تیتر امروز

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
منوی پیشنهادی "دیدارنیوز" برای شام شب یلدا؛

شب یلدا چی بپزیم؟

 مراسم شب یلدا در عین سادگی، شور و شوق فراوانی در خانواده ها ایجاد می کند و حتما برای کوچکترها خاطره ساز خواهد شد تا سالیان سال، در مورد این شب صحبت کنند. شب یلدا خوردنی های خوشمزه ای دارد اما در این میان، شام شب یلدا در بین خانواده های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و هر خانواده با توجه به رسم و رسوم خود، غذایی تدارک می بیند.

کد خبر: ۱۶۷۴۵
۱۳:۱۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ خورشید در حرکت سالانه خود در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد که طول روز کوتاه شده و زمان تاریکی شب افزایش می‌یابد. از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز می‌گردد که نتیجه آن، افزایش روشنایی روز و کاهش شب است.


ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهر «میترا» می‎‎پنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن می‎گرفتند و گرد آتش جمع می‎شدند و شادمانه رقص و پایکوبی می‌کردند.

برخی بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می‌شود. اقوام قدیم آریایی در این شب آتش برمی افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیاطین، نابود شده و بگریزند و همچنان که خورشید به مناسبت فروغ و گرمای کارسازش تقدس پیدا کرده بود آتش نیز همان والایی را نزد مردمان دارا شد.

بعضی از  خانواده های ایرانی شب یلدا را بدون خوردن شام و تنها با خوراکی های تدارک دیده برای شب یلدا به سر میکنند، اما برخی دیگر به غذاهایی کم حجم رو می آورند تا بتوانند از خوراکی های آن شب هم استفاده کنند. در اینجا با سرویس سبک زندگی دیدار نیوز همراه باشید تا چند نمونه غذاهای مناسب برای دورهمی و با رنگ و بویی یلدایی را باهم مرور کنیم؛

 

 یلدای آذری یا خَشیل

شب یلدا در شهرهای آذربایجان و بین مردم ترک، شب طولانی و شادی است که از غروب آفتاب، مراسمات مختلفی برای این شب اجرا می‌شود. البته تدارکات مربوط به شکم و خوراکی، محور همه برنامه‌هاست.
خشیل یکی از غذاهایی است که در کنار غذاهای دیگر در سفره شب یلدا چیده می‌شود. این غذا، یکی از غذاهای زمستانی مردم آذربایجان است که به خاطر کالری بالایی که داراست مقاومت بدن را در مقابل هوای سرد این مناطق بالا می‌برد.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

تبوله‌ انار لبنانی

سالاد تبوله یکی از معروف‌ترین پیش غذاهای عربی  است که در بسیار از رستوران‌ها سرو می‌شود و می تواند گزینه ای مناسب برای شب یلدا باشد. در برخی نقاط سوریه و لبنان این سالاد را با اضافه کردن انار و رب انار به شکل متفاوتی تهیه می‌کنند که برای سفره شب یلدای ما ایرانی‌ها هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

آش انار شیرازی, گیلانی یا یزدی؟

تفاوتی که آش انار با بقیه آش ها دارد این است که در دستور تهیه آش انار از گوشت چرخکرده استفاده می شود. آش انار شیرازی، آش انار شمالی (گیلانی) و همین طور آش انار یزدی دستور پخت یکسان و مشابهی دارند و هر سه شهر، این آش خوشمزه و مقوی را با گوشت تهیه می کنند. اما اگر شما طعم گوشت را توی آش دوست ندارید میتوانید آن را از مواد حذف کنید و آش انار بدون گوشت درست کنید.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

  

انارپلو، شام چله‌ی قزوین

انار پلو غذای محلی شهرقزوین، ترکیب انار و برنج با کشمش و خلال پسته، طعمی عجیب و به یاد ماندنی برای شب یلداست.


غذاهایی مناسب شب یلدا

 

خورش مرغ با انار

خورش مرغ با انار و سیر یک غذای اصیل ایرانی مربوط به استان مازندران است که با داشتن مواد اولیه خاص، یک غذای پرخاصیت و غنی به شمار می رود.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

خاگینه غذای محلی زنجان برای شب یلدا 

خاگینه خرما از غذاهای سنتی شهر زنجان برای شب یلداست. این غذای شیرین و خوشمزه جزو غذاهایی است که زنجانی‌ها سالی یکبار و فقط برای این شب درست می‌کنند. این غذا با طبع گرم، بسیار مناسب برای شبهای سرد زمستانی است.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

آش لبو؛ شام سبک مرکزی

یکی از سبزیجاتی که در این فصل به وفور یافت می‌شود و باید حتما قدر آن را دانست و از آن استفاده نمود چغندر قرمز یا لبو است. آش لبو با دستور پخت بانوان استان مرکزی، پیشنهادی فوق العاده برای یلداست.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

انار بیج

خورش انار بیج، انار آویج یا سبزی فسنجان یکی از غذاهای بسیار خوشمزه گیلانی است. طرز تهیه خورش انار بیج گیلانی تا حدی شبیه به خورش فسنجان است.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

خورش انار و بادمجان

خورش انار و بادمجان یا مسمای انار بادمجان یکی از غذاهای خوشمزه ای است که از قدیم برای شام شب یلدا رسم بوده و این غذا بیشتر در خطه شمال طبخ می شود.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

آجیل پلو

یکی از غذاهای پر طرفدار شب یلدا، آجیل پلو است که هم ظاهری زیبا دارد وهم مزه آن هوش و حواس از سرتان می پراند. در پختن این غذای خوشمزه از بیشتر آجیل هایی که در شب یلدا روی میز می گذارید استفاده می شود.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

کوکو سبزی با انار

اگر مهمانیتان صمیمی و خودمانی و محدود به شما و همسرتان است پیشنهاد میکنیم یک کوکو سبزی خوشمزه آن هم با سبزی های تازه و تزئین آن با دانه های قرمز و خوش رنگ انار است.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

سالاد انار

سالاد انار هم به نظر هیجان انگیز می آید، ضمن آن که حسابی هم ساده و مقرون به صرفه است. یک ظرف انار، چند شاخه جعفری و ترخه و ریحان و مقداری سیب به همراه نمک و مقدار کمی هم لیمو یک سالاد خوشمزه و لذیذ را برای شما درست می کنند که حسابی مهمان هایتان را غافلگیر می کند.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

 

یلدا و کلم‌پلوی شیرازی

این هم غذای معروف شیرازی ها که برای شب چله هم درست میکنند و هیچ وقت محبوبیت خود را از دست نمی دهد. این کلم پلو را می‌توانید با گوشت قیمه هم تهیه کنید که خیلی خوشمزه‌تر خواهد شد ولی روش سنتی آن با کوفته قلقلی است.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

سالاد لبو و کلم 

سالاد لبو و کلم یک پیشنهاد خوشمزه و عالی است که با امتحان آن حتما شیفته ی آن خواهید شد.

 

غذاهایی مناسب شب یلدا

 

امیدواریم شب یلدای امسال برایتان از همیشه زیبا تر و بهتر باشد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی