تیتر امروز

اولین مناظره انتخاباتی: شماره صندلی‌ها مشخص شد/ نماز جماعت کاندیداها، زاکانی کمی دیر آمد +عکس و ویدیو
انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیرماه ۱۴۰۳ (بروز رسانی می‌شود)

اولین مناظره انتخاباتی: شماره صندلی‌ها مشخص شد/ نماز جماعت کاندیداها، زاکانی کمی دیر آمد +عکس و ویدیو

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...
تقی آزاد ارمکی: رئیس جمهور باید تنش زدایی کند/ جامعه به اجبار مسیر خودش را پیش می‌برد/ وظیفه دولت‌ها ساخت مسکن نیست
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

تقی آزاد ارمکی: رئیس جمهور باید تنش زدایی کند/ جامعه به اجبار مسیر خودش را پیش می‌برد/ وظیفه دولت‌ها ساخت مسکن نیست

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشگاه بود، او در این گفت‌وگو که پیش از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها انجام شد، شرایط کنونی جامعه را در مواجه...
تبعات جنگ غزه: مردم ایران به سلاح هسته‌ای گرایش پیدا کرده‌اند
از چشم جهان (۱۵۵)

تبعات جنگ غزه: مردم ایران به سلاح هسته‌ای گرایش پیدا کرده‌اند

حمید بهرامی، تحلیل‌گر مستقل در حوزه روابط بین‌الملل در مطلبی در رسانه میدل ایست مانیتور، به تبعات جنگ غزه و گرایش مردم ایران به سلاح هسته‌ای اشاره کرده که با ترجمه حمید رضا بابایی در دیدارنیوز...
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با سخنگوی پیشین وزارت بهداشت:

کیانوش جهانپور:تداوم مهاجرت متخصصان، یعنی از بین رفتن ساختار نظام پزشکی/تولیدکنندگان داخلی سرخورده شدند/خبر جلوگیری از واردات واکسن کرونا کذب محض بود

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود به میزبان دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت بود، او از هجمه‌های خبرهای فیک و فشار‌های زیاد در دوران کرونا گفت.

کد خبر: ۱۶۶۰۷۷
۱۱:۴۷ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

کیانوش جهانپور: خبر جلوگیری از واردات واکسن کرونا کذب محض بود/سرکوب درآمدی و تعرفه دستوری دلیل مهاجرت پزشکان/ سالیانه باید ۱۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه شود، اما بودجه نیست
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گفت‌وگو با دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت به بهانه انتشار خبر موثر نبودن و مرگبار بودن واکسن استرازنکا در اوایل اردیبهشت ماه انجام شد؛ این گفت‌وگو را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 


کیانوش جهانپور که همچنان در حوزه بهداشت و درمان دستی بر آتش دارد، جزییات ماجرا‌ها و فشار‌های روانی زیاد دوران کرونا را اینطور تعریف کرد.

"شروع اپیدمی کووید ۱۹ بدون پیش بینی و آمادگی کشور‌ها آغاز شد و جهان را درگیر موضوعات پیچیده‌ای کرد در همان ماه‌های آغاز این همه گیری کشور‌ها به این فکر افتادند که برای مقابله و پیشگیری از ابتلا باید به سراغ واکسن برویم، اما تولید این واکسن آن هم در شرایط خاص و حساس هم زمان بر بود، اما امکان به نتیجه نرسیدن آن وجود داشت."

او می‌گوید: ایران به دلیل درگیر بودن با تحریم شرایط سخت تری را نسبت به کشور‌های همسایه داشت و به طور جدی برای ورود دارو‌های اساسی به مشکل خورد، اما با این حال جزء اولین کشور‌هایی بود که موفق شد با رایزنی‌های مختلف واکسن خریداری کند و با پشت سر گذاشتن چالش‌های زیاد پول خرید حدود ۱۷ میلیون دز واکسن را در مهر ۱۳۹۹ به کوواکس پرداخت کرد، اما باز هم به همان دلایلی که گفتم واکسن‌ها با چند ماه تاخیر یعنی در بهمن ۱۳۹۹ وارد کشور شد و به سرعت توزیع و با اولویت بندی به مردم تزریق شد با این همه سختی، اما باز ایران جزء اولین کشور‌هایی بود که برای خرید واکسن اقدام کرد.

جهانپور هجمه‌های خبری و حمله‌های رسانه‌ها به وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های متولی به این دلیل بود که اعلام کنند دولت در امر کنترل و درمان بیماری کرونا موفق نبوده و هر روز صد‌ها خبر منتشر می‌شد که بعضا هم محتوای آن همین بود تا وقتی واکسن وارد نشده بود مدام گفتند واکسن کو وقتی وارد شد گفتند چرا واکسن هندی چرا چینی؟

 

کیانوش جهانپور: خبر جلوگیری از واردات واکسن کرونا کذب محض بود/سرکوب درآمدی و تعرفه دستوری دلیل مهاجرت پزشکان/ سالیانه باید ۱۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه شود، اما بودجه نیست

کیانوش جهانپور 

او انتقاد‌ها برای تولید واکسن کرونا در ایران توسط چند شرکت به صورت همزمان را منطقی می‌داند و نقد‌های وارده مبنی بر موازی کاری را نمی‌پذیرد و می‌گوید: شرکت‌های تولید کننده هر کدام با توجه به تخصص‌هایی که داشتند وارد میدان شدند و بدون چشم داشت مالی و حمایتی این کار را انجام دادند و تلاش مجموعه شرکت‌ها این بود که این واکسن‌ها به مرحله تولید انبوه برسد و بعضا بسیاری از آن‌ها تا مدت‌ها هزینه‌ای از وزارت بهداشت دریافت نکردند و غیر از این یک کارخانه در اصفهان سه ماه تمام شبانه روز اکسیژن تولید می‌کرد بدون اینکه یک ریال هزینه گرفته باشد، اما این تلاش‌ها دیده نمی‌شد و فقط خبر‌های فیک منتشر می‌شد.

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت انتشار خبر عدم واردات واکسن کرونا را کذب محض می‌داند و می‌گوید: هیچ وقت قرار نبود واردات انجام نشود و آن افرادی که نامه نوشتن و امضا کردند که واکسن وارد نشود اصلا جزء بدنه وزارت بهداشت نبودند، عده‌ای از آن‌ها پزشک بودند و بعضی هم نه.

جهانپور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره دلیل مهاجرت پزشکان و متخصصان می‌گوید: دلیل اصلی این رفتن‌ها بحث اقتصاد است به تعبیری سرکوب درآمدی و تعرفه‌های دستوری سبب شده که این افراد از پس هزینه‌های زندگی برنیاند و با پیشنهاد‌های بعضا ۷ تا ۱۰ برابری کشور را ترک کرده و مهاجرت می‌کنند و ادامه این روند یعنی آسیب جدی به بدنه جامعه پزشکی البته به این مشکلات کمبود تجهیزات و فرسودگی ساختار نظام پزشکی هم اضافه کنید. از طرفی لازم است که برای رسیدن به استاندارد به ازای هر هزار نفر دو تخت بیمارستانی باشد و ایران در حال حاضر برای رسیدن به عدد مورد نیاز باید ۵۴۰ هزار تخت اضافه کند یعنی سالی ۱۰ هزار تا و هزینه این ۱۰ هزار تا هم نیازمند بودجه ۱۰۰ هزار میلیاردی است و با توجه به بودجه ۳۲۰ هزار میلیاردی وزارت به نظر شما امکان اضافه کردن آن هست؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی