تیتر امروز

فوری؛ رئیس‌جمهور در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید/ وزیر خارجه، امام جمعه و استاندار در میان شهدا
این گزارش بروزرسانی می‌شود

فوری؛ رئیس‌جمهور در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید/ وزیر خارجه، امام جمعه و استاندار در میان شهدا

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد خبر داد. متاسفانه ابراهیم رئیسی...
«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
حسین سلاح‌ورزی عضو اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد

تعلل دولت در تامین ارز برای واردات

موج انتقادهای تجار و بازرگانان مبنی بر محدودیت واردات مواد اولیه بار دیگر آغاز شده و حسین سلاح‌ورزی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در توییتی این موضوع را تائید کرده است.

کد خبر: ۱۶۵۱۶۳
۱۱:۵۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

تعلل دولت در تامین ارز برای واردات

دیدارنیوز: موج انتقادات و اعتراضات تجار و بازرگانان مبنی بر محدودیت واردات مواد اولیه بار دیگر آغاز شده است. گرچه حسین سلاح‌ورزی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در توییتی این موضوع را تائید کرد، اما کاوه زرگران، دیگر عضو اتاق، از روند عادی واردات مواد اولیه خبر داد.

مدتی است که تجار و بازرگانان در واردات کالا‌ها بار دیگر دچار مشکلاتی شده و نسبت به وضع موجود انتقادات و اعتراضاتی دارند. حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازگانی ایران، با تائید این موضوع در توئیتی نوشت: «بیش از سه هفته است که می‌کوشند عجز دولت در تامین ارز برای واردات مواد اولیه را با قفل کردن کد ۸ رقمی و معلق نگاه داشتن روند ثبت سفارش بین وزارت صمت و بانک مرکزی، ماست‌مالی کنند. حقیقتاً دولت در معنی‌زدائی و هتک حیثیت از مفهوم «پاسخ‌گویی» صاحب سبک است.».

البته تجار و بازرگانان چند سالی است که با موضوع محدودیت ارز و نبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند و خواستار بهبود شرایط واردات در کشور هستند. با این حال در میان موج معترضان، کاوه زرگران، عضو اتاق بازرگانی تهران، با تکذیب این موضوع در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با محدودیت‌های دولت در رابطه با واردات مواد اولیه گفت: طی دو روز اخیر اعضای اتاق بازرگانی جلسه‌ای با قائم‌مقام و معاون بازرگانی وزیر صمت برگزار کردند که مواردی در رابطه با محدودیت واردات مواد اولیه مطرح شد که درنهایت مسئولان دولت اعلام کردند مشکلی برای واردات ندارند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس ادعای دولت، رکورد صادرات در زمینه‌های مختلف نظیر فروش نفت یا حتی کالا‌های غیرنفتی شکسته است و ارز‌های حاصل از صادرات فروش نفت یا کالا‌های غیرنفتی کجا می‌رود؟ توضیح داد: فروش کالا‌های غیرنفتی در سامانه‌های بانک مرکزی تهاتر می‌شود و بستگی دارد که هر کدام از کالا‌ها متعلق به کدام تالار باشند، آن گاه یا مستقیم با یکدیگر داد و ستد می‌شوند یا تحت نظارت بانک مرکزی قرار می‌گیرند؛ اما مسئله نفت توسط شرکت ملی نفت انجام می‌شود.

واردکنندگان به عجز نرسیده‌اند

زرگران عنوان کرد: تامین ارز کالا‌های اساسی ممکن است در مواردی با تأخیر وارد کشور شود، اما این‌طور نیست که واردکنندگان در این حوزه عاجز باشند. دولت جدیدا بخشنامه تهاتر را ایجاد کرده و در آن صادرکنندگان می‌توانند به جای برگرداندن پول حاصل از نفت، کالا وارد کشور کنند. در شش ماه گذشته این اتفاق افتاده و باعث شده واردات کالا افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا اواخر تابستان کمبود‌های احتمالی کالا‌های اساسی کاملاً رفع شود.

او با اشاره به اینکه طی سال گذشته در رابطه با مسئله کنجاله مرغداری و دامداری‌ها کشور بشدت مشکل داشت، یادآور شد: وضعیت فعلی کشور نسبت به سال گذشته بهتر شده است؛ چنانکه در حوزه کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی و مواد اولیه خوراکی وضعیت انبار‌ها و کالا‌ها مناسب است؛ ولی تخفیف ارز آن‌ها کمی با تاخیر انجام می‌شود.

بازرگان در پایان با تأکید بر بلوغ بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: دیگر تحریم‌ها روی فرآیند واردات کالا‌ها اثرگذار نیست و به‌راحتی تمام کالا‌ها وارد کشور می‌شوند. به‌ویژه که غذا و دارو هم شامل تحریم نمی‌شوند؛ بنابراین فعلاً در تأمین مواد غذایی و کالا‌های اساسی مشکل چندانی مشاهده نمی‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی