تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
جزییات جدید از حمله تروریستی در روسیه

دستمزد ۵ هزار دلاری برای کشتار در مسکو

یکی از متهمان حمله تروریستی به کنسرتی در نزدیکی شهر مسکو اعتراف کرد که در ازای دریافت ۵ هزار دلار پول به طرف مردم شلیک کرده است.

کد خبر: ۱۶۳۰۷۰
۱۴:۱۲ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳

دستمزد ۵ هزار دلاری برای کشتار در مسکو

دیدارنیوز: به دنبال اقدام شامگاه شنبه ۴ فروردین گروه «داعش» در نشر فایل‌های ویدئویی مربوط به حمله مرگبار اخیر در مسکو در کانال‌های تلگرامی خود که جهان را شوکه کرد، وزارت دفاع روسیه، مطالب جدیدی را فاش ساخت.

به نقل از العربیه، این وزارت خانه در بیانیه‌ای، دستگیری چهار عامل حمله مسکو را در استان بریانسک در مرز اوکراین تایید کرد.

سرویس امنیت فدرال روسیه نیز خاطرنشان کرد که مظنونان حمله تروریستی مسکو، قصد داشتند از مرز روسیه عبور کنند.

مطلب مرتبط:

زلنسکی خطاب به پوتین؛ به جای مراقبت از شهروندان، دیگران را مقصر می‌دانی!

پس از آن که مقامات روسی از دستگیری ۱۱ نفر در منطقه بریانسک واقع در مرز اوکراین و بلاروس که به گفته آن‌ها اتباع یک کشور خارجی بودند، خبر دادند، تلویزیون روسیه نیز شنبه صحنه‌هایی از بازجویی چهار مظنون این حمله را پخش کرد.

در صحنه‌هایی که از تلویزیون دولتی «پروی کانال» روسیه پخش شد، مظنونان در حالی که صورت سه نفر از آن‌ها آغشته به خون بود، توسط نیرو‌های امنیتی مسلح برده می‌شدند.

مطلب مرتبط:

حادثه تروریستی مسکو؛ آمریکا: این یک «جنایت زشت» بود

یکی از مظنونان، بانداژ بزرگی دور سرش پیچیده شده و آثار خون در اطراف گوش او دیده می‌شد.

عضوگیری از طریق «تلگرام»

در صحنه‌هایی از بازجویی، دو نفر از مظنونان به جرم خود اعتراف کردند و یکی از آن‌ها گفت که در ازای دریافت پول، این حمله را انجام داده است.

یکی از مظنونان به نام فریدون شمس الدین، متولد ۱۹۹۸ با این توضیح که سخنرانی‌های یکی از «مبلغان» را دنبال می‌کرد تا اینکه شخصی با او تماس گرفت و گفت که دستیار این مبلغ است، افزود: «در ۴ مارس جاری، دو ماه پس از عضوگیری از طریق اپلیکیشن تلگرام، از ترکیه وارد شده است.»

این متهم همچنین افزود که وارد کنسرت مسکو شد و در ازای دریافت پول به طرف مردم شلیک کرد. او اذعان کرد که تقریباً نیم میلیون روبل (حدود ۵۰۰۰ دلار) دریافت کرده است.

این متهم با این بیان که نیمی از مبلغ را از طریق کارت بانکی دریافت کرده، توضیح داد طرف‌های تماس از طریق تلگرام، بدون این که بتواند آن‌ها را شناسایی کند، اسلحه را به او رساندند.

از سویی الکساندر خینستین، نماینده پارلمان فاش کرد که برخی از مظنونان اهل تاجیکستان، واقع در آسیای مرکزی و در همسایگی افغانستان، محل فعالیت «داعش» هستند که مسئولیت حمله مسکو را برعهده گرفته است.

مسئولان اجرای تحقیقات بدون اشاره به ملیت مظنونان، تاکید کردند که آن‌ها روس نیستند و برخی از آن‌ها تابعیت تاجیکستانی دارند.

مشارکت سربازان چچنی

طبق گفته رمضان قدیروف، رهبر چچن، سربازانی چچنی که از ماه‌ها پیش در منطقه بریانسک برای حفظ امنیت در مرز با اوکراین مستقر شده‌اند، در دستگیری مظنونان مشارکت داشتند.

از سویی بلاروس، متحد مسکو، اعلام کرد که در عملیات برای جلوگیری از فرار مهاجمان از خاک روسیه از طریق مرز‌های مشترک، شرکت داشته است.

این در حالی است که هیچکس در فایل‌های ویدئویی، نامی از اوکراین یا «داعش» نبرد.

طبق گزارش «پروی کانال»، این چهار نفر در روستای خاتسونی در منطقه بریانسک دستگیر شدند.

تهدیدات پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شنبه ۴ فروردین، گفت که بر اساس اطلاعات اولیه، عاملان حمله به مرکز تجاری «کروکوس» کوشیدند از طریق مرز به اوکراین فرار کنند.

مسئولان روسی به پذیرش مسئولیت این حمله از سوی «داعش» و همچنین به احتمال فرار مظنونان به بلاروس اشاره‌ای نکردند.

پوتین در سخنرانی خود متعهد شد، تمام عاملان حمله کروکوس که بیش از ۱۵۲ کشته برجای گذاشت را به مجازات برساند.

مطلب مرتبط:

واکنش‌ها به حمله تروریستی مسکو؛ اروپا شوکه شد/ اوکراین می‌گوید کار کرملین است

رئیس جمهوری روسیه که یکشنبه را روز عزای ملی اعلام کرد، در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت: «کسانی که در پشت این تروریست‌ها ایستاده‌اند، مجازات خواهند شد و سرنوشتی را در پیش رو دارند که هیچکس به آن‌ها حسادت نخواهد کرد.»

این حمله دو هفته پس از هشدار سفارت آمریکا در روسیه در خصوص نقشه‌های قریب‌الوقوع «افراطی‌ها» برای حمله به مسکو، رخ داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی