تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
دیدارنیوز اقدامات پسا حمله اسرائیل به کنسولگری ایران را بررسی کرد

هزینه فایده دستگاه دیپلماسی

جمهوری اسلامی ایران بر خلاف گذشته که پس از هر حمله اسرائیل رویکرد شعاری پیشه می‌کرد، این بار و پس از حمله عصر دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳، دست به اقدامات وسیع دیپلماتیک زده است.

کد خبر: ۱۶۳۴۱۲
۱۴:۰۷ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳

هزینه فایده دستگاه دیپلماسی

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: به دنبال حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایرانی در دمشق، علاوه بر اینکه این اتفاق به اخبار ستون‌های بین‌الملل مطبوعات تبدیل شد، دولت و مسئولان جمهوری اسلامی از بیان اظهارات شعاری و تهدیدآمیز به آن شدت که در گذشته شاهد آن بودیم، پرهیز کردند و در عوض دست به اقدامات معقول و واکنش‌های متعارف زده و مسیر‌های حقوقی و بین‌المللی را سرلوحه کار قرار داده‌اند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت خبر داد که نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه امروز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

بر پایه گزارشی از ایرنا «دمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل دوشنبه شب به وقت محلی گفت که پس از حمله هوایی روز دوشنبه اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه، ایران برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه داد.

معاون نمایندگی روسیه تصریح کرد: به دنبال نامه ایران، ما درخواست جلسه توجیهی علنی شورای امنیت سازمان ملل را کرده ایم؛ این جلسه برای روز سه شنبه دوم آوریل ساعت ۱۵ به وقت نیویورک برنامه ریزی شده است.

پیش از این، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از این شورا خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجار‌ها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند.

هزینه فایده دستگاه دیپلماسی

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشت: «مکاتبه حاضر متعاقب نقض آشکار هنجار‌ها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل تهیه شده است. رژیم اشغالگر اسرائیل مبادرت حمله تروریستی شنیع و نفرت‌انگیزی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه کرده است. بعد از ظهر ۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۴۵، اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق هدف حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان اشغالی قرار گرفت. این حمله تروریستی منجر به شهادت غم‌انگیز دست‌کم پنج پرسنل ایرانی از جمله مستشاران ارشد نظامی و تخریب کامل اماکن دیپلماتیک ایران شد.»

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نامه خود آورده است: «این جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی (همان‌طور که صراحتاً در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، بدان اشاره شده) است. این جنایات هولناک همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به حساب می‌آیند.»

ارشادی تصریح کرد: «با توجه به پیامد‌های گسترده بین‌المللی چنین جنایات هولناکی که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه تشدید کرده و به‌طور بالقوه‌ای آتش درگیری‌های بیشتری را با سایر کشور‌ها شعله‌ور نماید، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.»
معاون سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب چنین جنایات تروریستی را بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند.»

هزینه فایده دستگاه دیپلماسی

خبر این بود

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه در اطلاعیه اعلام کرد: «در پی شکست‌های ترمیم ناپذیر رژیم گرگ صفت صهیونیستی برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، ساعاتی قبل (عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳) هواپیما‌های این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم «سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان به فیض شهادت نائل آمدند.»

هزینه فایده دستگاه دیپلماسی

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دوشنبه شب با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران گفت: ما این حمله پلید تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را که به شهادت شماری از بی گناهان منجر شد، محکوم می‌کنیم.

امیرعبداللهیان نیز با قدردانی از حضور وزیر خارجه سوریه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، گفت: نتانیاهو بدلیل شکست‌های پی در پی رژیم اسراییل در غزه و دست نیافتن به اهداف جاه طلبانه صهیونیست‌ها، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مسئولیت عواقب این اقدام متوجه رژیم صهیونیستی است، اظهار کرد: حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را عبور از همه تعهدات و کنوانسیون‌های بین المللی است و واکنش جدی جامعه جهانی نسبت به این گونه اقدامات جنایتکارانه ضروری است.

هزینه فایده دستگاه دیپلماسی

رویکرد دیپلماتیک ایران پس از حمله اسرائیل به کنسولگری

تمامی نشانه‌ها حاکی از تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر اتخاذ رویکرد و رفتار دیپلماتیک و استفاده از ابزار‌های حقوق بین‌الملل است. زیرا به نظر می‌رسد هسته اصلی تصمیم‌گیری نظام، درباره پیامد‌ها و هزینه‌های اقدامات هیجانی و تلافی‌جویانه مستقیم علیه رژیم اسرائیل "هزینه‌ـ فایده" کرده است و این بار با استفاده ظرفیت از دوستان قدر قدرت خود در شورای امنیت سازمان ملل، قصد دارد، حق خود را از این طریق مطالبه کند و با در پیش گرفتن مسیر حقوقی از پرداخت هزینه بیشتر جلوگیری شود.

از سوی دیگر دستگاه دیپلماسی ایران به ریاست حسین امیرعبداللهیان ضمن اظهار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده آمریکا به وزارت امور خارجه، به گفته خودشان، پیام مهم، اخطار‌گونه و محرمانه‌ای به آمریکا داده است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در این باره در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: «در پی حمله تروریستی رژیم اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران رسمی نظامی کشورمان، مقام سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، ساعت ۰۰:۴۵ دقیقه بامداد امروز (سه‌شنبه) توسط مدیرکل آمریکا به وزارت خارجه فراخوانده شد. ‏در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسرائیل تبیین و مسئولیت دولت آمریکا مورد تاکید قرار گرفت. ‏

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید براینکه پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد، تصریح کرد: آمریکا باید پاسخگو باشد.

هزینه فایده دستگاه دیپلماسی

امیرعبداللهیان این روز‌ها به شدت فعال شده است و از رفتار‌های و واکنش‌های کاملا محتاطانه او می‌شود فهمید که مشاوران بهتری را به خدمت گرفته اشت و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی را مو به مو اجرا می‌کند. از جمله اقدامات امیرعبداللهیان در ساعات گذشته تماس‌های تلفنی با همتایانش در منطقه و جهان است. وزیر خارجه ایران همچنین امروز سه شنبه با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و مسئولیت آن سازمان را به او یادآور شد.

به نظر می‌رسد تمام این تحرکات دیپلماتیک پس از جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی بوده است. چون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: «به دنبال جنایت جنگی دیگری از رژیم صهیونیستی علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک و به شهادت رساندن سردار سرلشگر پاسدار محمد رضا زاهدی، شورای عالی امنیت ملی ساعت ۲۱ شب گذشته (دوشنبه ۱۳ فروردین) در حضور رییس‌جمهور و رییس این شورا تشکیل جلسه داد و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد.»
البته تصمیمات اتخاذ شده شورای مذکور اعلام نشده، اما به نظر می‌رسد، یکی از تصمیمات آن ادامه رویکرد دیپلماتیک و همزمان ارسال پیام یا اخطار به ایالات متحده بوده باشد و گویا جمهوری اسلامی چماق بی هویج خود را به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها وعده داده است.

به گزارش دیدار؛ عصر امروز سه شنبه جلسه اضراری شورای عالی امنیت ملی با موضوع حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، برگزار می‌شود. باید منتظر ماند و دید که تلاش‌های حقوقی و دیپلماتیک ایران چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی