تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

چرا به آهنگی که ما را غمگین می‌کند علاقه داریم؟

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که ما ممکن است صرفا از احساس غم و اندوهی که موسیقی غمگین در ما برمی‌انگیزد، لذت ببریم.

کد خبر: ۱۶۳۹۷۴
۱۰:۰۷ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

چرا به آهنگ‌های غمگین علاقه داریم؟

دیدارنیوز: ظاهرا وقتی تلاش می‌کنیم تا قسمت‌های ناراحت‌کننده را از آهنگ‌های غمگین مورد علاقه‌مان حذف کنیم، کمتر از آن‌ها لذت می‌بریم.

ما می‌توانیم آهنگی را با وجود آنکه ما را غمگین می‌کند، دوست داشته باشیم؛ اما چرا؟ دانشمندان درباره‌ دلیل این موضوع اتفاق‌نظر ندارند. محققان پیش‌ازاین دریافته بودند که موسیقی غمگین ممکن است باعث شود تا از راه تجربه‌ی همدلی یا قدردانی از هنر آن قطعه، ازنظر عاطفی به شکل مثبت تحت تاثیر قرار بگیریم. اکنون مطالعه‌ای جدید نشان داده است که ما ممکن است صرفا از احساس غم و اندوهی که موسیقی غمگین در ما برمی‌انگیزد، لذت ببریم.

امری شوبرت از دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا می‌گوید: «حدس می‌زنم بخشی از انسان‌بودن این است که ما نمی‌توانیم با این ایده که احساسات منفی به‌طرز عجیب لذت‌بخش هستند، کنار بیاییم؛ اما در مورد افرادی که فقط می‌گویند به این دلیل قطعه‌ای را دوست دارند که آن‌ها را غمگین می‌کند چطور؟ چه کسی می‌تواند بگوید که آن‌ها اشتباه می‌کنند؟»

شوبرت از ۵۰ نفر که بیشتر آن‌ها از دانشجویان رشته‌ی موسیقی بودند، خواست تا در مورد یک قطعه‌ی موسیقی که به‌نظرشان غمگین است، ولی آن را دوست دارند فکر کنند. این موسیقی‌ها شامل ساخته‌هایی از لودویگ ون بتهوون و تیلور سوییفت بودند. آن‌ها سپس به پرسش‌نامه‌ای آنلاین درباره‌ی احساساتی که درحین گوش‌دادن به آن قطعه احساس کردند، پاسخ دادند.

در مرحله‌ی بعد از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تصور کنند که غم موجود در قطعه‌ی موسیقی آن‌ها می‌تواند به‌نحوی ازبین برود. به‌طورکلی شرکت‌کنندگان گزارش دادند که این کار باعث شد تا کمتر از قطعه‌ی موسیقی لذت ببرند؛ به‌طوری که ۸۲ درصد گزارش کردند که غم‌واندوه بر لذت آن‌ها افزوده بود.

شوبرت در بخش دیگری از آزمایش خود از ۵۳ نفر (که باز هم بیشتر آن‌ها دانشجویان مقطع کارشناسی موسیقی بودند) به‌طور جداگانه خواست تا ترانه‌ای را که دوست دارند و «تاثیرگذار» می‌دانند، شناسایی کنند. این شرکت‌کنندگان به‌طور گسترده گزارش دادند که در حین گوش‌کردن به قطعه با وجود لذت‌بردن از آن، احساس غم داشتند.

به‌گفته‌ی شوبرت، شرکت‌کنندگان ممکن است «غمگین‌بودن» و «تحت تاثیر قرارگرفتن» را با هم ترکیب و درنتیجه ارتباط مستقیمی را بین غم و لذت کلی تجربه کنند. او عقیده دارد که افراد حتی ممکن است از کلمات «غمناک» و «تاثیرگذار» برای توصیف احساس یکسان یا احساسی نزدیک به هم استفاده کنند.

از سوی دیگر، جوانا وئوسکوسی از دانشگاه اسلو در نروژ می‌گوید که اگر شنونده احساس همدلی و غم‌واندوه بیان‌شده توسط هنرمند را تجربه کند، احتمال دارد حس کند تحت تاثیر قرار گرفته است. مردم همچنین ممکن است با اشعار آهنگ‌های غمگین ارتباط برقرار کنند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا در شرایط سختی که تجربه می‌کنند، کمتر احساس تنهایی کنند و از سرکوب‌کردن احساساتشان دست بردارند.

وئوسکوسی این سؤال را نیز مطرح می‌کند که آیا شرکت‌کنندگان واقعا می‌توانند در تصورشان بدون آنکه احساس «متاثرشدن» را ازبین ببرند، غم‌واندوه آهنگ را حذف کنند. او می‌گوید بنابراین شاید عجیب نباشد که شرکت‌کنندگان پس از حذف غم‌واندوه از آهنگ، تصور می‌کردند که کمتر از آن لذت می‌برند.»

توماس ایرولا از دانشگاه دورهام در بریتانیا شک دارد که مردم بتوانند غم‌واندوه را از اهنگی که عموما به‌عنوان آهنگی غمگین شناخته می‌شود، حذف کنند. او می‌گوید: «کل مطالعه بر این فرض استوار است که شنوندگان می‌توانند دلایل عاطفی خود را درمورد موسیقی موردعلاقه‌شان برای یکدیگر تشریح کنند.»

نتایج مطالعه در ژورنال پلاس وان منتشر شده است.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی