تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید مردم از اقتصاد ناراحت هستند

گرانی دلار بی‌تدبیری دولت بود/ چمران، جنتی و حدادعادل کنار بروند تا چهره‌های جدید بیایند

عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از دولت رئیسی و گرانی دلار در شب انتخابات گفت: به‌نظر من باید در نظام حکمرانی تغییراتی ایجاد شود. من در یک مصاحبه رادیویی گفتم که آقایان چمران، جنتی و حدادعادل، نمی‌گوییم محو شوید، اما کنار بروید تا چهره‌های جدید بیایند و بگذارید انقلاب پوست بی‌اندازد.

کد خبر: ۱۶۲۹۱۰
۱۷:۵۲ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گرانی دلار بی‌تدبیری دولت بود/ حکمرانی باید یک پوست بیندازد

دیدارنیوز: امیری‌فر گفت: حدود ۱۵ تا ۱۶ ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری است، حال مجلس را می‌گوییم یک مسئله است، اما اینکه مردم زیر ۲۰ میلیون در انتخابات شرکت کنند برای نظام خوب نیست و در مسائل خارجی خطرناک است. به‌نظر من باید در نظام حکمرانی تغییراتی ایجاد شود.

عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگو با خبرآنلاین از دلایل کاهش درصد مشارکت مردم در انتخابات گفت و هشدار داد که اگر این روند ادامه پیدا کند برای انتخابات ریاست‌جمهوری خطرناک است.

* آقای امیری‌فر، در انتخابات مجلس دوازدهم شاهد کاهش مشارکت مردم در پای صندوق آرا بودیم، این کاهش مشارکت چه پیامی داشت و اینکه برخی می‌گویند مردم از روز رأی‌گیری خبر نداشتند، این حرف توجیه‌پذیر است؟

خیر، مگر می‌شود، صدا و سیما از چندماه قبل شروع به اطلاع‌رسانی می‌کند. همیشه رهبر انقلاب وقتی درباره مشارکت صحبت می‌کردند و از ۳ یا ۴ ماه قبل از انتخابات می‌فرمودند که: «نباید فضای مملکت را انتخاباتی کنیم و بار‌ها تذکر می‌دادند.»، اما اینبار ایشان از نوروز با مردم درباره مشارکت در انتخابات صحبت کردند. پس قابل قبول نیست که بگوییم مردم خبر نداشتند. آنان خیلی هم خوب از زمان انتخابات خبر داشتند؛ اما تحلیل‌های مختلفی درباره عبدم مشارکت آنان می‌شود.

مردم ناراحت هستند

به‌نظرم یکی از عوامل شرکت نکردن مردم در انتخابات، عوامل اقتصادی است که می‌توان روی آن تاکید کرد. گرانی گریبان همه را از منِ طلبه تا شما به عنوان خبرنگار گرفته و برایتان مشهود است. زمانی که به بازار یا مسجد می‌روید، مشاهده می‌کنید که مردم ناراحت هستند. آنان ناراحتی خود را اینگونه نشان دادند و گفتند چرا باید شرکت کنیم؟

گرانی دلار در شب انتخاباتی بی‌تدبیری دولت بود

همچنین به بی‌سیاستی دولت نگاه کنید؛ معمولا قبل از انتخابات ارزانی می‌شد که مردم شرکت کنند، اما این‌بار درست شب انتخابات، دلار ۶۱ هزار تومان شد و اینطور نیست که دست دولت نباشد. کم و زیاد دلار دست دولت است، در بازار تزریق می‌کند و این‌ها نشانه بی‌تدبیری یا نفوذ است. در مسجد به من می‌گویند حاج‌آقا من به احترام شما که اختلاقتان خوب است، در انتخابات شرکت می‌کنم، ولی چندبار؟ هربار که شرکت می‌کنیم، گرانی تمام نمی‌شود و گوشت و مرغ همچنان گران است.

اینکه برخی جناح‌ها کاهش مشارکت را نفع خودشان تفسیر می‌کنند، نیست. یعنی اگر فرض کنیم، اصلاح‌طلبان هم در انتخابات بودند، میزان مشارکت همین بود. این نیست که مردم از اصولگرایان زده شده باشند و به سمت اصلاح‌طلبان بروند.

بعضی می‌خواهند روی این موج سوال شوند، اما در واقع اینطور نیست. مردم ما از هر دو جناح ناراحت هستند. هر دو جناح مسئولیت داشتند، اما نتوانستند تورم را کنترل کنند. حالا نیز شایعه شده است بعد از عید دوباره قیمت دلار و تورم بالا می‌رود. برای همین فکر می‌کنیم بیشترین عامل عدم مشارکت مردم بحث اقتصادی بود.

مردم زیر ۲۰ میلیون در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند، خطرناک است

* یعنی شما معتقد هستید که اگر اصلاح‌طلبان نیز می‌توانستند لیست بدهند، مشارکت باز هم در انتخابات پایین بود؟

بله، مشارکت پایین بود و مردم در انتخابات نمی‌آمدند. شما نگاه کنید که ۱۱۰ نفر اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگار و ... اطلاعیه دادند که در انتخابات شرکت کنید و مورد انتقاد قرار گرفتند. در لیست آقای مطهری، تعدادی از اصلاح‌طلبان حضور داشتند که اگر چه مشهور نبودند، اما مشاهده کنید که نتیجه انتخابات چه شد و نفر شصتم و شصت و چهارم به بعد شدند، در شهرستان هم همینطور است.

در مجموع اگر دربست اصلاح‌طلبان هم روی کار می‌آمدند همین اتفاق می‌افتاد، زیرا مردم از اقتصاد ناراحت هستند. در طول سال‌ها، هر دو جناح روی کار بودند و بالاخره آقای هاشمی‌رفسنجانی، خاتمی، روحانی رئیس‌جمهور بودند.

شخص آقای خاتمی تا روز آخر از آقای روحانی تا روز آخر دفاع کرد و به هر حال این‌ها را به اسم اصلاح‌طلبان زدند و گرانی هم در این زمان‌ها کم نبود. همه این‌ها به این برمی‌گردند که مردم شعار می‌دهند؛ «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا». البته ممکن است، ضدانقلاب‌ها نیز این شعار را بدهند، اما به هر حال اینکه مردم خسته شوند، خطرناک است و باید کار‌هایی را انجام داد. من هم راهکار‌هایی را که دارم به دولت می‌گویم اگر گوش کند و مردم را برای انتخابات بعدی امیدوار کند.

حکمرانی باید یک پوست بیندازد تا مردم امیدوار شوند

حدود ۱۵ تا ۱۶ ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری است، حال مجلس را می‌گوییم یک مسئله است، اما اینکه مردم زیر ۲۰ میلیون در انتخابات شرکت کنند برای نظام خوب نیست و در مسائل خارجی خطرناک است. به‌نظر من باید در نظام حکمرانی تغییراتی ایجاد شود. من در یک مصاحبه رادیویی گفتم که آقایان چمران، جنتی و حدادعادل، نمی‌گوییم محو شوید، اما کنار بروید تا چهره‌های جدید بیایند و بگذارید انقلاب پوست بی‌اندازد.

یعنی نباید کاری کنیم که فردی که از اول انقلاب مسئولیت داشته، خودش کنار برود و فرزندان و دامادهایش را بیاورد، مردم این را نمی‌پسندند.

حکمرانی باید یک پوست بیندازد تا مردم امیدوار شوند. مردم دیگر از این چهره‌ها خسته شدند و آقایان باهنر، چمران و حدادعادل باعث می‌شوند مشارکت پایین بیاید.

مردم با این رأی‌ها دارند حرف می‌زنند. بر همین اساس، حکمرانان باید تغییر و تحول عمده‌ای در مسئولان بدهند. آن وقت مردم اگر چشمه‌ای امید مشاهده کنند دوباره امیدوار شده و پای صندوق‌ها بر می‌گردنند. بالاخره مردم این نظام را قبول دارند، ولی از من و دیگران و چهره‌های تکراری خسته شدند. ان‌شاء‌الله این مسئله هم درست می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی