تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
از چشم جهان (۱۳۸)

چرا گروه‌های بسیار مذهبی در آمریکا طرفدار ترامپ هستند؟ پنج حقیقت درباره مذهب و دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به ترامپ

چگونه رای دهندگان محافظه‌کار، از نامزدی حمایت می‌کنند که دو باره طلاق گرفته، سه بار ازدواج کرده و به داشتن روابط نامشروع جنسی متهم است؟ آیا ترامپ از جانب افرادی حمایت می‌شود که شاید فقط "مسیحیان اِسمی" تلقی می‌شوند؟

کد خبر: ۱۶۲۹۷۱
۱۳:۲۶ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۳

چرا گروه‌های بسیار مذهبی در آمریکا طرفدار ترامپ هستند؟ پنج حقیقت درباره مذهب و دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به ترامپ

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: موسسه تحقیقاتی پیو در آمریکا
نویسنده: جورج اسمیت
مترجم: حمید رضا بابایی

در یک دهه گذشته بسیاری از ناظران تلاش کرده‌اند تا دریابند چرا آمریکایی‌های بسیار مذهبی، دیدگاهی مثبت نسبت به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور دارند. آن‌ها این سوال را مطرح کرده‌اند که چگونه رای دهندگان محافظه‌کار، از نامزدی حمایت می‌کنند که دو باره طلاق گرفته، سه بار ازدواج کرده و به داشتن روابط نامشروع جنسی متهم است؟ آیا ترامپ از جانب افرادی حمایت می‌شود که شاید فقط "مسیحیان اِسمی" تلقی می‌شوند؟ یعنی افرادی که به عنوان مسیحی شناخته می‌شوند، اما در حقیقت مذهبی نیستند؟

تحقیقات اخیر موسسه پیو به این مسایل و سوالات مرتبط با آن پاسخ داده است. در این گزارش به پنج حقیقت درباره مذهب و دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به ترامپ می‌پردازیم. این تحقیقات از ۱۳ تا ۲۵ فوریه با مشارکت ۱۲ هزار و ۶۹۳ بزرگ‌سال انجام شده است.

۱. در میان گروه‌های مذهبی، پروتستان‌های انجلیی (آونجلیکال) همچنان بیشترین دیدگاه مثبت را نسبت به ترامپ دارند. در مجموع دو سوم پروتستان‌های انجیلی می‌گویند نسبت به رئیس جمهور سابق آمریکا نظری مثبت دارند؛ در این میان ۳۰ درصد رویکردی بسیار مثبت به ترامپ دارند.

تقریبا نیمی از کاتولیک‌های سفیدپوست (۵۱ درصد) دیدگاهی مثبت نسبت به ترامپ بیان می‌کنند، این رقم در میان پروتستان‌های غیرانجیلی ۴۷ درصد و پروتستان‌های هیسپانیک (اسپانیایی زبان‌های ساکن آمریکا) نیز ۴۵ درصد است.

اما در هر یک از سایر گروه‌های مذهبی آمریکایی که در این بررسی مشارکت داده شدند، اکثریت زیادی دیدگاهشان نسبت به ترامپ منفی بوده است. به این شکل:

• ۸۸ درصد از ورزشکاران
• ۸۲ درصد از ندانم‌گرا‌ها (طرفداران فلسفه آگنوستیسیزم)
• ۸۰ درصد از پروتستان‌های سیاه پوست
• ۷۹ درصد از آمریکایی‌های یهودی

در این الگو‌های مذهبی، عمدتا طرفداران احزاب مختلف سیاسی دیده می‌شوند. اغلب انجیلی‌های سفید پوست به جمهوری خواهان گرایش دارند، اکثریت کوچک‌تر کاتولیک‌های سفیدپوست و همچنین پروتستان‌های غیرانجیلی سفید پوست نیز همین طور. برعکس، اکثر ورزشکاران، ندانم‌گرا‌ها و پروتستان‌های سیاه پوست و یهودیان، مایلند به دمکرات‌ها رای بدهند.

۲. محبوبیت ترامپ در میان مسیحیانی که دائما به کلیسا می‌روند و همچنین آن‌هایی که به کلیسا نمی‌روند، یکسان است. برخی ناظران خاطرنشان کرده‌اند پایگاه سیاسی ترامپ عمدتا شامل مردمی می‌شود که خود را مسیحی می‌نامند، اما به کلیسا نمی‌روند. اما بررسی ما نشان می‌دهد این رویکرد در میان مسیحیانی که به کلیسا می‌روند و آن‌هایی که در مراسم مذهبی شرکت نمی‌کنند، یکسان است، یعنی هر دو دیدگاهی مثبت نسبت به ترامپ دارند.

به طور کلی در میان مسیحیان، ۴۷ درصد کسانی که دست‌کم یک بار در ماه به کلیسا می‌روند، می‌گویند نسبت به رئیس جمهور سابق آمریکا دیدگاهی مثبت دارند. ۴۶ درصد از مسیحیانی هم که به کلیسا نمی‌روند، همین پاسخ را می‌دهند.

در میان پروتستان‌های انجیلی سفیدپوست، ۶۸ درصد از افرادی که مرتب در کلیسا حاضر می‌شوند، نسبت به ترامپ دیدگاهی مثبت دارند، ۶۴ درصد از انجیلی‌های سفیدپوست هم که مرتب به کلیسا نمی‌روند، دیدگاهی مشابه دارند. تنها استثناء در این الگو، درمیان پروتستان‌های سفیدپوست دیده می‌شود که انجیلی یا "باززاده شده" تلقی نمی‌شوند. در این گروه محبوبیت ترامپ بیشتر در میان کسانی دیده می‌شود که مرتب به کلیسا نمی‌روند تا آن‌هایی که به کلیسا می‌روند (۵۲ درصد در مقابل ۳۲ درصد)

۳. بسیاری از مردمی که رویکرد ترامپ را می‌پسندند، به صورت دائم در مراسم مذهبی حاضر نمی‌شوند، اما در میان آن‌ها افراد غیرمذهبی، بسیار اندک شمارند. در مجموع ۶۴ درصد از پرسش شوندگانی که نظرشان به ترامپ مثبت است، می‌گویند سالی چند بار یا کمتر، در این مراسم حاضر می‌شوند در حالی که ۳۵ درصد می‌گویند دست‌کم ماهی یک یا دو بار در این مراسم حضور می‌یابند. (در میان تمام پاسخ دهندگان، ۶۹ درصد می‌گویند سالی چند بار یا کمتر در مراسم مذهبی حاضر می‌شوند، در حالی که ۳۰ درصد دست‌کم ماهی یک بار به این مراسم می‌روند)

حضور در مراسم مذهبی تنها یک راه نگرش به تعهدات مذهبی است. یک راه دیگر ارزیابی از نظر ما، تلفیق سوالات این تحقیق درباره حضور در مراسم مذهبی است، اینکه مردم در چه فواصل زمانی دعا می‌خوانند و چقدر مذهب برایشان مهم است. بزرگ‌سالان آمریکایی که دست‌کم هفته‌ای یک بار در مراسم مذهبی حضور می‌یابند، روزانه دعا می‌خوانند و می‌گویند مذهب در زندگی شان بسیار اهمیت دارد، در زمره افراد بسیار مذهبی طبقه بندی می‌شوند.

آن‌هایی که به ندرت در این مراسم حاضر می‌شوند یا هرگز حاضر نمی‌شوند، هرگز دعا نمی‌خوانند یا به ندرت به این کار می‌پردازند و می‌گویند مذهب برایشان چندان مهم نیست یا اصلا اهمیت ندارد، به عنوان افرادی درنظر گرفته می‌شوند که تعهدات مذهبی کمی دارند. سایرین، افراد نیمه مذهبی تلقی می‌شوند.

با این توضیحات، ۲۳ درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی با نگرش مثبت به ترامپ، بسیار مذهبی هستند. در این میان ۱۱ درصد پروتستان‌های سفیدپوست انجیلی بسیار مذهبی‌اند.

۶۲ درصد دیگر از آمریکایی‌های طرفداران ترامپ، تعهدات مذهبی میانه دارند، از جمله ۱۳ درصدی که سفیدپوستان انجلیی هستند. تنها ۱۵ درصد از حامیان ترامپ تعهدات کم مذهبی دارند. بعد از آن، زیرگروه دیگری دراین تقسیم بندی هستند که از نظر مذهبی، "هیچ" محسوب می‌شوند – مردمی که هویت دینی خود را خداناباور، ندانم گرا و یا "چیز خاصی برای گفتن ندارم" توصیف می‌کنند. در مجموع ۱۸ درصد مردم با گرایش مثبت نسبت به ترامپ مذهبیِ "هیچ" هستند، شامل ۱۰ درصد که خود را "هیچ" می‌خوانند و تعهدات کم دینی دارند.

در میان طرفداران ترامپ، تعداد بسیار کمی از پروتستان‌های سفیدپوست انجیلی هستند که تعهدات مذهبی کمی داشته باشند. در حقیقت، سفیدپوستان خودخوانده پروتستان که اصول مذهبی را رعایت نمی‌کنند، کمتر از یک درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. حتی اگر یک نامزد انتخاباتی بخواهد ائتلافی تشکیل بدهد که ریشه در غیرانجلیی‌های غیرمذهبی داشته باشد، می‌توان گفت تعداد این افراد برای تشکیل یک پایگاه سیاسی ملی کافی نیست.

۴. اغلب مردمی که دیدگاهی مثبت به ترامپ دارند، تصور نمی‌کنند که او خود یک فرد خاص مذهبی است. اما بسیاری از آن‌ها تصور می‌کنند ترامپ از اعتقادات مذهبی شبیه خودشان حمایت می‌کند. تنها ۸ درصد طرفداران ترامپ او را بسیار مذهبی می‌دانند. در حالی که ۵۱ درصد او را به نوعی مذهبی تلقی می‌کنند و ۳۸ درصد هم می‌گویند ترامپ زیاد مذهبی و یا اصلا مذهبی نیست.

در میان ۵۱ درصدی که تصور می‌کنند ترامپ حامی افکار مذهبی مشابه آن‌ها است، ۲۴ درصد می‌گویند وی این رویکرد را بسیار زیاد دنبال می‌کند در حالی که ۲۷ درصد معتقدند نسبتا زیاد.

در میان پروتستان‌های انجیلی سفیدپوست طرفدار ترامپ، تنها ۹ درصد وی را بسیار مذهبی می‌پندارند. اما تقریبا دو سوم آن‌ها تصور می‌کنند رویکرد ترامپ در حمایت از افراد مذهبی با اعتقادات مشابه آنها، بسیار خوب (۳۲ درصد) یا قابل توجه (۳۵ درصد) است.

۵. مذهبی‌های "هیچ" که از نظر فرهنگی مسیحی محسوب می‌شوند، نسبت به "هیچ‌های" غیرمسیحی، دیدگاه مثبت‌تری به ترامپ دارند. یک راه برای ارزیابی اختلاف نظر‌ها میان مسیحیان "فرهنگی" و "عمل‌گرا"، مقایسه مسیحیانی است که مرتب به کلیسا می‌روند و آن‌هایی که نمی‌روند، یعنی همان کاری که ما در این بررسی انجام دادیم. یک راه دیگر، بررسی پاسخ دهندگانی است که گرایشات مذهبی ندارند، یعنی همان "هیچ‌ها"- کسانی که خود را خداناباور، ندانم‌گرا یا "چیز خاصی برای گفتن ندارم" توصیف می‌کنند. ما در تحقیقات جدید خود، از این آمریکایی‌ها پرسیدیم که آیا آن‌ها خود را "جدا از مذهب، مسیحی می‌پندارند؟ مثلا از منظر قومی، فرهنگی یا به واسطه زمینه خانوادگی. "

"هیچ‌های" مذهبی که خود را مسیحیان فرهنگی می‌دانند، دیدگاه نه چندان زیاد مثبت‌تری به ترامپ دارند تا "هیچ‌هایی" که به هیچ وجه خود را مسیحی تلقی نمی‌کنند. با این حال اکثریت مطلق در هر دو گروه، نسبت به رئیس جمهور سابق آمریکا، دیدگاهی منفی دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی