تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
گروهی از خانواده‌های گروگان‌ها با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرده‌اند

از سرگیری اعتراضات در اسرائیل؛ درخواست برای برگزاری انتخابات

تضاهرات ضد دولتی در اسرائیل بار دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را تحت فشار قرار داده و هزاران معترض خواستار آتش‌بس و انتخابات زودهنگام شده‌اند.

کد خبر: ۱۶۳۳۶۴
۱۰:۴۸ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۳

اسرائیل

دیدارنیوز: ده‌ها هزار اسرائیلی روز یکشنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) در بزرگترین تظاهرات ضد دولتی از زمان آغاز جنگ در اورشلیم شرکت کردند و خواستار آتش‌بس و انتخابات زودهنگام شدند.

به نقل از یورونیوز، در حالی که جامعه اسرائیل پس از حمله حماس به طور گسترده‌ای متحد شده بود، تظاهراتی در این مقیاس می‌تواند نشان‌دهنده سرباز کردن مجدد اختلافات در این کشور بر سر نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو باشد.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو قول داده است که حماس را نابود کند و همه گروگان‌ها را به خانه بازگرداند، با این حال تاکنون علیرغم ضربات سنگین به حماس قادر به شکست کامل آن نشده و با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نیمی از گروگان‌ها هنوز در اختیار این گروه شبه‌نظامی باقی مانده‌اند.

معترضان بنیامین نتانیاهو را مسئول ناکامی ۷ اکتبر می‌دانند و می‌گویند که اختلافات عمیق سیاسی بر سر تلاش او در جهت بازنگری قوانین قضایی در سال گذشته، اسرائیل را قبل از حمله تضعیف کرد. برخی همچنین او را به آسیب رساندن به روابط با ایالات متحده، مهمترین متحد اسرائیل، متهم می‌کنند.

معترضان در تظاهرات روز گذشته در تل‌آویو نیز خواهان برگزاری انتخابات زودتر از موعد شدند.

اسرائیل

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر انتخابات امروز برگزار شود، بنیامین نتانیاهو و ائتلافش به مراتب از رقبای خود عقب‌تر قرار خواهند گرفت. با این حال نخست‌وزیر کنونی اسرائیل تا بهار ۲۰۲۶ یعنی حدود دو سال دیگر با انتخابات روبرو نخواهد شد، مگر اینکه ائتلاف حکومتی او زودتر از هم بپاشد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که این ائتلاف حکومتی علامتی از فروپاشی یا انشقاق عمیق نشان نداده است.

جمعیت تظاهرکنندگان روز یکشنبه تا بلوک‌های اطراف کنست یا ساختمان پارلمان کشیده شد و سازمان‌دهندگان قول دادند که اعتراضات را برای چند روز ادامه دهند.

در واکنش بنیامین نتانیاهو قبل از انجام عمل جراحی فتق در اواخر روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که درد خانواده‌ها را درک می‌کند. با این وجود وی اضافه کرد که برگزاری انتخابات جدید، در حالی که به ادعای او اسرائیل «در آستانه پیروزی» قرار دارد، این کشور را به مدت شش تا هشت ماه فلج می‌کند و مذاکرات مربوط به گروگان‌ها را متوقف می‌سازد.

در همین حال گروهی از خانواده‌های گروگان‌ها با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین در سخنرانی یکشنبه قول خود برای حمله زمینی به رفح، شهر جنوبی غزه که اکنون بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳میلیونی فلسطینی را در خود جای داده، تکرار کرد. او مدعی شد: «بدون رفتن به رفح، هیچ پیروزی‌ای وجود ندارد.»

همزمان روز یکشنبه گروهی از نیرو‌های ذخیره و افسران بازنشسته اسرائیلی در یک محله ارتدوکس نیز دست به تظاهرات زدند.

خدمت سربازی در اسرائیل برای اکثر مردان و زنان یهودی اجباری است، اما مردان افراطی ارتدوکس از سال ۱۹۴۸ و برای نسل‌ها معافیت‌هایی را دریافت کرده‌اند. دولت بنیامین نتانیاهو در ماه فوریه اعلام کرد که به دنبال راهی برای پایان دادن به این معافیت‌ها است تا بار دوران جنگ را به طور عادلانه‌تری در سراسر جامعه پخش کند.

اما این تصمیم با واکنش احزاب یهودی افراطی ارتدوکس مواجه شد و شکافی در ائتلاف ایجاد کرد.

بانک اسرائیل در گزارش سالانه خود در روز یکشنبه اعلام کرده اگر تعداد زیادی از مردان افراطی ارتدوکس به خدمت ارتش درنیایند، ممکن است اسرائیل خسارت اقتصادی قابل توجهی ببیند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی