تیتر امروز

انتخابات ۸ تیر؛ پاسخ پزشکیان به توهین یک مداح/ «دیوانه مردم هستم، نه قدرت»!
انتخابات ریاست جمهوری و روز مناظره‌ها (بروز رسانی می‌شود)

انتخابات ۸ تیر؛ پاسخ پزشکیان به توهین یک مداح/ «دیوانه مردم هستم، نه قدرت»!

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...
نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!
در چهارمین برنامه دیدار اندیشه با محمد هرندی، استاد دانشگاه، محقق و دین‌پژوه مطرح شد:

نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!

چهارمین برنامه دیدار اندیشه به ادامه گفت‌وگو با محمد هرندی استاد دانشگاه، محقق و دین پژوه در خصوص ارتباط امر حکمرانی با دین و دینمداران اختصاص داشت. این گفت و گوی جذاب را بخوانید و ببینید.
تحلیل جلال میرزایی از انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات ۸ تیر؛ رقابت اصلی بین ۴ یا ۵ نفر!

جلال میرزایی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که رقابت اصلی در انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیرماه ۱۴۰۳، بین ۴ یا ۵ نفر بیشتر نیست.

کد خبر: ۱۶۶۰۴۱
۰۹:۳۰ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳

انتخابات ۸ تیر؛ رقابت اصلی بین ۴ یا ۵ نفر!

دیدارنیوز: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: به نظرم بسیاری از گمانه‌زنی‌ها برای حضور افراد در انتخابات ریاست جمهوری مبتنی بر واقعیت نیست و افرادی که اسم‌شان برده می‌شود کاندیدا نیستند و خیلی‌ها در حد تعارف هستند و جدی نیستند، معتقدم رقابت اصلی در انتخابات پیش رو بین ۴ الی ۵ نفر بیشتر نیست.

جلال میرزایی، درباره آرایش سیاسی و جناح‌بندی‌ها برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر جریانی که در قدرت وجود دارد چه در دولت و چه در مجلس مشخص است. طیف‌هایی هستند که ادعا دارند نزدیک به حاکمیت هستند و رقابت در حال حاضر میان این جریان‌ها است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریاناتی برای انتخابات مجلس ورود کردند که در حال حاضر هم بین همین طیف‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری هم یک رقابتی بر قرار است.

وی افزود: بخشی از جریان اصلاح طلب هم تمایل دارد وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود، اما احزاب اصلاح طلب هم یک مقداری محتاطانه‌تر ورود و جلساتی را شروع کردند و بعضی تحرکات وجود دارد.

میرزایی با بیان این‌که به نظر می‌رسد رقابت اصلی در انتخابات بین ۲ گفتمان است، اظهار داشت: یکی گفتمانی است که آلان مدعی است الگویش شهید رئیسی است و می‌خواهند همان سبک و سیاق را ادامه دهند و طی روز‌های اخیر فعالیت‌های خودشان را شروع کردند و به شدت در حال تبیین این گفتمان هستند؛ البته در ذیل این گفتمان طیف‌های مختلفی وجود دارد که مدعی هستند آن‌ها بهترین فرد برای تداوم این راه هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر گفتمان نزدیک به اصلاح طلبان را داریم که این‌ها هم باتوجه به عملکردی که این دولت در ۳ سال گذشته داشته است یک نقد‌ها و ارزیابی‌های از وضعیت کشور دارند. این جریان‌ها بر خلاف تبلیغاتی که اصولگرا‌ها دارند معتقدند کشور یک سری چالش‌ها و مشکلات در حوزه زیرساختی از جمله حمل و نقل دارد و یک سری عقب‌ماندگی‌ها وجود دارد. معتقدند در حوزه آب کشور چالش‌هایی دارد، در حوزه فرهنگی مشکلاتی داریم و با این طیفی که در حال حاضر در قدرت حضور دارند مسائل و مشکلات یا حل نمی‌شود یا این‌که حل شدنش بسیار زمان بر و پر هزینه خواهد بود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: رقابت اصلی در انتخابات پیش رو بین این ۲ گفتمان است یعنی گفتمانی که مدعی دنباله روی از راه آقای رئیسی است و این راه را می‌خواهد ادامه داد و یک گفتمان هم منتسب به اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها است که مدعی‌اند شرایط جامعه یک مقداری پیچیده و سخت شده است، این‌ها حرف‌هایی هم برای گفتن دارند باید تا مناظرات صبر کنیم و ببینیم چه کسی این گفتمان را نمایندگی خواهد کرد.

وی در خصوص برگزاری جلسات انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: احزاب اصلاح طلب جلساتی برگزار کردند و جبهه اصلاحات هم اعلام کرد جلساتی دارد.

میرزایی در خصوص احتمال نامزد شدن چهره‌های شاخص در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خیلی از افراد تمایل دارند ورود کنند، از سوی دیگر یکسری افراد هستند که قبلا ورود کردند و تایید نشدند، باید دید آیا چراغ سبزی برای ورود آن‌ها نشان داده می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظرم بسیاری از گمانه‌زنی‌ها که برای حضور افراد در میدان انتخابات مطرح می‌شود مبتنی بر واقعیت نیست و افرادی که اسم‌شان برده می‌شود حتما کاندیدا نیستند و خیلی‌ها در حد تعارف هستند و جدی نیستند، اظهار داشت: معتقدم رقابت در انتخابات پیش رو بین ۴ الی ۵ نفر بیشتر نیست و شاید از چهره‌های شاخص ۱۰ نفر ثبت نام کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی