تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به سراغ حواشی ملاقات ناشران آموزشی و مراجع تقلید قم رفته است؛

در دیدار ناشران آموزشی با مراجع تقلید چه گذشت؟

News Image Lead

اعتراضات به سیطره این موسسات در صدا و سیما و معابر عمومی و اذهان دانش‌آموزان، چند وقتی است که بیش از پیش مطرح است و وزیر آموزش و پرورش نیز از جمله معترضین به این وضعیت است. شاید دیدار با مراجع و طرح ادعا‌های خلاف، ابزاری برای اعمال فشار به آموزش و پرورش باشد.

کد خبر: ۱۶۵۲۵
۱۵:۴۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷
دیدارنیوز – رسول شکوهی: دیدار با مراجع و بزرگان از سنت‌هایی است که در طول تاریخ همواره وجود داشته و افراد مختلف جامعه در این دیدارها در کنار طرح سوالات و مسائل مهم مد نظر خود، از دیدگاه‌های این بزرگان بهره می‌بردند. از چهره‌های سیاسی و مسئولین که هر چند وقت یک بار به قم رفته و گزارشی از کارهای انجام شده را به مراجع تقلید ارائه می‌کنند و نکات مراجع را در دستور کار خود قرار می‌دهند تا چهره‌های فرهنگی و اقتصادی و حتی آدم‌های عادی جامعه که برای شنیدن سخنان مراجع تقلید به بیت آنها مراجعه کرده و از دیدار و صحبت با این بزرگان استفاده می‌برند. البته دیدار چهره‌های خاص با مراجع تقلید همواره با حواشی روبرو بوده است. همین چند وقت پیش، حواشی فراوانی پیرامون دیدار رئیس دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی و چند چهره سیاسی دیگر با آیت‌الله شبیری زنجانی به وجود آمد.
 
این بار اما حواشی ایجاد شده مربوط به سیاست نیست و آموزش و پرورش شامل بخشی از این حواشی می‌شود. دیدار اعضای انجمن ناشران آموزشی با بعضی از مراجع تقلید و طرح مباحثی در این جلسات باعث شد که حواشی مختلفی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود.

یکی از کاربران توئیتر در صفحه خود نوشته است: «مدیران موسسات «گ» و «ق» و … به دیدار مراجع می‌روند و از ایشان فتوا می‌گیرند که حذف مشق شب خلاف قرآن و سنت و سیره است. یکی از این موسسات سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان به #صداوسیما آگهی داده است. #مافیای_کنکور #مافیای_کتب_کمک_درسی».

یکی دیگر از کاربران این شبکه اجتماعی عکسی از این دیدار منتشر کرده و نوشته: «موسسات #کنکور آن‌قدر وقیح شده‌اند که برای تداوم #سود_نجومی کتاب و کلاس و برنامه‌های کمک آموزشی کنکور محور؛ از نهاد مرجعیت؛ سواستفاده می‌کنند».

در دیدار با مراجع چه خبر بود؟

خبری در رسانه‌ها پخش شد که باعث تعجب بسیاری از فرهنگیان و علاقه مندان به آموزش و پرورش شد. به نقل از آیت‌الله جعفر سبحانی مطرح شد که: «اخیرا آموزش و پرورش تکلیف شب بچه‌ها را حذف کرده است. سال‌ها تجربه نشان داده، بچه‌ها بعد از برگشت از مدرسه باید مشغول کار و مرور درس شوند. این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید بچه‌ها را نُنُر بار آورد، ادامه داد: با این شیوه، بچه‌ها به جایی نمی‌رسند؛ باید تکلیف داشته باشند و مغزشان کار کند».

در ادامه مشخص شد که انجمن ناشران آموزشی، دیداری با چند تن از مراجع تقلید داشته و در این دیدار نکاتی را مطرح کرده و اطلاعاتی به مراجع تقلید داده اند. گویا در این دیدار ابوالفضل جوکار مدیرعامل یکی از موسسات کنکور (گاج) نکاتی در نقد وزارت آموزش و پرورش فعلی مطرح کرده است. او در این باره گفته است: «در گذشته مدارس تیزهوشان توسعه یافته بود ولی اکنون این مدارس جمع شده است. اکنون نخبه پروری در کشور از بین رفته است و مدارسی نداریم که در سطح بالا به تدریس و پرورش نخبگان بپردازند. برخی مدارس از دادن تکالیف به دانش‌آموزان خودداری می‌کنند که به نظر می‌رسد کار درستی نباشد و باید به آن‌ها تذکر داده شود. سیستم حذف تکلیف در منزل، برای دانش‌آموزان آثار جبران ناپذیری دارد و موجب هدایت آنان به فضای مجازی می‌شود».

جوکار از اعضای هیئت مدیره انجمن نیست و گویا یک عضو عادی در این انجمن محسوب می‌شود. اینکه صحبت‌های او، موضع شخصی است یا موضع رسمی انجمن، نکته‌ای است که مسئولین این انجمن باید به آن پاسخ دهند چراکه ایرادات زیادی به صحبت‌های او وارد بوده و اطلاعات غلطی به مراجع تقلید ارائه کرده است.

در سفر قم علاوه بر آیت‌الله سبحانی، این گروه با آیت‌الله حسینی بوشهری و آیت‌الله نوری همدانی نیز دیدار داشتند و آن طور که از عکس‌ها مشخص است پای ثابت تمام این دیدارها جوکار مدیرعامل گاج است.
 
در دیدار ناشران آموزشی با مراجع چه گذشت؟

دروغ کنتور نمی‌اندازد

در فرهنگ عامه معمولا وقتی می‌بینند که فردی دارد پشت سر هم ادعاهای خلافی را مطرح می‌کند می‌گویند دروغ که حناق نیست یا دروغ کنتور نمی‌اندازد. شاید طرح این اصطلاح عامیانه در این مساله خیلی بی ربط نباشد. فرد یا افرادی در حضور مراجع تقلید، آنقدر ادعاهای خلاف مطرح می‌کنند که مخاطبان می‌توانند در دیگر مسائل مطرح شده از جانب آنها نیز شک کنند.
 
در صحبت‌های آنها آمده است که آموزش و پرورش به دنبال حذف مشق شب است که به صورت کلی این ادعا دروغ است. همانطور که بارها توسط مسئولان آموزش و پرورش گفته شده، حذف مشق شب مطرح نیست بلکه هدف، حذف رونویسی و سیاه مشق کودکان در مقطع ابتدایی و جایگزین کردن تکالیف مهارت محور است. قضاوت اینکه چرا اطلاعات غلط به مراجع داده می‌شود به عهده خوانندگان.

در جایی دیگر حرف از جمع کردن مدارس تیزهوشان می‌شود. این ادعا نیز غلط است. وزیر آموزش و پرورش به دنبال حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در متوسطه اول بود که فشار و استرس را از کودکان بردارد و کودک به جای آنکه در سنین پایین درگیر تست و آزمون شود به سراغ مهارت‌های مورد نیازش برود.
ادعای مطرح شده، مدعی این نکته است که در حال حاضر نخبه پروری از بین رفته است. بر اساس آمار، مدارس تیزهوشان 15 هزار ظرفیت دارد که سالانه ۲۰۰ هزار متقاضی برای این مدارس ثبت نام می‌کنند. نقش این موسسات نیز در این فرآیند مانند ماجرای کنکور دیگر نیاز به توضیح ندارد. قضاوت این موضوع هم به عهده خوانندگان.

پیگیری‌های دیدارنیوز برای شنیدن صحبت‌های اعضای انجمن ناشران آموزشی و شخص مدیرعامل انتشارات گاج به جایی نرسید. یا تمایل به پاسخگویی نداشتند یا نیازی به پاسخگویی نمی‌بینند یا فرصت پاسخگویی نداشتند. در هر صورت این آمادگی برای شفاف سازی از جانب آنها وجود دارد.

شایعاتی در رسانه‌ها پیرامون نسبت مافیای کاغذ و مافیای کنکور شنیده می‌شود. در وضعیتی که بحران کاغذ وجود دارد و بسیاری از مطبوعات در حال ورشکستگی هستند و ناشران تیراژ خود را پایین آورده اند و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد کتاب‌های کمک آموزشی با قدرت تمام در بازار حضور دارند.

جوکار در همین دیدارها در صحبت‌های خود به انتشار ۲۵ میلیون کتاب کمک آموزشی در سال اشاره کرده است. این ادعای جوکار که برای گزارش به مراجع اعلام شد شاید به عنوان یک کار بزرگ شناخته شود ولی معنای پنهانی دارد. هیچ کدام از بخش‌های دیگر ما در حوزه کتاب در چنین شرایطی نیست و این اعداد و ارقام می تواند مفاهیم گسترده ای در ورای خود داشته باشد.

اعتراضات به سیطره این موسسات در صدا و سیما و معابر عمومی و اذهان دانش‌آموزان، چند وقتی است که بیش از پیش مطرح است و وزیر آموزش و پرورش نیز از جمله معترضین به این وضعیت است. شاید دیدار با مراجع و طرح ادعاهای خلاف، ابزاری برای اعمال فشار به آموزش و پرورش باشد. حتی قضاوت این ماجرا هم به عهده خوانندگان.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی