تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
ابطحی می‌گوید که حاکمیت صدای مردم را حتما شنیده است

مردم در انتخابات حرف‌شان را زدند؛ قالیباف رئیس مجلس می‌شود

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی و عضو مجمع روحانیون مبارز معتقد است که حاکمیت صدای مردم در انتخابات را حتما شنیده، اما پیش‌بینی نمی‌کند که تغییر رفتاری انجام دهد. او می‌گوید که مردم در انتخابات حرف‌شان را زدند و محمدباقر قالیباف را رئیس مجلس دوازدهم می‌داند.

کد خبر: ۱۶۳۳۱۴
۰۹:۳۲ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳

ابطحی: مردم در انتخابات حرف‌شان را زدند

دیدارنیوز: محمدعلی ابطحی معتقد است تندرو‌های جدید به اندازه‌ای که سروصدا می‌کنند، در حاکمیت نقش نخواهند داشت. به نظر او تندروی بیش از این، جواب نمی‌دهد و اگر تندرو‌ها بخواهند قوانین تندتری را به اجرا بگذارند، با واکنش اجتماعی روبرو خواهند شد.

انتخابات مجلس دوازدهم با کمترین مشارکت ممکن برگزار شد و افرادی از جریان تندرو در فضایی غیررقابتی و کمترین رای، وارد مجلس شدند تا برای یک دوره چهارساله برای مردم ایران قانون‌گذاری کنند.

سید محمدعلی ابطحی فعال سیاسی و عضو مجمع روحانیون مبارز، در گفتگو با رویداد۲۴ به تحلیل این انتخابات و تاثیر آن در آینده پرداخته است که در ادامه بخش‌های مهمی از آن را می‌خوانید:

*چندین سال بود که مردم خواسته‌هایشان را به شکل‌های مختلف بیان می‌کردند، اما مورد توجه قرار نمی‌گرفت، بحران‌های متعددی در کشور شکل گرفت، مانند اتفاقات و اعتراضات سال ۱۴۰۱، بازهم کسی توجه نکرد و علاوه بر اینکه توجه نکردند، در بسیاری از موارد سختگیری‌های زیادی هم انجام می‌دادند که گویا انگشت در چشم مردم می‌کردند، یکی از نمونه‌های بارز آن فضای مجازی و فیلترکردن آن بود.

*در چنین شرایطی طبیعی است این حرف‌هایی که مردم همواره به شکل‌های مختلفی بیان می‌کردند، ولی مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت، اینجا در انتخابات اخیری که داشتیم، نظراتشان را به شکل‌های مختلف ثبت قانونی کردند، معتقدم نتایج انتخابات اخیر اصلا غیرقابل پیش‌بینی نبود.

*در این شرایط، نباید از کسانی که با تعداد رای بسیار کم و در فضای کاملاً غیررقابتی رای آورده‌اند، توقع داشت که بگویند نماینده مردم نیستیم، طبیعی است که با ۳۰۰ هزار رای خودشان را نماینده ۱۰ میلیون جمعیت تهران بدانند. اما خب بستگی به رفتارشان هم دارد و اگر این افراد نمی‌آمدند، افراد دیگری شبیه به همین‌ها وارد مجلس می‌شدند. این افراد می‌توانند نمایندگانی باشند که در رفتار‌های سیاسی خود نشان دهند که خواسته‌ها و نظرات مردم را درک می‌کنند، خصوصا خواسته‌های نسل جوان که حتی فهمیده هم نمی‌شود چه رسد به اجرایی شدن آن‌ها.

*اگر این نمایندگان بتوانند چنین فضایی را برای خودشان ایجاد کنند و نشان دهند که جزء محدود نمایندگانی هستند که صدای مردم را می‌شنوند، شاید عملا بتوانند نماینده مردم باشند، چرا که غیر از این نه خودشان توقع دارند که نماینده مردم باشند و نه مردم آن‌ها را نماینده خودشان می‌دانند.

*افراد تندرویی که وارد مجلس جدید شده‌اند، خالص‌شده اصولگرایان هستند؛ اما به نظرم این تندرو‌ها در حاکمیت هم نمی‌توانند چندان نقشی داشته باشند، زیر اوج فشار‌ها به جامعه وارد شده و اگر بخواهند فشار جدیدی وارد کنند، مورد قبول واقع نمی‌شود.

*ضمن اینکه وقتی تندرو‌ها پشت میز مسئولیت می‌نشینند، باید پاسخگو باشند و پاسخگویی، آن‌ها را وا می‌دارد که رفتار‌های غیرمنطقی زیادی نداشته باشند. از این جهت چندان نگران نیستم چرا که معتقدم این جامعه پرفهم و پراندیشه ایرانی، حتی اگر قوانین افراطی وضع شود آن‌ها را مورد توجه قرار نخواهند داد.

*درباره ریاست آینده مجلس پیش‌بینی من این است قالیباف رئیس مجلس خواهد شد، زیرا تعداد رای هیچ‌گاه در انتخاب رئیس مجلس اهمیت و تاثیرگذار نبوده است و نفر اول تهران همیشه رئیس مجلس نبوده است. ما دیدیم که لاریجانی از قم رئیس مجلس شد، ولی عارف نفر اول تهران با رای میلیونی، رئیس مجلس نبود. پشتوانه سیاسی قالیباف در به ریاست رسیدن او برای مجلس تاثیر گذار است.

*حاکمیت صدای مردم در انتخابات را حتما شنیده است، اما پیش‌بینی نمی‌کنم که تغییر رفتاری انجام دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی