تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
موج جهانی تحریم تسلیحاتی اسرائیل

انگلیس اسرائیل را تحریم تسلیحاتی می‌کند؟

بی بی سی جهانی در گزارشی با درج پیشنهاد جک استراو (وزیر خارجه پیشین) تفصیلی تاثیرات توقف ارسال اسلحه از سوی انگلیس به اسرائیل را بررسی کرد.

کد خبر: ۱۶۳۵۹۶
۱۸:۴۱ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳

انگلیس اسرائیل را تحریم تسلیحاتی می‌کند؟

دیدارنیوزـ اسفندیار عبداللهی: درخواست تحریم تسلیحاتی اسرائیل از سوی حقوقدانان غربی ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است. کشته شدن امدادگر که سه تن از آن‌ها شهروندان انگلیس بودند، موج تازه‌ای از انتقادات را در سطح جهان به وجود آورده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، این حمله را ناخواسته و "تراژیک" توصیف کرده و وعده تحقیقات مستقل را داده است. این ادعای نسل کشی را "کاملاً بی اساس" رد می‌کند.

جک استرا وزیرخارجه سابق انگلیس درباره ضرورت توقف صادرات اسلحه به اسرائیل با اسکانیوز گفت‌نیوز گفتگو کرده است و بی بی سی (BBC World) در گزارشی مستقل نکات بیشتری را یادآور شده است.

اسکای نیوز در گزارشی به قلم «فی براون» نوشت: نخست وزیر انگلیس گفته بریتانیا در مورد ادامه تسلیح اسرائیل قوانین بین‌المللی را در نظر خواهد گرفت.

به گزارش دیدارنیوز پس از کشته شدن سه امدادگر بریتانیایی (جان چپمن، جیمز هندرسون و جیمز کربی) در یک حمله هوایی، دولت انگلیس با درخواست‌های فزاینده‌ای برای تعلیق صادرات تسلیحات به اسرائیل مواجه شده است.

از جمله ۶۰۰ وکیل و استاد دانشگاه با امضاء نامه‌ای ۱۷ صفحه‌ای خواستگار توقف تسلیح اسرائیل از سوی انگلیس شده‌اند که نام سه قاضی دیوان عالی در میان این امضا کنندگان به چشم می‌خورد.. (از جمله امضا کننده نامه ۱۷ صفحه‌ای لیدی هیل، رئیس سابق دادگاه عالی و همچنین لرد سامپشن و لرد ویلسون، قضات سابق هستند.) این سه قاضی با بیان اینکه وضعیت کنونی غزه را "فاجعه بار" است، از وزرای کابیه می‌خواهند برای آتش بس تلاش کنند و کمک‌های مالی به آژانس کمک رسانی را از سر بگیرند.

تمام این واکنش‌ها در انگلیس تنها پس از آن بود که سه امدادگر بریتانیایی در حمله هوایی اسرائیل کشته شدند. جان چپمن، جیم هندرسون و جیمز کربی از جمله هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهان» بودند که بر اثر اصابت کاروانی که در حال سفر بودند جان باختند  چیزی که نیرو‌های دفاعی اسرائیل آن را "اشتباهی فاحش" نامیدند.

این نامه هشدار می‌دهد که  با توجه به نظر دیوان بین المللی دادگستری مبنی «احتمال وقوع نسل کشی»، دولت بریتانیا از نظر قانونی موظف است برای جلوگیری از آن اقدام کند.

به گزارش دیدار از اسکای نیوز امضاکنندگان در بخشی از این نامه آورده‌اند: «در حالی که از درخواست‌های قوی‌تر دولت شما برای توقف جنگ و ورود بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه استقبال می‌کنیم، همزمان درخواست داریم ادامه فروش تسلیحات و سیستم‌های تسلیحاتی به اسرائیل را متوقف کنید و همچنین از وزرای کابینه می‌خواهیم تا برای آتش‌بس و تحریم تسلیحاتی تلاش کنند. «بر پایه این گزارش اولیور داودن، معاون نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید اسرائیل در درگیری غزه اشتباهات بزرگی مرتکب شده است و ریشی سوناک (نخست وزیر) گفته است که بریتانیا از خونریزی شوکه شده است.

تهدید اکنون بیشتر از پایان جنگ سرد

امضا کنندگان نامه ۱۷ صفحه‌ای تاکید کرده‌اند: برای رهایی از شریک شدن انگلیس در این جنایت که نقض شدید قوانین بین‌المللی است باید «اقدام جدی» صورت گیرد. همدستی بریتانیا در نقض شدید قوانین بین‌المللی، از جمله نقض احتمالی کنوانسیون نسل‌کشی» از جمله‌ی نگرانی‌های امضا کنندگان است.

از در داخل حزب محافظه کار نیز فشار‌هایی برای پایان دادن به ارسال اسلحه با اسرائیل به دولت آورده شده است. از جمله آنها؛ نمایندگان پارلمان، فلیک دراموند، دیوید جونز و پل بریستو هستند که از دولت خواستند در این مورد تجدید نظر کند.

لرد هوگو سوایر، نماینده سابق پارلمان از حزب کارگر که اخیرا به حزب محافظه کار پیوسته نیز خواستار توقف صادرات اسلحه به اسرائیل شده است، اوهمچنین وزیر خارجه دولت انگلیس در دوران نخست وزیری دیوید کامرون بود.

همچنین دیوید لامی، وزیر امور خارجه در سایه حزب کارگر گفت که دولت باید هرگونه توصیه حقوقی را در مورد اینکه آیا اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده یا نه را منتشر کند - و اگر ارسال اسلحه "نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه" را به دنبال دارد، دولت ارسال تسلیحات آن را متوقف کند.

نکات مهم مصاحبه جک استرا، وزیر خارجه اسبق بریتانیا،وزیر خارجه پیشین انگلیس با شبکه اسکای نیوز:

 

انگلیس اسرائیل را تحریم تسلیحاتی می‌کند؟

سه امدادگر کشته شده انگلیسی

من هم با ممنوعیت صدور اسلحه به اسرائیل موافقم. شکی برای من نیست که اسرائیل قوانین بین‌الملل را نقض می‌کند.

 بعد از جنایت حماس مردم جهان با اسرائیل احساس همدردی می‌کردند. اما با کشتن هزاران زن و کودک فلسطینی بیگناه، مردم به چشم خود می‌بینند که اسرائیل برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیست.

من به نوار غزه رفته‌ام و خودم شاهد بوده‌ام که عده‌ای از اسرائیلی‌ها فلسطینی‌ها را انسان محسوب نمی‌کنند.

 این نمونه‌ها استثنا نیستند. کشتن هفت امدادگر غیرفلسطینی تنها این مساله را برجسته کرده است. اگر این امداد‌گران فلسطینی بودند، اسرائیلی‌ها به این مساله توجه نمی‌کردند.

 البته قطع صادرات اسلحه از سوی ما فقط جنبه نمادین خواهد داشت، چون ما صادرکننده اصلی اسلحه نیستیم. اما هم به اسرائیل و هم به متحدان اروپایی ما پیام روشنی می‌فرستد.

 ما تحریم‌های سختی نسبت به حماس اعمال کرده‌ایم. اما ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که دولت‌ها مثل گروه‌های تروریست عمل کند و باید نسبت به اسرائیل موضع سخت‌تری بگیریم.

از سوی دیگر هری فارلی، آدام دوربین و هریسون جونز نویسندگان یک گزارش در بی بی سی جهانی BBC World) نوشتند: «خانواده یک امدادگر بریتانیایی که در حمله هوایی در غزه کشته شد، از فروش تسلیحات به اسرائیل انتقاد کردند. جیمز هندرسون از جمله هفت امدادگر بود که در حمله اسرائیل کشته شدند که برادرش آن را "غیر قابل بخشش" خواند. ریشی سوناک پس از حمله هوایی اسرائیل که جان ۷ امدادگر از کشور‌های مختلف را گرفت تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد.

به گزارش دیدارنیوز البته روز سه‌شنبه، نخست‌وزیر انگلیس گفت که بریتانیا یک رژیم «بسیار محتاطانه» برای صدور مجوز تسلیحات دارد؛ و عصر پنجشنبه، جک استراو، وزیر خارجه سابق بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت که معتقد است «کاملاً آشکار» است که اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.در گزارش بی بی سی BBC World) آمده است: فروش تسلیحات بریتانیا به اسرائیل نسبت به سایر کشور‌ها از جمله آلمان و ایتالیا کمتر است و از میلیارد‌ها دلاری که بزرگترین تامین کننده تسلیحات آن یعنی ایالات متحده عرضه می‌شود، کمتر است.

اما ممنوعیت بریتانیا بر فشار دیپلماتیک و سیاسی بر اسرائیل می‌افزاید، در زمانی که رفتار اسرائیل در مناقشه غزه تحت نظارت مجدد بین المللی قرار گرفته است. ارزیابی مداومی در مورد تعلیق یا لغو مجوز‌های صادراتی به اسرائیل وجود دارد که تقریباً به پایان رسیده است.

اما این نمی‌تواند مانع مطالبه عمومی از دولت برای محافظت از جان انسان‌های بی گناه شود. از نظر فنی، تصمیم گیری در مورد صدور مجوز‌های صادرات تسلیحات به عهده وزیر بازرگانی است، اما یکی از نمایندگان مجلس که با این روند آشنا است، گفت، در واقع این آقای سوناک خواهد بود که وقتی وزارت امور خارجه مشاوره حقوقی خود را صادر می‌کند، تصمیم می‌گیرد.

عصر پنجشنبه، جک استراو، وزیر خارجه سابق بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت که معتقد است «کاملاً آشکار» است که اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

بر اساس گزارش گروه فشار کمپین علیه تجارت اسلحه (CAAT) از سال ۲۰۰۸، زمانی که اطلاعات رسمی در سطح کشور در دسترس قرار گرفت، بریتانیا مجوز تسلیحات به اسرائیل را به ارزش بیش از ۵۷۴ میلیون پوند صادر کرده است.

نزدیک‌ترین متحد در منطقه

استراو در جریان سفر به اسرائیل گفت: فکر می‌کنم مایه شرمساری است که از نزدیکترین متحد خود در این منطقه دور شویم.
باب سیلی، نماینده محافظه‌کار، که عضو کمیته روابط خارجی است، گفت: کسانی که از دولت می‌خواهند به فروش تسلیحات پایان دهد، دست به اقدامات کم عمق می‌زنند.

او به BBC Newsnight گفت: «واقعیت این است که ما ۰.۰۲ درصد از واردات تسلیحات اسرائیل را تامین می‌کنیم که رقمی بی‌معنی است، و در واقع با مسدود کردن آن، عملاً این یک سیاست ژست سطحی است و چیزی جز این نیست.»

آقای سیلی گفت که بریتانیا باید در عوض روابط خود با اسرائیل را "دوبرابر" کند.

بسیاری از نوار غزه در جریان عملیات نظامی اسرائیل که پس از حمله افراد مسلح حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ گروگان را به گروگان گرفتند، ویران شده است. حدود ۱۳۰ نفر از گروگان‌ها آزاد نشده اند و حداقل ۳۴ نفر از آن‌ها کشته شده اند. وزارت بهداشت حماس می‌گوید که از اولین هفته اکتبر تاکنون بیش از ۳۲۹۱۶ نفر در غزه کشته شده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی