تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

پیشنهاد جدید آمریکا برای توافق آتش‌بس

بر اساس ادعای یک منبع اسرائیلی، انتظار می‌رود آمریکا پیشنهاد جدیدی را برای توافق مبادله اسرا ارائه کند که مستلزم امتیازدهی بزرگ از سوی اسرائیل و حماس است.

کد خبر: ۱۶۳۶۱۴
۰۹:۲۸ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

پیشنهاد جدید آمریکا برای توافق آتش‌بس

دیدارنیوز: بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص، یک منبع اسرائیلی فاش کرد که انتظار می‌رود آمریکا پیشنهاد جدیدی را برای توافق مبادله اسرا ارائه کند که مستلزم امتیازدهی بزرگ از سوی اسرائیل و حماس است.

به نقل از العربیه، این منبع افزود: «مشارکت گسترده آمریکا و فشاری که این کشور وارد می‌کند می‌تواند گشایشی در بن‌بست مذاکرات ایجاد کند.»

هم‌زمان، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد که هیئت اسرائیلی مسئول مذاکرات روز یکشنبه وارد قاهره شد و قرار است با وزیر خارجه قطر، مدیر اطلاعات مصر و مدیر سیا دیدار کند.

شایان ذکر است که بازگشت هزاران آواره به شمال غزه همچنان اصلی‌ترین نقطه اختلاف میان اسرائیل و حماس برای دستیابی به توافقی است که امکان تبادل اسرا و آتش بس در نوار را فراهم می‌کند.

این پیشنهاد قبلاً توسط مقامات ایالات متحده، اسرائیل و مصر ارائه شده بود.

به گزارش «وال استریت ژورنال»، میانجی‌های عرب شرکت‌کننده در مذاکرات فاش کردند که طرف اسرائیلی آمادگی خود را برای اجازه بازگشت آورگان فلسطینی به شمال غزه با تعداد دو هزار نفر در روز، ابراز کرده است، به شرط اینکه بیشتر آن‌ها زن و کودک باشند.

اسرائیل همچنین بازگشت حداکثر ۶۰۰۰۰ فلسطینی به استثنای مردان ۱۸ تا ۵۰ ساله را شرط کرده است.

در همین زمینه مقامات عرب توضیح دادند که بازگشت آوارگان غزه ممکن است ۱۰ روز تا دو هفته پس از اجرای توافق آتش بس آغاز شود که در صورت توافق نهایی به مدت ۶ هفته ادامه خواهد داشت.

با این حال، به گفته مقامات اسرائیلی و مصری، «بازگشتگان باید از پست‌های بازرسی نظامی اسرائیل عبور کنند تا از نفوذ مجدد جنگجویان حماس به شمال جلوگیری شود.»

از سوی دیگر، حملس با اعلام عدم پذیرش این شرط‌ها، بر حذف پست‌های بازرسی و حفظ اتحاد مجدد خانواده‌هایی که به شمال باز می‌گردند، اصرار دارد و از منع بازگشت مردان بالغ خودداری می‌کند.

حماس روز شنبه اعلام کرد که در پاسخ به دعوت مصر برای شرکت در مذاکرات، هیئتی به ریاست خلیل الحیه عازم قاهره خواهد شد.

با این حال، حماس مجددا بر پایبندی خود به مواضع و خواسته‌های خود مبنی بر آتش بس دائمی، خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه، بازگشت آوارگان به محل سکونت خود و آزادی رفت و آمد برای فلسطینی‌ها، ایجاد شبکه امدادرسانی و سرپناه، تاکید کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی