تیتر امروز

اولین مناظره انتخاباتی: شروع مناظره با تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای!
انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیرماه ۱۴۰۳ (بروز رسانی می‌شود)

اولین مناظره انتخاباتی: شروع مناظره با تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای!

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...
تقی آزاد ارمکی: رئیس جمهور باید تنش زدایی کند/ جامعه به اجبار مسیر خودش را پیش می‌برد/ وظیفه دولت‌ها ساخت مسکن نیست
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

تقی آزاد ارمکی: رئیس جمهور باید تنش زدایی کند/ جامعه به اجبار مسیر خودش را پیش می‌برد/ وظیفه دولت‌ها ساخت مسکن نیست

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشگاه بود، او در این گفت‌وگو که پیش از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها انجام شد، شرایط کنونی جامعه را در مواجه...
تبعات جنگ غزه: مردم ایران به سلاح هسته‌ای گرایش پیدا کرده‌اند
از چشم جهان (۱۵۵)

تبعات جنگ غزه: مردم ایران به سلاح هسته‌ای گرایش پیدا کرده‌اند

حمید بهرامی، تحلیل‌گر مستقل در حوزه روابط بین‌الملل در مطلبی در رسانه میدل ایست مانیتور، به تبعات جنگ غزه و گرایش مردم ایران به سلاح هسته‌ای اشاره کرده که با ترجمه حمید رضا بابایی در دیدارنیوز...
رئیس موزه ملی فرش خبر داد

فرش‌‌های گرانقیمت در استراحتگاه!

رئیس موزه ملی فرش می‌گوید که قرار است از ۱۰۱ قطعه فرش به نمایش درآمده در موزه فرش، ۳۰ درصد آن‌ها به صورت دوره‌ای برای استراحت به مخزن بروند.

کد خبر: ۱۶۶۱۱۰
۱۰:۰۴ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

فرش‌‌های گرانقیمت در استراحتگاه!

دیدارنیوز: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده از ۱۰۱ قطعه فرش به نمایش درآمده در موزه فرش، ۳۰ درصد آن‌ها به صورت دوره‌ای برای استراحت به مخزن بروند تا مورد بازبینی و مرمت قرار گیرند.

موزه فرش ایران یکی از گنجینه‌ها و غنی‌ترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود که با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایرانی را از قرن نهم هجری تا دوره معاصر می‌توان در آن مشاهده کرد. این موزه نه تنها دارای ۲ هزار قطعه فرش نفیس از سراسر ایران است، که از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و علاقمندان به هنر به‌شمار می‌رود.

با این وجود، از دهه‌های گذشته، این گنجینه از دستبافته‌های ایران با مخاطرات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. از قطعی برق و حمله موریانه و حشرات موذی گرفته تا مشکلات ساختاری و مخدوش کردن کانسپت موزه و تغییر کاربری حوضچه‌ها به باغچه. با این وجود، رئیس جدید موزه ملی فرش معتقد است: آسیب‌دیدگی‌ها فرش‌ها بسیار جزئی است و مشکلات ساختاری از سال گذشته با همکاری دیگر دستگاه‌ها در حال مرتفع شدن است.

محمدجواد اینانلو (رئیس موزه ملی فرش)، به وضعیت ساماندهی فرش‌های موزه اشاره کرد و گفت: درحال حاضر بیش از ۲ هزار قطعه فرش در موزه فرش نگهداری می‌شود که از این تعداد ۱۰۱ اثر که از شاهکار قالی ایران محسوب می‌شوند به صورت دائم در تالار طبقه همکف در معرض نمایش قرار گرفته است.

او گفت: یکی از برنامه‌هایی که در حوزه مرمت و نگهداری آثار موزه فرش در دستور کار قرار گرفته و سالیان دراز مغفول مانده بود بحث به روزرسانی فرش‌های موزه بود. از آنجا که نحوه نمایش آثار به‌صورت عمودی است و این موضوع به خودی خود آسیب‌زاست، نیاز بر این بود که سالانه ۳۰ درصد آثار برای استراحت، بازبینی و مرمت به مخزن بروند و از ۲ هزار قطعه فرش موجود به ترتیت ۱۰۱ اثر در سالن اصلی به نمایش گذاشته شود که متاسفانه این اتفاق در سال‌های گذشته انجام نمی‌شد.

اینانلو تاکید کرد: از سال گذشته از ۱۰۱ قطعه فرشی که در سالن اصلی برای نمایش انتخاب شده بود ۳۰ درصد به مخزن رفته و مورد بازبینی قرار گرفته‌اند تا در صورت نیاز به مرمت توسط کارشناسان مرمت موزه فرش احیاء شوند.

رئیس موزه ملی فرش افزود: یکسری از آثار شاخص که مربوط به دوره صفوی هستند و در حوضچه‌های مرکزی قرار دارند، به صورت دائم به نمایش گذاشته می‌شود و بازبینی و مرمت آن‌ها در سالن انجام می‌گیرد.

سالی ۳۰ میلیارد هم برای نگهداری و حفاظت از موزه فرش کم است

موزه ملی فرش ایران با یک هکتار وسعت و ۸ هزار متر زیربنا و ۲ هزار قطعه فرش یکی از بزرگترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود. رئیس موزه ملی فرش ایران گفت: برای نگهداری و حفاظت از آثار و ساختار بنا و محوطه موزه اعتبار ۳۰ میلیارد تومان هم اندک است، اما با مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین همکاری‌های فرادستگاهی سعی کرده‌ایم اقدامات حفاظتی موزه فرش را مدیریت شده جلو ببریم.

اینانلو می‌گوید: از سال گذشته که مدیریت این مجموعه را برعهده گرفته‌ام، تلاش شده با همکاری دستگاه‌ها و جذب مشارکت بخشی از امور خود را رتق و فتق کنیم به طوری که برای تعمیرات لوله‌کشی فضای سبز به‌جای آنکه از وزارتخانه بودجه بگیریم با مشارکت شهرداری و فضای سبز این اقدام مرمتی را انجام دادیم و پروژه نور حوضخانه و تعمیر سقف آن بعد از ۳۰ سال با مشارکت مترو صورت گرفت چراکه معتقدیم موزه برای همه است و همه باید از آن استفاده کنیم و در نگهداری و حفاظت از آن کوشا باشند.

رئیس موزه ملی فرش گفت: فرش‌ها و آثار موجود در موزه متعلق به میراث‌فرهنگی نیست متعلق به ۹۰ میلیون نفر است و همه باید تلاش کنیم تا از این گنجینه به‌درستی حفاظت کنیم و سالم تحویل آیندگان بدهیم که این امر نیازمند مشارکت مردم و همه دستگاه‌هاست.

او همچنین به مرمت کعبه و نمازخانه موزه اشاره کرد و افزود: ما چندین پروژه ساختاری بزرگ را در موزه فرش آغاز کردیم که هم مرمت آن هم هزینه بر است و هم زمانبر از همین رو، ممکن است کمی با تاخیر انجام شود، اما مرمت حوض‌خانه و راه‌اندازی آن را در دستور کار قرار گرفته و کعبه و نمازخانه موزه نیز مرمت شده و قرار است به کاربری اصلی خود برگردد.

اینانلو تاکید کرد: اعتبارات میراث‌فرهنگی کفاف هزینه‌های مرمتی موزه فرش را نمی‌دهد، اما تلاش می‌کنیم بنا به میزان آسیب و به صورت دوره‌ای اقدام به مرمت و حفاظت آثار و ساختار موزه کنیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی