تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
رویترز اعلام کرد

ماسک برای آمریکا ماهواره جاسوسی می‌سازد

خبرگزاری رویترز ادعا کرد که ایلان ماسک، مرد ثروتمند و خبرساز دنیای فناوری «شبکه‌ای از صد‌ها ماهواره جاسوسی» را برای دولت آمریکا می‌سازد.

کد خبر: ۱۶۲۷۴۶
۰۹:۱۴ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

ماسک

دیدارنیوز: منابع آگاه می‌گویند پروژه‌ «استارشیلد» شرکت اسپیس‌ایکس در حال تولید صد‌ها ماهواره‌ جاسوسی برای دفتر ملی شناسایی آمریکا است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه می‌گوید واحد «استارشیلد» شرکت اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۱ قراردادی محرمانه با دفتر ملی شناسایی (NRO) ایالات متحده امضا کرده است تا «شبکه‌ای از صد‌ها ماهواره‌ جاسوسی» برای این آژانس دولتی تولید کند. NRO جزو جامعه اطلاعاتی آمریکا و زیرمجموعه‌ وزارت دفاع این کشور است.

ماه گذشته وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد اسپیس‌ایکس قراردادی به ارزش ۱٫۸ میلیارد دلار با یکی از آژانس‌های دولت آمریکا امضا کرده است؛ اما در آن زمان نامی از NRO برده نشد. حالا رویترز با تحقیقات بیشتر نه‌تن‌ها نام آژانس دولتی را فهمیده بلکه به جزئیات قرارداد محرمانه نیز دسترسی پیدا کرده است.

در چارچوب قرارداد، اسپیس‌ایکس صد‌ها ماهواره با قابلیت تصویربرداری از زمین می‌سازد که می‌توانند به‌عنوان گروهی از ماهواره‌ها در مدار‌های پایین زمین فعالیت کنند.

ماسک

رویترز فعلا نگفته است که شبکه‌ ماهواره‌های جاسوسی اسپیس‌ایکس در چه زمانی عملیاتی می‌شود و همچنین نمی‌دانیم که چه شرکت‌های دیگری در این ماجرا دخیل هستند.

ظاهرا دیتابیسی دولتی در آمریکا که به اجرام فضایی ارتباط دارد، ماهواره‌هایی از اسپیس‌ایکس را که توسط این شرکت و دولت تأیید نشده‌اند فهرست کرده است. منابع آگاه تأیید کرده‌اند که آن ماهواره‌ها نمونه‌ آزمایشی استارشیلد هستند.

اسپیس‌ایکس در وب‌سایت رسمی استارشیلد گفته است این سرویس «شبکه‌ای از ماهواره‌های امن متمرکز بر دولت» است. ایلان ماسک مدتی پیش گفته بود استارشیلد تحت مالکیت دولت آمریکا قرار می‌گیرد و توسط نیروی فضایی ایالات متحده کنترل خواهد شد.

بر اساس ادعای رویترز، اگر پروژه‌ NRO موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند توانایی دولت و ارتش ایالات متحده برای شناسایی سریع اهدافش را در هر نقطه از جهان به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

سخن‌گوی NRO به یافته‌های رویترز واکنش مستقیم نشان نداد، اما به این خبرگزاری گفت: «ما در تلاش برای توسعه‌ توانمندترین، متنوع‌ترین و مقاوم‌ترین سیستم اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی فضایی هستیم که جهان تاکنون به خود دیده است.»

منبع: زومیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی