تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در روزهایی که دلار و طلا به شدت گران شده، مطرح شد

ادعای سخنگوی دولت: تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

در شرایطی که گرانی‌ها در دولت سیزدهم به اوج خود رسیده و بازار طلا و ارز بی‌ثبات است، علی بهادری جهرمی سخگوی دولت گفته تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

کد خبر: ۱۶۳۶۹۹
۱۲:۱۹ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳

ادعای سخنگوی دولت: تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

دیدارنیوز: سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی در شاخص‌های کلان اثربخش بوده است، اظهار کرد: امیدواریم در سال جدید به تدریج این سیاست‌ها در شاخص‌های خرد هم اثر خود را بر سفره مردم و جریان زندگی روزمره نشان دهد.

علی بهادری جهرمی در نخستین نشست خبری سال جدید با بیان اینکه هدف‌گذاری سال گذشته رسیدن به رشد نقدینگی ۲۵ درصد بود، اظهار کرد: نرخ رشد نقدینگی در ابتدای کار دولت حدود ۴۳ درصد بود و هدف‌گذاری سال اول دولت رسیدن به نرخ ۳۰ درصد و در سال دوم حدود ۲۵ درصد بود.

مطلب مرتبط:

پزشکیان: وعده‌های رئیس‌جمهور برای کنترل گرانی چه شد؟

گزارش بانک مرکزی نشان دهنده تدوام مهار تورم در سال جاری است

وی افزود: گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت موفق شده سال گذشته این نرخ را به پایین‌تر از این عدد یعنی ۲۴.۳ درصد کاهش دهد که نشان‌دهنده مهار تورم در سال جدید هم استمرار داشته باشد.

مطلب مرتبط:

هاشمی: دولت در حل مشکل تورم، خودرو، فیلترینگ و حجاب موفق نبوده است

بهادری جهرمی یادآور شد: برخی پیش‌بینی می‌کردند باوجود کاهش نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی کشور هم کاهش نکند، اما در طول سال گذشته، پایه پولی هم از ۴۵ درصد به حدود ۲۹ درصد در انتهای سال رسید.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت در شاخص‌های کلان اثربخش بوده است، اظهار کرد: امیدواریم به تدریج در سال جدید و در شاخص‌های خرد هم اثر خود را بر سفره مردم و جریان زندگی روزمره نشان دهد.

تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

دبیر هیئت دولت با بیان اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده، یادآور شد: پیش‌بینی‌های برخی از مسئولان رسمی، رسیدن به تورم سه‌رقمی بود که البته نه‌تن‌ها نرخ تورم ۶۰ درصدی به سمت سه‌رقمی‌شدن حرکت نکرد بلکه در سال گذشته تورم نقطه‌به‌نقطه براساس گزارش مرکز آمار از حدود ۵۵ درصد در ابتدای سال گذشته به حدود ۳۵ درصد در ماه پایانی سال کاهش یافت.

مطلب مرتبط:

نماینده مجلس: اقلیتی مرفه و اکثریتی فقیر داریم/ حمله نشده، قیمت دلار ۶۵ هزار تومان است/ آقای رئیسی چه شد آن شعار‌ها؟

سخنگوی دولت تاکید کرد: نرخ تورم ۳۵ درصدی هم برای دولت و هم مردم قابل‌قبول نیست و باید سرعت بیشتری برای مهار تورم پیموده شود که امیدواریم در همین مسیر، در سال جاری نرخ‌های بسیار پایین‌تری را محقق کنیم تا برای مردم هم این حرکت در مسیر مهار تورم ملموس باشد.

نرخ بیکاری حدود ۷ درصد کاهش یافت

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل نرخ بیکاری، گفت: با اقداماتی که برای رشد و ایجاد اشتغال و فعال‌سازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل که به ۷ هزار مورد می‌رسد، موفق شدیم نرخ بیکاری را به حدود ۷ درصد کاهش دهیم.

وی با اشاره به افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن نیرو‌های مسلح در روز‌های پایانی سال گذشته، اظهار کرد: ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر ناتمام داشتیم که نیمی از آن به مردم تحویل شد و امیدواریم تا پایان دولت بقیه را هم تحویل دهیم. هرهفته و هرماه شاهد افتتاح مسکن در حوزه‌های مختلف هستیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت است، ادامه داد: این میزان مسکن در حال ساخت، در سطوح مختلف پیشرفت و تکمیل از مراحل ابتدایی تا مراحل نهایی و در آستانه تحویل، قرار دارند.

دبیر هیئت دولت با بیان اینکه بیمارستان‌های نیمه‌تمام زیادی در سال گذشته تکمیل شد، تاکید کرد: در ۳۰ ماه اخیر حدود ۱۵ هزار تخت به بیمارستان‌ها اضافه کردیم و برنامه داریم تا ۹ هزار تخت بیمارستانی دیگر هم در آینده به این عدد اضافه کنیم.

اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و کالا‌هایی اساسی

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری با اعلام اینکه در بودجه امسال معادل ۱۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و کالا‌هایی اساسی تخصیص شده است، اظهار کرد: این تخصیص به همان نرخی انجام شده که سال گذشته خریداری می‌شد و امکان تخصیص آن نیز فراهم خواهد بود. همین مبلغ هم برای دارو و تجهیزات پزشکی و هم برای کالا‌های اساسی - مثل احتمال ایجاد کسری گندم - استفاده می‌شد. ارز خودرو هم از محل بازار دوم تخصیص می‌یابد که منابع ارزی آن هم پیش‌بینی شده است.

افزایش حقوق بازنشستگان بعد از ابلاغ قانون برنامه هفتم

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان، تأکید کرد: حکم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده، ولی هنوز این برنامه نهایی و قانون نشده و طبعاً به دولت نیز ابلاغ نشده است. به محض ابلاغ قانون برنامه هفتم، دولت فرایند‌های اجرایی را انجام می‌دهد. البته دولت آمادگی لازم را کسب کرده و به محض اینکه قانون ابلاغ شود، فرایند‌های اجرایی آن نیز طی می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازار ارز، تصریح کرد: وقتی در یک جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم و آنان سعی می‌کنند از هر مسیری ضربه بزند، انتظار می‌رود وفاق، همدلی و همراهی همگانی صرف از نظر از جهت‌گیری‌های سیاسی وجود داشته باشد تا ثبات به بازار برگردد و منافع ملت را به شکل حداکثری تأمین کنیم.

تیم اقتصادی دولت شبانه‌روزی در حال برنامه‌ریزی و اقدام

سخنگوی دولت یادآور شد: همه مردم علاقمندند نرخ ارز ثبات داشته باشد و تورم کاهش یابد یا نرخ رشد اقتصادی تحقق پیدا کند. انتظار می‌رود همه در راستای اخبار ثبات‌آفرین حرکت و همراهی کنند. تیم اقتصادی دولت شبانه‌روزی در حال برنامه‌ریزی و اقدام هستند. جلسات مستمری با حضور رئیس‌جمهوری و محوریت فرمانده تیم اقتصادی دولت آقای مخبر برگزار می‌شود.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه ارز، سیاست دولت تامین ارز مورد نیاز کشور را با از جمله فعال‌کردن بازار‌های مبادله دنبال می‌کند. باتوجه به اینکه نرخ ارز تامین کالا‌های اساسی در طول کل سال گذشته ثابت و ۲۸ هزار تومان است، تفاوت در نرخ‌های ارزی که در برخی کانال‌ها اعلام می‌شود - صرف نظر از اینکه واقعاً چه مقدار خریدوفروش ارز با آن قیمت انجام می‌شود - مبنایی ندارد در کالا‌های اساسی سفره مردم تغییری حاصل شود، چون نرخ ارز در آنجا ثابت است و تولیدکننده و واردکننده کالا‌های اساسی خود را با نرخ ثابت ۲۸ هزار تومانی دریافت کرده است. این جدا از نرخ‌سازی در بازار‌های مثلاً قاچاق یا در فضای کانال‌های تلگرامی است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت محصولات سفره مردم به بهانه افزایش نرخ ارز بازار آزاد باتوجه به تامین ارز از کانال رسمی و با نرخ ۲۸ هزار تومانی تخلف است.

منابع ارزی دولت قابل‌قبول است

دبیر هیئت دولت یادآور شد: برای سایر مصارف ارزی هم مرکز مبادله ارز نیز نرخ ارز نسبتاً ثابت و با میزانی از شناور بودن که مطابق قانون است، تخصیص می‌دهد. ما رکورد‌هایی در زمینه تخصیص منابع ارزی داشتیم و بیش از ۶۰ میلیارد دلار تخصیص منابع داشتیم که بی‌نظیر است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اکنون اصل مصارف ارزی کشور از بازار‌های اصلی تامین می‌شود. در این شرایط دلیلی ندارد که به سمت نرخ‌های دیگری حرکت شود. منابع ارزی دولت قابل‌قبول است و صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات غیرنفتی ما در سال گذشته بسیار خوب بوده و امسال هم همین پیش‌بینی را داریم. امیدواریم با این مسیر موارد مقطعی تزلزل در بازار ارز را پشت سر بگذاریم و به ثبات نسبی در این بازار برسیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت در محور رشد تولید، گفت: رشد اقتصادی ۶.۷ درصدی در ۹ ماهه ابتدای پارسال و بدون نفت ۴.۲ درصد بود که نشان دهنده رشد اقتصادی نسبت به سال‌های قبل بوده و طی قریب به ۳ سال فعالیت دولت پایدار و مستمر و با ثبات بوده که از دوره‌های رکود دهه ۹۰ فاصله گرفته ایم که بازگردانده اقتصاد به ریل پیشرفت است.

سال ۱۴۰۲، ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شد

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۱۸ طرح موفق به جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی شدیم که در نوع خود یک رکورد است نرخ تشکیل سرمایه ثابت هم ۴.۷ درصد بوده که بعد از تشکیل سرمایه ثابت در ۱۴۰۱ در سال گذشته هم این روند مثبت بوده و پیش بینی ثبات داریم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: در بخش تولید برق و گاز که زیرساخت‌های توسعه کشور برای تامین انرژی صنایع هستند و هم رفاه عمومی را فراهم می‌کنند در ۳۰ ماه فعالیت دولت دیدیم که شاهد قطعی برق نبودیم که نتیجه افزایش تولید ۱۰ درصدی برق است در بخش گاز هم با افتتاح فاز‌های جدید پارس جنوبی افزایش تولید گاز داشتیم، اما نیمه دیگر این فرآیند، جهاد مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت دولت از کشت گندم با همکاری کشاورزان یادآور شد: در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم ۲۳ همت برای خرید گندم به کشاورزان داده شد، اما در سال گذشته ۱۵۰ همت منابع برای خرید تضمینی گندم اختصاص دادیم یعنی افزایش حدودا ۷ برابری. ما از خرید تضمینی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی در دولت قبل به ۱۰ و نیم میلیون تن با قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان که باز هم افزایش یافت و به ۱۷ هزار تومان رسید، دست یافتیم.

وی ادامه داد: با این حال نیازمند واردات کالا‌های اساسی هستیم که معادل ۱۵ میلیارد دلار برای خرید کالا‌های اساسی و همین مبلغ برای واردات دارو، کالا‌های پزشکی و گندم در صورت کمبود، اختصاص داده ایم در خصوص ارز واردات خوردو هم از محل بازار دوم تامین می‌شود که با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی انجام می‌شود.

سیاست تحریم و محدود کردن کشور شکست خورد

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره معرفی ظرفیت‌های صادرات غیر نفتی گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی ایران موسوم به ایران اکسپو به مدت ۵ روز در اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود که با همکاری بخش‌های دولتی وخصوصی است برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته و پیش بینی می‌شود میزبان ۲۰ هزار فعال اقتصادی از ۱۰۰ کشور دنیا باشیم که میزان حضور متفاوتی است و افزایش چشمگیری نسبت به سال‌های قبل دارد ۶۰۰ شرکت بزرگ صادراتی کشور در این نمایشگاه توانمندی‌های خود را معرفی می‌کنند که به منظور کسب بازار‌های تجارتی است امیدواریم امثال این نمایشگاه‌ها در راستای تحقق شعار سال به افزایش تولید منجر شود.

وی افزود: ما سال قبل حجم تجارت خارجی کشور اعم از صادرات و واردات ۱۵۳ میلیارد دلار را رد کردیم یعنی سیاست‌هایی که دشمن برای تحریم و محدود کردن کشور داشت با شکست مواجه شده است. مجموع صادرات با احتساب نفت و برق قریب به ۸۷ میلیارد دلار رسید. وزن کالا‌های صادراتی بدون نفت به ۱۳۶ میلیون تن رسید که رشد ۱۰ درصدی داشت. این در حالی است که در بازار‌های بین المللی برخی اقلام با کاهش قیمت مواجه شده بودند و موفق شدیم سیاست‌های تحریمی آمریکا را با شکست مواجه کنیم این نمایشگاه هم به ادامه این مسیر کمک می‌کند.

سخنگوی دولت با اشاره به تجاری سازی تولیدات دانش بنیان ادامه داد: سال جاری ۱۵۰۰ همت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری سازی تولیدات دانش بنیان در نظر گرفته شده است، امسال برای اولین بار اساسنامه سازمان توسعه فناوری در پارک‌های علم و فناوری تصویب شد که یک گام بزرگ برای توسعه تولیدات دانش بنیان است در سال گذشته شرکت‌های صادرکننده محصولات شرکت‌های دانش بنیان هم ایجاد شد که در این دولت تعداد آن‌ها ۴ برابر شده است، برای محصولات دانش بنیان هم بازار بین المللی در کشور‌های مختلف از جمله کنیا ترکیه و سایر کشور‌ها ایجاد کرده ایم تا برای این محصولات بازاریابی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی