تیتر امروز

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
یک استاد دانشگاه مطرح کرد

ماه رمضان ماه استجابت دعا و زیاد شدن روزی است

محمد خلیلی، استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی گفت: ماه رمضان ماه استجابت دعا، آمرزش گناهان و زیاد شدن روزی است.

کد خبر: ۱۶۲۵۵۷
۰۹:۲۶ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

ماه رمضان ماه استجابت دعا و زیاد شدن روزی است

دیدارنیوز: یک استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی گفت: بر اساس روایات، ماه رمضان ماه استجابت دعا، آمرزش گناهان، زیاد شدن روزی و چند برابر شدن پاداش اعمال نیک و عبادت است.

حجت السلام والمسلمین محمد خلیلی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: واژه «رمضان» از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش آفتاب بر خاک است، گفته می‌شود علت این تسمیه آن است که عرب‌ها نام‌گذاری ماه‌ها را با زمانی که در آن واقع شوند نامگذاری کرده‌اند و در زمان نامگذاری ماه رمضان، گرما شدت داشته است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: در برخی روایات، رمضان از نام‌های خداوند متعال برشمرده شده است که از این رو اطلاق عبارت رمضان بدون ماه، مثل این است که گفته شود: این رمضان است یا رمضان آمده است، نهی می‌شود و به گفتن «ماه رمضان» با اضافه ماه به رمضان امر شده است.

وی «ماه مبارک رمضان» را نهمین ماه از ماه‌های قمری، ماه رحمت، مغفرت و اجابت دعا که از فضیلت خاصی برخوردار بوده و قرآن کریم در این ماه بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نازل شده است، معرفی کرد و افزود: ماه رمضان تنها ماهی است که نام آن در قرآن آمده و در بین ماه‌های قمری برای مسلمانان از اهمیت بیشتری بر خوردار است.

او ادامه داد: ماه رمضان در روایات اسلامی برترین ماه و ماه خدا و میهمانی خدا عنوان شده است، شب قدر که برترین شب سال است در این ماه قرار دارد و قرآن کریم در این ماه به صورت دفعی بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شده است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ...». [ سوره بقره، آیه ۱۸۵]، همچنین در این ماه «روزه» بر مسلمانان واجب شده است.

حجت الاسلام خلیلی در خصوص اعمال ماه مبارک رمضان گفت: به طور کلی آداب و اعمالی در ماه مبارک رمضان واجب یا مستحب شمرده شده است، از جمله واجب شدن روزه بر کسانی که توانایی بر آن دارند، همانطور که امام سجاد علیه السلام می‌فرماید: «خداوند پنج چیز را واجب کرده و جز نیکو و زیبا، واجب نکرده است، نماز، زکات، حج، روزه و ولایت ما اهل بیت.»

وی به تلاوت قرآن کردیم در این ماه اشاره کرده و گفت: رسول خدا می‌فرمایند پاداش خواندن یک آیه از قرآن در این ماه به اندازه ختم قرآن در ماه‌های دیگر است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید «هر کس در ماه رمضان صدقه‌ای بدهد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او بر می‌گرداند.»، همچنین پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید «اعتکاف ۱۰ روز ماه رمضان، برابر ۲ حج و ۲ عمره است».

وی به افطاری دادن به روزه داران اشاره کرد و گفت: امام کاظم علیه السلام می‌فرماید «افطاری دادن به برادر روزه دارت از روزه گرفتن برای تو بهتر است»، امام صادق علیه السلام نیز می‌فرماید «چون ماه رمضان می‌آمد، پیامبر خدا بر نمازش می‌افزود، من نیز می‌افزایم، پس شما هم بیفزایید.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت دعا، توبه و استغفار گفت: امام علی علیه السلام می‌فرماید «در ماه رمضان، زیاد دعا و استغفار کنید، امّا دعا، که به سبب آن بلا از شما دور می‌شود و، امّا استغفار، که گناهانتان را محو می‌کند» همچنین می‌فرماید «گفتم‌ای پیامبر خدا! برترینِ کار‌ها در این ماه چیست؟ فرمود:‌ای ابو الحسن! برترینِ کار‌ها در این ماه، پرهیز از حرام‌های خداست.»

وی گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید «کسی که در ماه رمضان یکی از کار‌های نیک را انجام دهد، همچون کسی است که هفتاد واجب از واجبات خدا را انجام داده است و هر کس در این ماه، واجبی از واجبات خدا را انجام دهد، همچون کسی است که هفتاد واجب از واجبات خدای متعال را در ماه‌های دیگر انجام داده است.»

وی به مستحبات ماه مبارک اشاره کرد و گفت: آماده شدن برای ورود به این ماه با استغفار، توبه و ادای حق الناس، به ویژه تلاوت قرآن، دعا و صدقه دادن، بخصوص در شب قدر و دهه آخر ماه، دعا هنگام رؤیت هلال ماه و نیز خواندن دعای وارد شده در نخستین شب ماه، همچنین دیگر شب‌ها و روز‌های این ماه و افطاری دادن به مؤمنان، از مستحبات این ماه شریف است.

او افزود: غسل کردن در شب‌های اول، نیمه، نوزدهم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم و نیز دیگر شب‌های فرد، همچنین شب‌های دهه آخر و روز نخست مستحب است. مستحب است در شب‌های ماه رمضان، نماز مستحبی خوانده شود که کیفیت آن در کتاب‌های دعا از جمله مفاتیح الجنان ذکر شده است.

حجت السلام خلیلی با بیان اینکه ماه رمضان، ماهی با عظمت و مقدس است، اظهار کرد: ارتکاب گناه در این ماه موجب تشدید کیفر دنیوی و عقوبت اخروی است به نحوی که وقتی رسول الله (ص) خطبه شعبانیه را در فضیلت ماه مبارک رمضان بیان می‌کنند در پایان خطبه امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام از برترین کار‌ها در این ماه می‌پرسد که پیامبر اکرم (ص) جواب می‌دهد «مقاومت در برابر خواسته‌های غلط نفس».

وی به رویداد‌هایی که در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده اشاره کرده و گفت: جنگ تبوک و بدر، وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها، ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام، معراج پیامبر (ص) و نزول قرآن در این ماه صورت گرفته است که علاوه بر این‌ها، شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در این ماه واقع شده که توسط شقی‌ترین مردم به شهادت رسید.

وی به روایت امام رضا علیه السلام در مورد ماه رمضان اشاره می‌کند: مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور، هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که درماه‌های دیگر تمام قرآن را بخواند. (بحار الانوار ج ۹۳، ص ۳۴۶)

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی در خاتمه اظهار امیدواری کرد تا بتوانیم از این سفره الهی بیشترین بهره را برده و از نعمت‌های الهی استفاده کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی