مورد مشق شب نظر داده اند!!!!!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
4
12
چرا مراجع تقلید باید در تمام امور مملکت دخالت کنن ( تو کشور های همسایه مثل امارات بحث سر اووردن هوش مصنوعی تو مدارس برای افزایش بازدهی دانش اموزان و کاهش اتلاف وقت . اونوقت تو این مملکتم علما دارن تو حیطه غیر تخصصیشون نظر میدن اونم سر چی ؟؟ مششق ششب !!!!!!!!!!!!!!!!!)
هر کس تو هر زمینه ای ک هست اگه کارش درست انجام بده مملکت ب جای اینکه پیشرفت کنه مثل الان پسرفت نمیکنه
مثلا همین .......... ب جای دادن نظرات غیر کارشناسی اگه تمرکزشون رو تدریس بود اونوقت چنتا از شاگرداشون تو مراسم حج تو عربستان ( سنی ) نمیشدن. سنی شدن یه طلبه فاجعست
تازه ب گفته خودشون بالای نیم قرن تجربه داره تو تدریس
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
3
6
آرزو می کنیم هرگز رییس جمهور نشوید
انجام هرکاری زیرساخت میخواهد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی