تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

چرا اسرائیل به‌‌ هشدارها درباره حمله به رفح توجه نمی‌کند؟

باوجود انتقاد‌ها و فشار‌های شدید بین المللی به اسرائیل، رژیم بنیامین نتانیاهو قصد و ادعای حمله به شهر رفح را مطرح کرده و حتی مخالفت ظاهری آمریکا هم مورد توجه تل‌آویو قرار نگرفته است.

کد خبر: ۱۶۳۰۷۵
۱۷:۳۵ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳

چرا اسرائیل به‌‌ هشدارها درباره حمله به رفح توجه نمی‌کند؟

دیدارنیوز: به رغم همه انتقاد‌های بین‌المللی و مشخصا آمریکایی از اسرائیل در مورد حمله قریب‌الوقوع به شهر رفح در جنوب نوار غزه، تل‌آویو تا این لحظه همچنان به این هدف پایبند مانده است.

به نقل از العربیه، رهبری اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر به دلیل جنگ در غزه و اصرار بر حمله به رفح با انتقاد‌های فزاینده داخلی و خارجی روبرو هستند؛ به ویژه که اسرائیل بعد از اشغال دو کلان شهر غزه و خان یونس، به پیش‌رفت چندانی چه در عرصه میدانی یا مذاکرات جاری برای تکمیل توافق مبادله اسیران با حماس، دست نیافته است.

علت اصرار نتانیاهو بر حمله به رفح

بسیاری از تحلیل‌گران تاکید دارند که به باور اسرائیل، حماس سال‌هاست که از گذرگاه رفح و منطقه مرزی میان غزه و مصر برای قاچاق سلاح استفاده می‌کند، اگرچه قاهره بار‌ها منکر این موضوع شده است.

به نظر این محافل، اسرائیل بر این باور است که ۴ یگان حماس در تونل‌های رفح پنهان شده‌اند و به همین دلیل کنترل این شهر برای تل‌آویو از اهمیت برخوردار است.

دانی اورباخ، مورخ نظامی در دانشگاه عبری قدس گفت: «اگر اسرائیل خواستار خنثی کردن تحرکات حماس باشد، کنترل رفح، امری حیاتی است.»

«وال استریت ژورنال» به نقل از اورباخ افزود: «عملیات حماس تنها زمانی می‌تواند تشدید شود که این گروه دارای پناهگاه‌های امن باشد.»

یاکوف امیدرور، مشاور پیشین امنیت ملی نتانیاهو نیز بر این باور است که «رهبران آمریکا درک نمی‌کنند که پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، مردم اسرائیل قاطعانه از نابودی این گروه فلسطینی که یک تهدید بزرگ امنیتی است، صرف نظر از هزینه‌های جانی این کار برای مردم اسرائیل و فلسطینیان، حمایت می‌کنند.»

او افزود: «نهایتا باید به آنجا برویم و توانمندی نظامی حماس در رفح را منهدم کنیم.»

احتمال احیای حماس

از سویی برخی تحلیل‌گران هشدار دادند که «تحقق پیروزی‌های میدانی اسرائیل در رفح نظیر نابودی یگان‌های حماس، لزوما عدم تشکیل مجدد گروه‌های حماس را تضمین نخواهد کرد.»

سنام فاکیل، پژوهشگر امور خاورمیانه در موسسه سلطنتی روابط بین‌المللی «چتم هاوس» در لندن مدعی شد: «نابود کردن حماس فرصتی فوری به اسرائیل برای اعلام پیروزی می‌دهد.»

فاکیل در عین حال ادعا کرد: «حماس بار‌ها نشان داده که در نبود راهبرد سیاسی جامع‌تر برای منازعه اسرائیلی – فلسطینی، مجددا مانند علف خواهد روئید.»

ران درمر، از محافل نزدیک به نتانیاهو و همچنین تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی او، قرار است در رأس هیئتی طی روز‌های آینده راهی واشیگتن شوند.

انتظار می‌رود دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در روز‌های آینده طرح جایگزین حمله به رفح را برای تعامل با حماس ارائه دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی