تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفت‌وگوی دیدار با کارشناس مسائل بین الملل

دیاکو حسینی:وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل به نفع نتانیاهو است/نتانیاهو و دولت او مایل به شروع جنگ است/ما هیچ وقت خواهان جنگ نبودیم

دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه ایران هیچ وقت خواهان جنگ نبوده است، به دیدار می گوید: وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل به نفع نتانیاهو تمام می‌شود.

کد خبر: ۱۶۳۸۴۷
۱۰:۲۲ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳

دیاکو حسینی:نتانیاهو و دولت او مایل به شروع جنگ است/ وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل به نفع نتانیاهو است/ما هیچ وقت خواهان جنگ نبودیم

دیدارنیوز_ اسفندیار عبداللهی: در ساعات آغاز روز یکشنبه بیست و ششم فروردین ماه ایران، پهپاد و موشک های خود را به سمت اسراییل پرتاب کرد تا پاسخ اقدام اسرائیل در روز سیزدهم فروردین به کنسولگری ایران در سوریه را بدهد؛ دیاکو حسینی کارشناس مسایل بین الملل در این باره به دیدار می‌گوید: ایران ناخواسته در موقعیتی قرار گرفت که حیثیت ایران آن در خطر بود؛ از طرف دیگر این تلقی به ذهن خطور می‌کند که عدم پاسخ مناسب ایران به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق می‌تواند منجر به جری شدن اسرائیل در آینده شود و بازدارندگی ایران را ضعیف‌تر کند از این رو ایران ناگزیر بود دست به اقدامی بزند.

او با تاکید بر اینکه ایران مایل به جنگ نیست و ما هیچ وقت خواهان جنگ نبودیم، می افزاید: این تز رسمی و اعلام شده جمهوری اسلامی است؛ بنابراین باید بین این دو ملاحظه یک راه میانی را انتخاب کنیم یعنی پاسخ لازم داده شود و بازدارندگی ایران تقویت شود و پرستیژ ایران در صحنه بین المللی بدون اینکه منجر به جنگی شود احیا گردد.

حسینی معتقد است: در شرایط موجود آقای نتانیاهو و دولت او مایل به شروع جنگ است؛ البته نه جنگ بین ایران و اسرائیل بلکه جنگی میان ایران و آمریکا. اگر ایران واکنشی نشان بدهد که از حد انتظار بالاتر باشد و قوی‌تر باشد می‌تواند دستاویز لازم برای اسرائیل را فراهم کند تا به تشدید تنش دست بزند و از این رو امریکا را ناگزیر به آغاز جنگ کند؛ در چنین حالتی اسرائیل می‌تواند با خیالی آسوده در سر و صدای ناشی از منازعه ایران و آمریکا نسل کشی در غزه را ادامه بدهد. حتی مهمتر از آن بتواند امریکا را حداقل تا یک دهه آینده در منطقه گرفتار کند.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه می دهد: ایران از ابتدا تلاش کرد از ابزار‌های حقوقی استفاده کند، ولی همگی می‌دانیم که هر کجا پای اسرائیل در میان باشد با حمایت بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل این ابزار معمولا کفایت لازم را ندارند و بنابراین در این مرحله ایران ناگزیر است به اقدامی متناسب و تلافی جویانه و موازنه بخش دست بزند؛ بنابراین من فکر می‌کنم تلافی ایران اتفاق خواهد افتاد و مساله این است که چطور و با چه شدتی باشد.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در سطح کلان تصمیم گیری صرفا نمی‌تواند بر مبنای احساسات ملی گرایانه یا صرفا بر مبنای مولفه حیثیت عمل کند تاکید می کند که ملاحظات متعددی وجود دارد که باید دیده شود از جمله این ملاحظه که وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل ولو محدود می‌تواند به نفع نتانیاهو باشد و به زیان مردم غزه باشد و در میان مدت کاملا بر خلاف منافع ایران عمل کند.

به گفته حسینی از این رو در سطح کلان تصمیم گیری باید همه ابعاد و ملاحظات دیده شود و صرف اینکه عده‌ای ادعا کنند که ما باید به طور مستقیم اسرائیل را با شدت هدف قرار بدهیم باید در گام بعدی هم پاسخ بدهند؛ اگر اسرائیل در پاسخ به این حمله تلافی جویانه ایران دست به اقدامی شدیدتر بزند و ما مجددا مجبور شویم دست به تلافی بزنیم عملا در دور باطلی گرفتار خواهیم شد که آغاز جنگی تمام عیار یا حداقل جنگی پر شدت بین ایران و اسرائیل و یا ایران و آمریکا گریز ناپذیر خواهد بود سوال این است که آیا چنین جنگی در حال حاضر به نفع ایران هست یا نه؟! به نفع آمریکا است یا به نفع اسرائیل؟! فارغ از نتیجه جنگ شروع این جنگ به نفع اسرائیل است و اسرائیل مهمترین برنده چنین جنگی خواهد بود.

این کارشناس مسایل بین الملل معتقد است: در دنیای سیاست به ویژه در سیاست خارجی هیچ وقت گزینه ایده آل وجود ندارد و ما در برابر هر انتخابی که انجام می‌دهیم هزینه‌ای پرداخت می‌کنیم. هزینه خویشتن داری نسبی انجام یک تلافی متوازن و محدود است بدون اینکه ما را وارد جنگ کند. ما در ازای چنین انتخابی هزینه‌ای خواهیم داشت ممکن است اسرائیل به این تصور برسد که ایران قصد تلافی در وقایع بعدی را نخواهد داشت و یا دست به تلافی‌های محدود می‌زند. این هزینه‌ای است که ما پرداخت می‌کنیم، ولی چه چیزی به دست می‌آوریم؟ حداقل در حال حاضر ما به اسرائیل امتیاز نمی‌دهیم که خود را از مردابی که در غزه ایجاد کرده به راحتی خلاص کند.

او ادامه می دهد: نتانیاهو با جنگ بین ایران و اسرائیل و آمریکا حتما می‌تواند از مخمصه‌ای که در آن گرفتار افتاده خلاص شود و تا مدت نامعلومی به حیات سیاسی اش ادامه دهد در چنین شرایطی مردم غزه همچنان زیر ضربات اسرائیلی‌ها خواهند بود و بخشی از همدلی بین المللی که امروز نصیب مردم غزه شده و علیه اسرائیل است از دست خواهد رفت. ما باید بین ملاحظاتی که عرض شد راه حل میانی را پیدا کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی