تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

هشدار سازمان ملل درباره گرسنگی فاجعه‌بار در غزه

آژانس امنیت غذایی سازمان ملل متحد اعلام کرد که خطر قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است و تخمین زده می‌شود که ۷۰ درصد از جمعیت این باریکه تحت محاصره اسرائیل با گرسنگی فاجعه‌بار مواجه هستند.

کد خبر: ۱۶۲۸۶۰
۱۷:۴۷ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

هشدار سازمان ملل درباره گرسنگی فاجعه‌بار در غزه

دیدارنیوز: سازمان ملل متحد دوشنبه ۲۸ اسفند طی گزارشی پیش‌بینی کرد که قحطی از اکنون تا ماه مه در شمال نوار غزه که ۳۰۰ هزار نفر هنوز به دلیل درگیری در آن گرفتار هستند، گسترش خواهد یافت.

در این گزارش که بر اساس طبقه‌بندی موقت یکپارچه آژانس امنیت غذایی وابسته به سازمان ملل تهیه شده، آمده است، تعداد افرادی که در سراسر نوار غزه با سطح «فاجعه‌آمیز» گرسنگی مواجه هستند به ۱.۱ میلیون نفر رسیده است که حدود نیمی از جمعیت این باریکه را تشکیل می‌دهد.

به نقل از العربیه، این گزارش افزود: «اکنون قحطی قریب الوقوع در شمال غزه پیش‌بینی می‌شود که از اواسط مارس ۲۰۲۴ تا ماه مه ۲۰۲۴ به واقعیتی روشن تبدیل شود».

آژانس امنیت غذایی سازمان ملل متحد گفت، خطر قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است و تخمین زده می‌شود که ۷۰ درصد از جمعیت این باریکه تحت محاصره اسرائیل با گرسنگی فاجعه‌بار مواجه هستند.

برنامه جهانی غذا روز دوشنبه در گزارشی آخرین نتایج طبقه‌بندی موقت امنیت غذایی یکپارچه (IPC) را که یک فرآیند بین‌المللی برای تخمین میزان بحران‌های گرسنگی است، منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: «همه مردم غزه برای به دست آوردن غذای کافی با مشکل مواجه هستند و حدود ۲۱۰ هزار نفر در شمال غزه در مرحله پنجم قرار دارند که بالاترین مرحله گرسنگی فاجعه‌بار است.

آژانس امنیت غذایی هشدار داد که اگر اسرائیل حملات خود را به شهر پرجمعیت و شلوغ رفح که محل تجمع آوارگان در جنوب نوار غزه است، گسترش دهد، جنگ می‌تواند حدود نیمی از کل جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه را به قحطی فاجعه‌بار بکشاند.

این آژانس درطبقه‌بندی موقت یکپارچه برای امنیت غذایی (IPC) تخمین زد که یک چهارم کل جمعیت غزه از قحطی رنج می‌برند.

گروه‌های امدادی می‌گویند که آن‌ها با فرآیند سخت اسرائیلی برای واردات کمک‌های بشردوستانه مواجه هستند و توزیع در اکثر مناطق غزه - به ویژه شمال - به دلیل محدودیت‌های اسرائیل، خصومت‌های مداوم و برهم خوردن نظم و قانون عملا غیرممکن است.

اسرائیل مدعی است هیچ محدودیتی برای واردات کمک‌های بشردوستانه قائل نیست و نارسایی‌ها در این زمینه را متوجه آژانس‌های سازمان ملل می‌داند که آن را توزیع می‌کنند.

ایالات متحده و سایر کشور‌ها طی روز‌های اخیر عملیات بارریزی هوایی کمک‌ها و مواد غذایی انجام داده‌اند و یک کریدور دریایی باز شده است. اما گروه‌های امدادی می‌گویند این تلاش‌ها پرهزینه و بی‌اثر هستند و جایگزینی برای بازگشایی مسیر‌های زمینی بیشتر توسط اسرائیل نیست.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اسرائیل را به ایجاد قحطی در نوار غزه و استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح در جنگ متهم کرد.

استفاده اسرائیل از گرسنگی به عنوان سلاح در جنگ غزه

جوزپ بورل، امروز دوشنبه در افتتاحیه کنفرانس کمک‌های بشردوستانه به غزه در بروکسل گفت: «در غزه دیگر در آستانه قحطی نیستیم ما در وضعیت قحطی هستیم که هزاران نفر از آن رنج می‌برند.»

بورل افزود: «اینکه اسرائیل قحطی ایجاد کند و از قحطی به عنوان سلاح جنگی استفاده شود، غیرقابل قبول است.»

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا یکشنبه گفت که غزه با قحطی مواجه است و این غیرقابل قبول است. او همچنین خواستار دستیابی فوری به توافق برای برقراری آتش‌بس در این باریکه شد.

فون در لاین، پس از امضای توافقنامه مشارکت راهبردی با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در قاهره طی یک نشست خبری گفت: «غزه با قحطی مواجه است و ما نمی‌توانیم این را بپذیریم.»

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه گفت: «اکنون مهم است که به یک توافق آتش‌بس سریع دست یابیم که منجر به آزادی گروگان‌ها و ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غزه شود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی