تیتر امروز

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران
گزارش خبرنگار دیدارنیوز از دومین روز نمایشگاه

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که خبرنگار دیدارنیوز حال و هوای متفاوت این نمایشگاه را روایت کرده؛ پس این گزارش جالب را بخوانید.
پیام بایدن به همتای چینی رسید

ادعای بلینکن درباره دخالت پکن در انتخابات آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در پایان سفر سه روزه خود به چین اتهام جدیدی را علیه پکن مطرح کرد و گفت که کشورش شواهدی از تلاش‌های چین برای تاثیرگذاری و دخالت در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا را مشاهده کرده است.

کد خبر: ۱۶۴۵۲۱
۱۷:۵۶ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

ادعای بلینکن درباره دخالت پکن در انتخابات آمریکا

دیدارنیوز: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در پایان سفر سه روزه به چین که به‌رغم تمرکز بر ضرورت گفتگو برای حل مشکلات، نتایج چندانی در خصوص مسائل بحث‌انگیز میان دو کشور به همراه نداشت، اتهام جدیدی را علیه پکن مطرح کرد.

بلینکن خاطرنشان کرد کشورش «شواهدی از تلاش‌های چین برای تاثیرگذاری و دخالت در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا را، برخلاف تعهد قبلی شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین، مشاهده کرده است».

پیام بایدن

به نقل از العربیه، بلینکن در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌ان» افزود که در جریان سفرش به چین پیام ارسالی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان اجلاس سانفرانسیسکو در نوامبر گذشته، را به همتای چینی خود در مورد ضرورت عدم مداخله پکن در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا تکرار کرد.

وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه توضیح درباره ماهیت شواهد دولت این کشور تاکید کرد «هرگونه دخالت چین در انتخابات قابل قبول نیست. به همین دلیل خواستم مطمئن شوم که آن‌ها این پیام را بار دیگر شنیدند».

«موضع شفاف» آمریکا

بلینکن در ادامه اضافه کرد نگرانی از این دخالت‌ها تنها به چین محدود نمی‌شود بلکه «کشور‌های دیگری نیز در تلاش‌اند در کمپین‌های تاثیرگذاری بر شکاف‌های اجتماعی ایالات متحده نقش ایفا کنند».

بلینکن همچنین تاکید کرد که طی این سفر برنامه همکاری میان دو کشور را نیز دنبال کرد، اما همزمان در خصوص اختلاف‌های بین دو طرف نیز کاملا صریح و شفاف بوده است.

وزیر خارجه آمریکا در دیدار‌های روز جمعه در پکن نگرانی کشورش درباره حمایت چین از ارتش روسیه را مطرح کرد. روابط کنونی پکن و مسکو یکی از چند موضوعی است که بهبود جزئی اخیر در روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهوری چین نیز ضمن ابراز نگرانی دوباره کشورش از مهار توسعه اقتصادی چین به‌دست آمریکا گفت: «این یک موضوع اساسی است که باید به آن توجه شود تا روابط چین و آمریکا تثبیت شده و بهبود یابد و به شکل واقعی جلو رود.»

مقامات چینی که بلینکن طی سه روز گذشته با آن‌ها دیدار داشت، همچنین درباره بسیاری از مسائل مناقشه‌انگیز مانند موضوع تایوان و منازعه در دریای چین جنوبی گفتگو کردند.

از دیگر مسائل اختلافی میان دو کشور موضوع هوش مصنوعی و فشار آمریکا در جهت افزایش محدودیت بر عرضه مواد شیمیایی چینی مورد استفاده در ساخت «فنتانیل»، داروی بیهوشی مشابه مورفین، است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی