تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفت‌وگو با یک جامعه شناس به بهانه کسر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بخارایی: ۵ سال آینده بحران ۱۰ میلیون سالمند رها شده داریم/ عیدی دو میلیونی به طنز شبیه است

در چند روز اخیر کمی مانده به پایان سال کسر حقوق یک میلیون تومان از بازنشسته‌های تامین اجتماعی برای دولت ابراهیم رئیسی دردسرجدیدی بوجود آورد، اما با عقب نشینی سازمان مذکور ماجرا ختم به خیر شد، اما ماجرا چه بود؟

کد خبر: ۱۶۲۶۴۱
۱۵:۱۸ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

بخارایی: ۵ سال آینده بحران ۱۰ میلیون سالمند رها شده داریم/ عیدی دو میلیونی به طنز شبیه است

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گویا پیش از واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که به ترتیب حروف الفبا از ۲۰ هر ماه پرداخت می‌شود، پیامکی برای افراد ارسال شده بود که می‌توانند با کسر یک میلیون تومانی از حقوق‌شان سهامدار یک شرکت پتروشیمی شوند.

تا اینجا مشکلی وجود نداشت تا روزی که حقوق‌ها واریز و بازنشستگان متوجه شدند دریافتی آن‌ها یک میلیون کمتر از رقم همیشگی است و همین باعث اعتراض آن‌ها و کشاندن پای مسئولان به دل ماجرا و درخواست توضیح از سوی سازمان تامین اجتماعی بود.

مسئولان این سازمان ترجیح دادند به جای اینکه یک یک به دلیل مشکل به وجود آمده جواب دهند یک روز بعد اطلاعیه‌ای را صادر کنند و در ذیل این اطلاعیه گفتند که، چون سازمان متبوع به دنبال حمایت از بازنشستگان است و به عبارتی می‌خواهد به آن‌ها سود و منفعت برساند این یک میلیون تومان را به نفع بازنشستگان در یک شرکت پتروشیمی سرمایه گذاری کرده است و این کار خیر پر سود را پیش از انجام اطلاع داده بوده و عدم پاسخگویی از سوی بازنشستگان را به منزله تائیدو قبول این سرمایه گذاری دانسته است.

حالا از سازمان بازنشستگی اصرار و از بازنشستگان انگار که چنین نبوده و بازنشستگان پیامی دریافت نکرده اند. جستجوی خبرنگار دیدارنیوز از برخی از بازنشستگان مبنی بر دریافت پیامکی که سازمان تامین اجتماعی از آن نام می‌برد، این بود که آن‌ها چنین پیامی را دریافت نکرده اند.

هر چند که مسئولان این سازمان واکنش نشان دادند و در همان اطلاعیه آمد که با دستور صادر شده توسط مدیرعامل سازمان و هماهنگی صورت گرفته با بانک‌های عامل و همچنین کانون عالی بازنشستگان، کسورات انجام شده که بدون اطلاع‌رسانی مکفی صورت پذیرفته بود با قید فوریت به حساب همه مستمری‌بگیران گروه "الف" بازگشته و هرگونه برداشت، تحت هر عنوان از حساب نیز تا زمان اطلاع‌رسانی کافی و شفاف و ثبت‌نام داوطلبانه بازنشستگان عزیز که متعاقباً از طریق کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اعلام می‌شود؛ متوقف شد.

بخارایی: ۵ سال آینده بحران ۱۰ میلیون سالمند رها شده داریم/ عیدی دو میلیونی به طنز شبیه است

ماجرای حقوق بازنشستگان، دیدارنیوز را بر آن داشت تا در گفت و گویی با دکتر احمد بخارایی جامعه‌شناس بحران‌های پیش روی این گروه اجتماعی را بررسی کند.

او در ابتدا توضیح داد که بهتر است هم گروه سالمندان و هم بازنشستگان را ببینیم، به تعبیر دیگر ما بحران در دل بحران داریم و آنچه که شاید کمتر به آن توجه شده بحران سالمندی است، بر اساس محاسبات حدود ۵ سال آینده ۱۰ میلیون سالمند رها شده داریم و دلیل آن هم این است که خانواده دیگر توانایی پذیرایی از سالمند را ندارد و درآمد کم و بحران اقتصادی دیر یا زود گریبان این قشر از جامعه را خواهد گرفت.

فایل صوتی این گفت‌وگو را می‌توانید اینجا بشنوید.


بخارایی ادامه می‌دهد: سالمندان اکنون صاحب یک خانواده گسترده همراه با فرزندان و نوه‌ها هستند و هزینه‌های سنگین زندگی با مبلغ ناچیز عیدی شاید هزینه یک شب مهمانی باشد، مبلغ دو میلیون و نیم عیدی به بازنشستگان بیشتر شبیه طنز است تا یک موضوع جدی.

این جامعه شناس به هزینه‌های بالای درمان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل بالا بودن هزینه‌ها در بخش درمان، آن دسته از بازنشستگان و سالمندان که از بیمه تکمیلی بهره‌مند نیستند از درمان جا می‌مانند و این ماجرا هم آسیب بزرگی به بدنه جامعه می‌زند هم سلامت روان این قشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته بخارایی در کشور‌های دیگر معمولا انجمن‌های غیردولتی فعال هستند و دولت را حمایت می‌کنند، یعنی آن‌ها وقتی به صحنه می‌آیند در کنار دولت قرار می‌گیرند و کمک می‌کنند، اما در ایران نگاه به این انجمن‌ها نگاه امنیتی است و عملا آن‌ها راهی برای کمک و همراهی با دولت ندارند.

این استاد دانشگاه صحبت خود را با طرح این پرسش که دولت در چنین شرایط اقتصادی چگونه می‌تواند هزینه‌های ۱۰ میلیون سالمند را پرداخت کند، پایان داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی