تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
از چشم جهان (۱۳۹)

حمله خونین مسکو نشان می‌دهد داعش بر روسیه متمرکز شده

اندرو راث، خبرنگار گاردین در مسکو در گزارشی درباره حمله تروریستی مرگبار در تالار کنسرت در حومه پایتخت روسیه نوشت: به دنبال خروج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱، داعش خراسان که عمدتا در افغانستان مستقر شده، تمرکز خود را به شدت بر روسیه قرار داده است.

کد خبر: ۱۶۳۱۰۲
۱۱:۱۳ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۳

حمله خونین مسکو نشان می‌دهد داعش بر روسیه متمرکز شده

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: روزنامه انگلیسی گاردین
نویسنده: اندرو راث، خبرنگار گاردین در مسکو
مترجم: حمید رضا بابایی

"گروه موسوم به داعش خراسان که مسئولیت حمله خونین روز جمعه را در یک تالار کنسرت در حومه مسکو برعهده گرفته، در افغانستان از پایگاهی امن برخوردار است. این همان گروهی است که به تازگی مسبب انفجار‌های مرگ‌بار در ایران هم بوده است. این امر نشان می‌دهد داعش خراسان از چه ظرفیت بالایی در اِعمال خشونت برخوردار است"

شامگاه جمعه تیراندازی خونین در تالار کنسرت کروکوس در حومه مسکو، ۱۳۳ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت. بلافاصله پس از این حادثه، شایعاتی درباره عوامل آن منتشر شد که نشان می‌دهد این حمله تروریستی عواقب سیاسی بسیار زیادی در روسیه و خارج از آن درپی خواهد داشت.

بر اساس خبر منتشر شده، گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش خراسان (ISKP) ادعا کرده که عوامل آن در پشت این حملات خونین بوده‌اند. داعش خراسان گروهی وابسته سازمان تروریستی داعش است. داعش در سال‌های اخیر در برخی حملات تروریستی گسترده در روسیه دست داشته است، از جمله در انفجار مترو در سنت پطرزبورگ در سال ۲۰۱۷ که ۱۵ زخمی و ۴۵ کشته برجا گذاشته بود.

سازمان اطلاعات آمریکا به رسانه‌های خبری این کشور اعلام کرده است دلیلی ندارد در صحت ادعای داعش که مسئولیت حملات روز جمعه را برعهده گرفته، "تردید کرد."

به دنبال خروج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱، داعش خراسان که عمدتا در افغانستان مستقر شده، تمرکز خود را به شدت بر روسیه قرار داده است. این گروه در سال ۲۰۱۵ با مشارکت گروه‌های خشونت‌طلب از جمله نهاد‌های تروریستی مستقر در پاکستان و ازبکستان شکل گرفت و در آسیای مرکزی و روسیه نیز فعال است. عامل انفجار‌های دوگانه در ایران در ژانویه گذشته نیز همین گروه بوده است. در آن حوادث حدود ۱۰۰ نفر کشه شدند.

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید، "داعش خراسان و متحدانش در افغانستان پایگاهی امن دارند و همچنان در حال گسترش شعبات خود در داخل و خارج از این کشور هستند." وی این سخنان را در اوایل مارچ گذشته در جلسه استماع کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا بیان کرده بود. "اهداف آن‌ها به آنجا محدود نمی‌شود. آن‌ها خواستار حمله به تمام کسانی در سراسر جهان شده‌اند که ایدئولوژی تندروانه‌شان را قبول ندارند. تلاش‌های طالبان نیز برای سرکوب این گروه کافی نبوده است."

حملات آن‌ها در ایران بیانگر میزان مقاومت آن‌ها است که نشان می‌دهد توان و عزم خود را برای اجرای عملیات چشمگیر در خارج (از افغانستان) حفظ کرده‌اند.

سرویس امنیتی روسیه FSB در هفتم مارچ اعلام کرد حملات مسلحانه این گروه را علیه یک کنیسا در منطقه کالوگا نزدیک مسکو، خنثی کرده است.

FSB در بیانیه‌ای اعلام کرد، "مشخص شده است که مبارزان یک سازمان بین‌المللی تروریستی در حال آمادگی برای حمله مسلحانه به اعضای یک کنیسا هستند."

چند ساعت بعد سفارت آمریکا در مسکو در هشداری عجیب به شهروندان آمریکایی اعلام کرد از حضور در تجمعات گسترده در مکان‌های خاص بپرهیزند. سفارت آمریکا همچنین درخواست خود را از شهروندان آمریکایی برای ترک روسیه تکرار کرد.

در بیانیه سفارت آمریکا اعلام شده بود، "سفارت آمریکا در حال دنبال کردن گزارشاتی است که نشان می‌دهد عوامل تندرو درنظر دارند به زودی به تجمعات گسترده از جمله کنسرت‌های موسیقی در مسکو حمله کنند. به شهروندان آمریکایی توصیه می‌شود تا ۴۸ ساعت آینده از حضور در این تجمعات وسیع خودداری کنند."

گزارشگران سی ان ان می‌گویند به آن‌ها گفته شده که "از نوامبر گذشته تاکنون اطلاعاتی نسبتا مشخص در دست بوده که حاکی است داعش خراسان قصد دارد به مناطقی در روسیه حمله کند... سازمان اطلاعات آمریکا، در این باره به روسیه هشدار داد."

پوتین رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۵ در جنگ‌های داخلی سوریه از دولت بشار اسد رئیس جمهور این کشور در مقابل گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و دیگر مخالفان حمایت کرد تا به این ترتیب روند جنگ تغییر کند.

به گزارش رویترز، کالین کلارک از مرکز مشاوره و تحقیقات سوفان مستقر در نیویورک می‌گوید، "داعش خراسان در دو سال گذشته بر روسیه متمرکز بوده و در تبلیغات خود مدام به پوتین تاخته است. "

ادعای مسئولیت این گروه در قبال حملات خونین جمعه، مقامات روسیه را بر آن خواهد داشت که تصور کنند احتمالا منشاء این حملات در اوکراین بوده است.

دمیتری مدودف رئیس جمهور سابق روسیه که اکنون نایب رئیس شورای امنیت این کشور است، می‌گوید اگر دخالت کی‌یف در تالار کنسرت ثابت شود، تمام کسانی که در آن دخالت داشته‌اند "باید سرکوب و بدون ترحم کشته شوند، از جمله مقامات کشوری که مرتکب این اقدام خشونت‎‌بار شده‌اند." مقامات اوکراین، اما تاکید کرده‌اند هیچ ارتباطی با این حملات نداشته‌اند.

میخاییل پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین تاکید کرده است، "اوکراین قطعا هیچ ارتباطی با تیراندازی‌ها و انفجار‌های تالار شهر کروکوس (در منطقه مسکو، روسیه) ندارد. ادعای دخالت اوکراین از هر مورد که باشد، هیچ معنایی ندارد"

وی گفت، "اوکراین هرگز به شیوه‌های تروریستی متوسل نشده. چنین کاری همواره بی‌معنا است."

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی