تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

ادعای اسرائیل درباره حماس و قطعنامه سازمان ملل

پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس فوری در غزه، این شهر همچنان زیر بمباران اسرائیل است و تل‌آویو ادعا کرده که این قطعنامه به حماس جرات داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند.

کد خبر: ۱۶۳۱۹۲
۱۱:۱۵ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳

ادعای اسرائیل درباره حماس و قطعنامه سازمان ملل

دیدارنیوز: با وجود فشار‌های بین‌المللی برای آتش‌بس فوری در نوار غزه، جنوب این باریکه شب گذشته زیر بمباران شدید اسرائیل بود. نبرد میان دو طرف این درگیری در حالی ادامه دارد که آوارگان غزه به شدت به کمک‌های بین‌المللی برای گذران زندگی نیاز دارند.

آسمان «شهر رفح» در جنوب نوار غزه، آخرین شهری که هنوز هدف حمله نیرو‌های زمینی اسرائیل قرار نگرفته، طی شب گذشته بار دیگر صحنه حملات هوایی ارتش اسرائیل بود.

وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، بامداد چهارشنبه اعلام کرد که ۶۶ نفر در جریان درگیری‌های شب گذشته کشته شدند؛ از جمله سه نفر در حملات هوایی اسرائیل در رفح و اطراف آن.

در «شهر غزه» واقع در شمال این باریکه نیز صدای انفجار‌ها شنیده می‌شد و دود فضای شهر را پر کرده بود. در این شهر مدت ۹ روز است که نظامیان اسرائیل به بزرگترین بیمارستان شهر یعنی «شفا» حمله کرده‌اند و اسرائیل می‌گوید که در این مدت ۱۷۰ شبه‌نظامی فلسطینی را کشته و صد‌ها نفر را در آنجا دستگیر کرده است.

نیرو‌های اسرائیلی دو بیمارستان دیگر را نیز در «شهر خان یونس» محاصره کردند. گزارش‌های حاکی از حضور ده‌ها فروند تانک و خودروی زرهی در اطراف بیمارستان «ناصر» است و اگرچه تیراندازی‌هایی در اطراف این مجتمع درمانی روی داده، اما هنوز هیچ حمله‌ای صورت نگرفته است.

با این وجود هلال احمر فلسطین هشدار داده که هزاران نفر در بیمارستان «ناصر» خان‌یونس گرفتار شده‌اند و «جانشان در خطر است».

به نوشته وبسایت خبری «دیجیتال ژورنال» به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیچ نشانه‌ای از کاهش شدت نبرد سربازان اسرائیلی در مقابل نیرو‌های حماس دیده نمی‌شود و ارتش گفته است که جت‌های این کشور بیش از ۶۰ هدف از جمله تونل‌ها و ساختمان‌هایی را که «در آن‌ها تروریست‌های مسلح شناسایی شدند» هدف قرار داده‌اند.

«قحطی قریب‌الوقوع» در غزه

حماس با تاکید بر کشته شدن دست‌کم ۱۸ نفر در تلاش برای رسیدن به بسته‌های غذا، از کشور‌های کمک کننده خواست ریختن محموله‌های غذا با چتر نجات بر فراز این منطقه را متوقف کنند و از اسرائیل خواست تا به کامیون‌های کمک‌رسانی بیشتری اجازه ورود به این منطقه را بدهد.

حماس و گروه حقوق بشری «یورو‌مِد» (Euro-Med) مستقر در سوئیس همچنین اعلام کردند که شش نفر دیگر در اثر ازدحام جمعیت برای دریافت کمک‌ها جان باختند.

جنگی که با حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد، اکنون زیرساخت‌های غزه را متلاشی کرده است و آژانس‌های امدادرسان می‌گویند که تمام ۲.۴ میلیون نفر ساکن این منطقه اکنون به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف نیز اعلام کرد که برای جلوگیری از «قحطی قریب‌الوقوع» در غزه، کمک‌های بسیار بیشتری باید به جای راه‌های هوایی یا دریایی از طریق جاده ارسال شود.

با این وجود روز سه‌شنبه ده‌ها بسته کمک با چتر نجات از هواپیما‌های اردن، مصر، امارات عربی متحده و آلمان بر فراز غزه فرود آمدند و ایالات متحده نیز اعلام کرد به پرتاب‌های هوایی ادامه خواهد داد.

واشنگتن از عزم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای حمله زمینی به رفح انتقاد و از تلفات انسانی قابل توجه در این منطقه ابراز نگرانی کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز پیش از دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت: «تعداد تلفات غیرنظامیان بسیار زیاد و میزان کمک‌های بشردوستانه بسیار کم است».

حماس آخرین پیشنهاد‌ها برای برقراری آتش‌بس را رد کرد

در حالی که مقامات دو طرف جنگ همچنان با میانجی‌گری قطر در حال انجام مذاکراتی غیرمستقیم برای رسیدن به توافقی بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها هستند، حماس اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که آخرین پیشنهاد برای برقراری آتش‌بس را رد کرده و به خواسته‌های اصلی خود پایبند است.

بیانیه حماس اندکی پس از آن صادر شد که شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار آتش‌بس فوری و آزادی همه گروگان‌های اسیر شده در غزه شده بود.

در این بیانیه که خطاب به میانجی‌گران صادر شد، آمده است که حماس بر مواضع اصلی خود که در اوایل ماه مارس اعلام کرده، پایبند است و اینکه اسرائیل به خواسته‌های اصلی این گروه مبنی بر «آتش‌بس کامل، عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه، بازگشت آوارگان و تبادل واقعی زندانیان» پاسخی نداده است.

در واکنش به این خبر، یسراییل کاتز وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه مدعی شد که تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار پایان فوری درگیری‌ها می‌شد، به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند.

او به رادیو ارتش اسرائیل گفت که حماس از قطعنامه سازمان ملل اینگونه نتیجه گرفت که فشار بین‌المللی بر اسرائیل افزایش یافته است و بنابراین تنها باید منتظر باشد تا جنگ از طریق این فشار به پایان برسد؛ نه اینکه با دادن هرگونه امتیازی با آتش‌بس موافقت کند.

کاتز گفت: «پیامی که دیروز به حماس داده شد این است که شما نباید عجله کنید.»

پیش از این واکنش، اسماعیل هنیه رهبر حماس اعلام کرده بود که اسرائیل در حال تجربه یک «انزوای سیاسی بی‌سابقه» و از دست دادن «حمایت» آمریکا در شورای امنیت است.

شرایط «توهم‌آمیز» حماس برای آتش‌بس

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز سه‌شنبه ادعا کرد که دولتش شرایط «توهم‌آمیز» حماس برای آتش‌بس در غزه را نخواهد پذیرفت و همزمان حماس را به «عدم تمایل» به ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافق متهم کرد.

اسرائیل به دنبال نابودی حماس و بازپس گیری تمام ۱۰۰ گروگانی است که هنوز در غزه هستند؛ همچنین بقایای ۳۰ گروگانی که کشته شدند.

انتقاد سفیر روسیه در سازمان ملل از مقامات آمریکا

سفیر روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه ادعای مقامات ایالات متحده مبنی بر اینکه قطعنامه اخیر شورای امنیت که خواستار آتش‌بس در غزه شده «از نظر قانونی الزام‌آور نیست» را رد و از واشنگتن به شدت انتقاد کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، هر دو به ماده ۲۵ منشور سازمان ملل استناد کردند که می‌گوید همه اعضای این سازمان «موافق هستند که تصمیمات شورای امنیت را بپذیرند و اجرا کنند».

انتقاد واسیلی نبنزیا به سخنان لیندا توماس‌-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بود که هردو این قطعنامه را «غیرالزام آور» خوانده بودند.

نبنزیا گفت که اسرائیل اکنون به لطف واشنگتن و علیرغم درخواست شورای امنیت «کارت سفید کامل دارد و قصد ندارد تا غزه را با خاک یکسان کند» از این جنگ دست بکشد.

اسرائیل کشته شدن فرد شماره ۳ حماس در نوار غزه را تایید کرد

ارتش اسرائیل ادعا کرد که در جریان حملات هوایی اوایل ماه مارس، مروان عیسی، معاون رهبر شاخه نظامی حماس در نوار غزه که به طراحی حملات ۷ اکتبر کمک کرده بود، کشته شده است.

مروان عیسی بالاترین مقام حماس است که از زمان آغاز جنگ اخیر در غزه کشته شده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گفت اطلاعات تایید شده حاکی از آن است که مروان عیسی و یکی دیگر از فرماندهان حماس به نام عزیز ابوتما در جریان حملات جت‌های جنگنده به یک مجتمع زیرزمینی در مرکز غزه، بین ۹ و ۱۰ مارس کشته شدند.

اسرائیل ادعا کرد که از زمان آغاز این جنگ، بیش از ۱۳ هزار شبه‌نظامی حماس را کشته است و مدعی است که تا حد زیادی این گروه را در شمال غزه متلاشی کرده است.

با این وجود حماس به حملات خود علیه نیرو‌های اسرائیلی در تمام نقاط نوار غزه ادامه داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی