تیتر امروز

فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و شامل پاکسازی شده‌اید
برنامه تاریخ شفاهی دیدارنیوز در گفتگو با یک کهنه دیپلمات (بخش اول)

فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و شامل پاکسازی شده‌اید

در قسمت اول گفتگو با فریدون مجلسی به زندگی خصوصی‌اش از کودکی تا استخدام او در وزارت امور خارجه پرداختیم. در دقایق پایانی از این قسمت، مجلسی از شرایط سخت کارکردن با روسای انقلابی خود می‌گوید.
وزیر سابق مصر به العربیه خبر داد

تشدید تنش‌ها و احتمال ورود قاهره به جنگ با اسرائیل

مفید شهاب، وزیر پیشین پارلمان و شورا‌های حقوقی مصر گفت: اگر اسرائیل به خاک مصر نزدیک شود یا به آن حمله کند، مصر هرگز آن را نپذیرفته یا اجازه آن را نخواهد داد و وارد یک رویارویی نظامی خواهد شد که ممکن است امنیت کل منطقه را تهدید کند.

کد خبر: ۱۶۵۱۳۰
۱۷:۲۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

تشدید تنش‌ها و احتمال ورود قاهره به جنگ

دیدارنیوز: مفید شهاب، وزیر پیشین پارلمان و شورا‌های حقوقی مصر و عضو کمیته ملی بازپس‌گیری شهر طابا، تأکید کرد که ارتش مصر برای مقابله با عملیات اسرائیل در رفح اقدام نکرد، زیرا این عملیات در خارج از مرز‌های مصر و در سرزمین‌های فلسطینی انجام شد.

شهاب در گفت‌وگو با العربیه خاطرنشان کرد اگر اسرائیل به خاک مصر نزدیک شود یا به آن حمله کند، مصر هرگز آن را نپذیرفته یا اجازه آن را نخواهد داد و وارد یک رویارویی نظامی خواهد شد که ممکن است امنیت کل منطقه را تهدید کند.

نقض توافق صلح

شهاب افزود: «اقدام اسرائیل به اشغال گذرگاه فلسطینی رفح و ورود و خروج سریع به «محور فیلادلفیا» در جنوب غزه، نقض توافق صلح محسوب می‌شود؛ چرا که با مصر هماهنگی نکرد. به گفته او این اقدام، تهدیدی غیر مستقیم علیه مصر است که نگرانی و تنش بزرگی را در تمامی منطقه خاورمیانه ایجاد کرد.»

تشدید تنش‌ها و احتمال ورود قاهره به جنگ

به نظر این وزیر سابق مصری، واکنش قاهره در این خصوص می‌تواند تدابیر حقوقی از جمله هشدار به اسرائیل به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی و ارجاع این پرونده به شورای امنیت و اطلاع این تجاوز و خطرات ناشی از آن به کشور‌های تاثیرگذار مانند آمریکا، بریتانیا، آلمان و دیگر کشور‌ها را شامل شود.

آمادگی ارتش مصر برای تمامی سناریو‌ها

شهاب با تاکید بر آمادگی ارتش مصر برای مقابله با تمامی سناریو‌ها در صورت لزوم، افزود که رهبری سیاسی مصر کاملا آگاه است و اقدامات لازم را بر مبنای ارزیابی خود و در زمان مناسب به مورد اجرا در خواهد آورد.

طبق گفته این وزیر، اقدام اسرائیل در نقض امنیت مصر، غیرقانونی است که می‌توان از هر طریق ممکن آن را متوقف کرد. شهاب خاطرنشان کرد که وادارکردن فلسطینیان به کوچ اجباری، به منزله تجاوز مستقیم به حاکمیت مصر محسوب می‌شود و مرز‌های مصر، کاملا حمایت شده است.

مصر بر این باور است که این تشدید خطرناک، جان بیش از یک میلیون فلسطینی را که عمدتاً به گذرگاه رفح وابسته هستند، تهدید می‌کند، زیرا این گذرگاه، شریان اصلی زندگی و نقطه امنی برای خروج مجروحان و بیماران برای دریافت درمان و ورود کمک‌های بشردوستانه و امدادی برای غیرنظامیان فلسطینی در غزه به شمار می‌آید.

به نقل از العربیه، مصر از اسرائیل خواسته است با در پیش گرفتن بالاترین میزان خویشتن‌داری از اعمال سیاست «لبه پرتگاه» دارای تاثیر درازمدت، دوری کند که سرنوشت تلاش‌های جاری برای دستیابی به وقفه پایدار در غزه را درمعرض تهدید قرار می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی