تیتر امروز

انتخابات ۸ تیر؛ قاضی‌زاده: ادعای حل تمامی مشکلات یعنی هیچ مشکلی رفع نمی‌شود!/ حمایت وزیر سابق نفت از پزشکیان
انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات نامزد‌ها

انتخابات ۸ تیر؛ قاضی‌زاده: ادعای حل تمامی مشکلات یعنی هیچ مشکلی رفع نمی‌شود!/ حمایت وزیر سابق نفت از پزشکیان

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...
نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!
در چهارمین برنامه دیدار اندیشه با محمد هرندی، استاد دانشگاه، محقق و دین‌پژوه مطرح شد:

نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!

چهارمین برنامه دیدار اندیشه به ادامه گفت‌وگو با محمد هرندی استاد دانشگاه، محقق و دین پژوه در خصوص ارتباط امر حکمرانی با دین و دینمداران اختصاص داشت. این گفت و گوی جذاب را بخوانید و ببینید.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌گوید نان عده‌ای در کشور، منوط به وجود تحریم‌هاست

حادثه سقوط بالگرد، تحت تاثیر بازی قدرت

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید که حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان، خیلی زود تحت تاثیر بازی قدرت قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۶۵۹۷۷
۰۹:۴۲ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

حادثه سقوط بالگرد، تحت تاثیر بازی قدرت

دیدارنیوز: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم به هم‌میهن گفت: «آنچه که مردم از روز سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور و همراهان تا امروز مشاهده کرده‌اند، یک بازی قدرت است درحالی‌که دغدغه مردم، دغدغه مدیریت است و هر آنچه که باعث مشکلات امروز جامعه ماست، سیری‌ناپذیر بودن افرادی است که به‌دنبال کسب و افزایش قدرت خودشان هستند. متاسفانه برخی از قدرت‌طلبان از همان روز اول که گمانه‌زنی‌ها درباره این سقوط شکل گرفت عملاً در فضای مجازی شروع به تبلیغات انتخاباتی برای جانشینی کردند.»

او اضافه کرد: «فعالان اصلی فضای انتخاباتی افرادی هستند که عامل ضعف‌های مدیریتی امروز جامعه هستند. به‌عنوان مثال در دولت سیزدهم هم رئیسی در عرصه اقتصادی و هم عبداللهیان در عرصه سیاست خارجی تلاش می‌کردند که سیاست مؤثری را دنبال کنند. اما طالبانِ قدرت علاوه بر اینکه در عرصه اقتصادی مردم را گرفتار مشکلات عدیده کردند در سیاست خارجی هم فرصت‌های زیادی را از دست دادند.»

فلاحت‌پیشه ادامه داد: «در طول همین چند سال شاهد بودیم با وجود اینکه رئیس‌جمهور مدام عازم سفر‌های استانی بود، اما در تهران عده‌ای تنها به دنبال افزایش فشار‌های مالیاتی، سنگین‌تر کردن خزانه دولت از جیب ملت و به‌ویژه تشکیل و توسعه مؤسسه‌های متعددی بودند که به اسامی مختلف شکل می‌گرفتند، اما بیشتر بودجه کشور را در کام می‌کشیدند. بعد‌ها از طریق حداقل اطلاعات درز کرده مشخص شد که مؤسسه‌ها نه‌تن‌ها کمکی به رفع مشکلات مردم نکردند بلکه بیشتر دهان‌هایی باز برای بودجه‌ای بودند که دولت می‌توانست صرف مردم کند.»

فلاحت‌پیشه معتقد است افرادی که تنش و افراط را به کشور تحمیل کردند، به‌صورت غیرمستقیم در حوادثی که برای رئیس‌جمهور و مردم ایران پیش‌آمد، نقش داشتند. افرادی که هر گونه فرصت تحریم‌زدایی را از بین بردند.

او با تاکید بر غیرانسانی بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرد: «نان عده‌ای در کشور، منوط به وجود تحریم‌هاست که ما به آن‌ها کاسبان تحریم می‌گوییم. آنچه که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم و در رسانه ملی هم دیده می‌شود، نوعی تلاش برای تحمیل یک‌دستی به سیاست‌های کشور است. گویا برای این افراد اصلاً مهم نیست که در آخرین انتخاباتی که در تهران برگزار شد تنها ۸ درصد شهروندان پای صندوق آمدند، برای این افراد مهم نیست که سیاست‌های افراطی، حذفی و نظارت‌های غیراستصوابی‌شان در عمل منجر به زوال مشارکت سیاسی در ایران شده است.»

به گفته نماینده مجلس دهم، آنچه امروز تحت عنوان مشارکت سیاسی مطرح است، دست به دست شدن قدرت میان عده‌ای معدود است که بر سر افراطی‌گری و درآمدزایی بیشتر برای مؤسسات نزدیک به خودشان در حال رقابت هستند.

به باور فلاحت‌پیشه اگر قرار باشد که بانیان وضع موجود تنها افرادی باشند که در فضای انتخاباتی آینده حضور داشته باشند، باز هم شاهد بی‌میلی و بی‌تفاوتی بیشتر مردم خواهیم بود.

او تاکید می‌کند که به سود کشور است که انتخابات آینده، انتخاباتی آزاد باشد و افراد مختلف بتوانند در آن حضور داشته باشند. نه اینکه این اصل حاکم شود که مردم در انتخابات مشارکت کنند، اما به افرادی رای دهند که به صورت تحکم آمیز به قدرت چسبیده‌اند و خواهان رای هستند.

این تحلیل‌گر سیاسی خاطرنشان کرد: «به همین دلیل شاهدیم در شرایطی که مسئولان دولت موظف هستند که کم و کیف این حادثه را مشخص کنند، اما خیلی زود این حادثه تحت‌الشعاع بازی قدرت قرار گرفت و این موضوع نشان داد که وقتی واژه قدرت به میان بیاید به سرعت بسیاری از تعارفات گذشته رنگ می‌بازد.

در حال حاضر سوالات بسیاری در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه تا چه میزان پروتکل‌های امنیتی رعایت شده و چه افرادی در این موضوع نقش یا سهل‌انگاری داشتند این درحالی‌ست که مشاهده می‌کنیم همان افرادی که متهم به سهل‌انگاری در این موضوع هستند، تریبون‌ها را در دست گرفته‌اند و اقدام به شکل‌دهی فضای انتخاباتی و جانشینی کردند و حتی حرمت افرادی را که مناصب امروز خود را مدیون آن‌ها هستند، نگه نداشتند.

این مسئله نشان‌دهنده یک بازی کثیف قدرت است. متاسفانه یکی از ویژگی‌های کثیف قدرت این است که آن‌ها که بیش از همه ادعای اخلاق می‌کنند، وقتی پای قدرت به میان می‌آید بیش از همه بی‌اخلاقی می‌کنند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی