تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
از چشم جهان (۱۴۳)؛ مقاله نیوزویک درباره تنش میان تهران و تل‌آویو

تاکید ایران بر انتقام از اسرائیل، "تهدید دائمی" نظامیان آمریکایی

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک پس از حمله وحشیانه اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، به بررسی احتمال انتقام‌گیری ایران از اسرائیل پرداخته و اظهارات مقامات چند کشور را تحلیل کرده است.

کد خبر: ۱۶۳۷۴۴
۱۱:۰۱ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳

تاکید ایران بر انتقام از اسرائیل،

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: نیوزویک
نویسنده: تام اوکُنِر، معاون سردبیر نیوزویک در امور سیاست خارجه و امنیت ملی
مترجم: حمید رضا بابایی

به دنبال حملات هوایی اخیر به کنسول‌گری ایران در دمشق و تهدید رهبران ایران به اقدامات تلافی جویانه، کاخ سفید هشدار داده است که نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه در معرض تهدیدات شدید قرار دارند. ایران این حملات را که در آن هفت نظامی ایرانی کشته شدند، به اسرائیل نسبت داده است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری مجازی، از اشاره به اطلاعات مشخص خودداری، اما تصریح کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته است که "دولت اسرائیل می‌تواند برای دفاع از خود در برابر تهدیدات مستقیم و علنی ایران، به کمک آمریکا تکیه کند." کربی همچنین درباره آمادگی برای مقابله با خطرات بالقوه علیه نیرو‌های نظامی آمریکایی سخن گفت.

کربی گفت، "اتباع خود ما، نه صرفا نظامیان آمریکایی، بلکه کارکنان دیپلماتیک ما در عراق و سوریه نیز در معرض تهدیدات دائم قرار دارند. ما این تهدیدات را جدی می‌گیریم و برای حمایت از نیروهایمان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم آن‌ها قادرند از خود در برابر تهدیدات دفاع کنند... این رویکرد تغییر نخواهد کرد."

"ما به این سیاست ادامه خواهیم داد. ما تهدیدات علیه نیروهایمان را در پایگاه‌های آمریکایی جدی می‌گیریم، و می‌دانیم بسیاری از آن گروه‌ها که مرتکب چنین حملاتی می‌شوند از حمایت مالی و تدارکاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برخوردار هستند."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، همراه با ارتش و نیروی انتظامی، سه شعبه اصلی نیرو‌های مسلح ایران را تشکیل می‌دهد. سپاه نیز مانند ارتش از نیروی هوایی، زمینی و دریایی برخوردار است. سپاه و نیروی ویژه قدس آن – که آمریکا آن را در سال ۲۰۱۹ نهادی تروریستی نامید- در خارج از کشور مجری عملیات و هماهنگی با ائتلافی بین‌المللی هستند که محور مقاومت نامیده می‌شوند. عراق و سوریه از جمله حوزه فعالیت این نیرو‌ها است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در شش ماه گذشته، این گروه‌ها نیرو‌های آمریکایی و اسرائیلی هدف قرار داده‌اند. اسرائیل نیز در قالب جنگی نیمه پنهان، سال‌ها است که به واحد‌های متحد ایران در سوریه حمله می‌کند.

اما شهادت هفت نیروی ایرانی در حملات هفته گذشته به کنسول‌گری ایران در دمشق که عمدتا به اسرائیل نسبت داده می‌شود، واکنش مقامات ایرانی را در خصوص اقدامات شدید تلافی‌جویانه درپی داشته است.

تازه‌ترین تهدید را حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دمشق مطرح کرد. امیرعبداللهیان برای راه‌اندازی ساختمان جدید کنسول‌گری ایران در دمشق، به سوریه سفر کرده بود. ایران پس از بروز جنگ‌های داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ و کمک به دولت اسد در سرکوب نیرو‌های شورشی جهادی، حضور خود را در سوریه تقویت کرده است.

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار با رئیس جمهور سوریه به "جنون رژیم صهیونیستی" اشاره کرد و افزود "پاسخ ما به رژیم صهیونیستی و تنبیه آن رژیم قطعی است. " امیرعبداللهیان همچنین گفت، "ما به آمریکا به عنوان حامی سرسخت رژیم صهیونیستی پیام داده و گفته‌ایم که آن‌ها مستقیما مسئول جنایات و اقدامات اسرائیل هستند. "

این مطالب را وزارت امور خارجه ایران اعلام و همچنین به نقل از اسد تاکید کرد، "تنبیه رژیم صهیونیستی آن است که تا حد امکان محور مقاومت را تقویت کنیم. "

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران و سوریه، همچنین آمده است اسد و امیرعبداللهیان در خصوص همبستگی مشترک با فلسطینی‌ها در جنگ غزه رایزنی کردند.

سایر مقامات ارشد ایرانی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و محمد حسین باقری رئیس ستاد نیرو‌های مسلح ایران نیز تصریح کرده‌اند این حمله بی‌پاسخ نخواهد ماند. هیچ یک از مقامات ایرانی، تاریخ، محل و شیوه اقدام تلافی جویانه را آشکار نکرده‌اند.

امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل درخواست نیوزویک را برای اظهارنظر در این خصوص نپذیرفت و آن را به زمانی "پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی" موکول کرد.

ارتش اسرائیل نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرده و از سوی دیگر دخالت در حمله به کنسول‌گری ایران در سوریه را نه تایید و نه تکذیب کرده است.

ارتش اسرائیل، اما میزان آمادگی خود را برای مقابله با اقدامات تلافی‌جویانه ایران افزایش داده است؛ مثلا مرخصی تمام واحد‌های رزمی را در مقابل تهدیدات ایران موقتا لغو کرده است.

به دنبال اعلام عقب نشینی اسرائیل از جنوب غزه، ژنرال هرزی هالوی رئیس ستاد نیرو‌های مسلح اسرائیل هشدار داد که اسرائیل همچنین درگیر "جنگی متفاوت"، برخلاف مناقشات قبلی است. وی مستقیما به ایران اشاره کرد.

هالوی گفت، "ارتش می‌داند با ایران چگونه مقابله کند، تهاجمی یا تدافعی. ما برای این منظور آماده‌ایم. ما سیستم‌های دفاعی خوبی داریم، و می‌دانیم از دور و نزدیک چگونه علیه ایران وارد عمل شویم. ما با هماهنگی آمریکا و شرکای راهبردی خود در منطقه عمل می‌کنیم."

"از زمان شروع جنگ، ایران تلاش کرد خود را از دخالت مستقیم در جنگ دور کند، ولی ما می‌دانیم ایران تمام گروه‌های نیابتی خود را در منطقه فعال و هدایت کرده، از آن‌ها حمایت مالی و به آن‌ها اطلاعات منتقل می‌کند- از حزب‌الله لبنان، از طریق یهودیه و سامره (در اسرائیل)، گرفته تا یمن. ایران نه تنها اسرائیل بلکه کل جهان غرب و عربی را تهدید می‌کند. ایرن یک مشکل جهانی است. بزرگ‌ترین مساله بود، همچنان نیز است. "

کربی همچنین از پاسخ دادن به پرسش خبرنگاران در خصوص موضع دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در قبال حمله به دمشق خودداری کرد و گفت "ما به هیچ وجه در این حمله دخالتی نداشتیم. "

وی از تهران خواست حماس را برای پذیرش توافق آتش بس تحت فشار قرار دهد. این درخواست به دنبال مذاکرات جدید در مصر با میانجیگری قطر مطرح شد.

نیوزویک همچنین تلاش کرد نظر فرماندهی مرکزی آمریکا را در این خصوص جویا شود.

در عین حال، به دنبال حملات نیرو‌های آمریکایی به شبه نظامیان در عراق و سوریه، توافق غیررسمی آتش‌بس میان گروه‌های محور مقاومت و نیرو‌های آمریکایی، عمدتا رعایت شده است. این حملات گسترده، پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در ژانویه گذشته در مرز اردن-سوریه و به دستور جو بایدن صورت گرفت.

دولت بایدن همچنین با رهبری عراق وارد مذاکره شده است تا درباره آینده حضور ارتش آمریکا در عراق تصمیم گیری شود. انتظار می‌رود در سفر محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق به واشنگتن در هفته آینده، این مساله بررسی شود. این دیدار، نخستین سفر السودانی به آمریکا پس از عهده‌دارد شدن نخست وزیری عراق خواهد بود.

نیرو‌های محور مقاومت شامل حزب‌‎الله لبنان، مقاومت اسلامی در عراق و انصارالله یمن – معروف به جنبش حوثی – همچنان به حملات خود به اسرائیل ادامه می‌دهند.

مقاومت اسلامی عراق روز یکشنبه اعلام کرد پایگاه نظامی الیافات متعلق به نیرو‌های نظامی اسرائیلی را نزدیک "دریاچه طبریه" در اسرائیل، هدف حملات پهبادی قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق حمله به این پایگاه را " در ادامه رویکرد مقاومت علیه اشغالگران، در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به کشتار جمعی غیرنظامیان فلسطینی، از جمله کودکان، زنان و سال‌خوردگان، به دست رژیم اشغالگر" خواند.

در همان روز یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن وابسته به انصارالله مدعی شد نیرو‌های یمنی، یک کشتی انگلیسی را در دریای سرخ و دو کشتی اسرائیلی را در اقیانوس هند و دریای عرب هدف حملات موشکی و پهبادی قرار داده‌اند.

وی همچنین مدعی شد انصارالله چند شناور پاسور آمریکایی را در دریای سرخ هدف قرار داده است.

سریع افزود انصارالله تا برقراری آتش‌بس در غزه و رفع محاصره آن، به عملیات نظامی خود ادامه خواهد داد و مانع از تردد کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند خواهد شد.

حزب‌الله هم به نوبه خود، به صورت روزانه به تبادل آتش با اسرائیل می‌پردازد. این گروه مدعی شد که روز دوشنبه دست‌کم به چهار موضع ارتش اسرائیل از جمله در منطقه مورد مناقشه مزارع شبعا، مناطقی نزدیک روستا‌های کفرشوبا و یارین در جنوب لبنان و همچنین منطقه‌ای در نزدیکی مزرعه هانیتا (کیبوتس هانیتا) در شمال اسرائیل حمله کرده و آن‌ها را هدف قرار داده است.

حزب‌الله افزود این حملات "در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در غزه و مقاومت غرورآفرین و جانانه آنها" صورت گرفته است.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد مواضع مختلف حزب‌الله را در کفر کیلا، کفر شوبا و ادیسه هدف حملات هوایی قرار داده است. اسرائیل همچنین مدعی شده بود در حملات هوایی دوشنبه شب در منطقه سلطانیه در جنوب لبنان، یک فرمانده ارشد حزب‌الله را کشته است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک سخنرانی ویدئویی در روز دوشنبه از حملات جاری به اسرائیل در جبهه‌های مختلف تمجید و حملات موشکی در سوریه را که به شهادت نیرو‌های ایرانی منجر شد، محکوم کرد. رهبر حزب‌الله تاکید کرد اقدام تلافی جویانه "حق بدیهی ایران بوده، طبیعی است که جمهوری اسلامی چنین پاسخی بدهد. البته همگی منتظر هستند تا مشخص شود چه حوادثی رخ خواهد داد و تبعات آن چه خواهد بود. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی