تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
دیدارنیوز "توبیخ وزیر آموزش و پرورش" به خاطر پخش فوتبال در مدارس را بررسی می کند؛

توبیخ به جای تشویق!

News Image Lead

بطحایی در روزهای گذشته در اظهار نظری به این مساله اشاره کرد که عده‌ای مخالف شادی در مدارس هستند و برای پخش فوتبال در مدارس، او توبیخ رسمی شده است. مساله‌ای که باعث خنده حضار می‌شود و شاید در ابتدای امر مضحک به نظر برسد اما تلخی عجیبی دارد.

کد خبر: ۱۶۲۳۷
۰۸:۴۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷
دیدارنیوز – سمیه قرنی – هنوز اگر گوشی خود را باز کرده و چرخی در شبکه‌های اجتماعی بزنید عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به آن روز را می‌بینید. همین چند وقت پیش، دور رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا بازی بین دو تیم پرسپولیس و کاشیما در ژاپن برگزار شد و به خاطر اختلاف زمانی دو گشور، بازی به وقت ایران 9 و نیم صبح بود. بسیاری از دانش‌آموزان علاقه مند به فوتبال و پرسپولیس این نگرانی را داشتند که در آن ساعات در مدرسه حضور دارند و اجازه دیدن این مسابقه حساس را ندارند.
فوتبال این معجزه عصر ما آنقدر جذابیت دارد که فارغ از سن و جنسیت، بسیاری از آدم‌ها را به سمت خود بکشاند. نمی‌خواهم درباره فوتبال صحبت کنم. موضوع درباره پخش فوتبال در مدارس است. روزهای قبل از مسابقه فوتبال بسیاری از کاربران فضای مجازی که تعداد قابل توجهی از آنها دانش‌آموزان بودند به صفحه سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در اینستاگرام رفتند و از او خواستند مدارس را در روز شنبه تعطیل کند تا دانش‌آموزان بدون نگرانی از مدرسه بتوانند این بازی مهم را تماشا کنند.

بطحایی با یک فهم درست نسبت به این پدیده در صفحه اینستاگرام خود نوشت که امکان تعطیلی مدارس وجود ندارد اما از مدیران مدارس خواست تا حد امکان شرایط پخش این مسابقه فوتبال را فراهم کنند. بخشنامه‌ای نیز از طریق وزارتخانه ارسال شد. وزیر آموزش و پرورش نشان داده که شادابی و نشاط مدارس و به طور کلی زندگی کردن در مدرسه برای او مهم تر از آموزش‌های مرسوم است. این نگاه در بطحایی در حوزه‌های دیگر مانند حمله به مافیای کنکور و تلاش برای حذف آزمون‌های تیزهوشان در متوسطه اول نیز سابقه دارد.
 
توبیخ به جای تشویق!
توبیخ به جای تشویق!
 
بر خلاف تصور اولیه، موج وسیعی در کشور در این موضوع شکل گرفت. بسیاری از مدارس کشور این مسابقه فوتبال را پخش کردند و دانش‌آموزان در کنار هم به تماشا نشستند. مدارس دخترانه نیز به شدت از این اتفاق استقبال کردند و دختران دانش‌آموزان با هم به تماشای فوتبال نشستند. حتی در بسیاری از مناطق که از امکانات اولیه محروم هستند با گوشی همراه معلم کلاس، به تماشای مسابقه نشستند. این حجم از استقبال قابل انتظار نبود و یک موج مثبت در مدارس ما شکل گرفت. مدارسی که به صورت معمول، اتفاق‌هایی به این شکل در آنها دیده نمی‌شود ولی اینبار با معجزه فوتبال و نگاه درست وزیر آموزش و پرورش شادابی را در خود حس کردند.
 
فعالیت‌های گروهی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی در مدارس ما بسیار کم رنگ است. رخوت و کدر بودن به دیوار بسیاری از مدارس ما نشسته و شادابی و حرکت در آن دیده نمی‌شود. اتفاقی که این مساله را در ذهن بسیاری از افراد جامعه ایجاد کرد که مدرسه تا چه اندازه، بستر مهمی است و تا چه حد می‌تواند در شادابی جامعه تاثیرگذار باشد. دانش‌آموزانی که در مدارس حضور داشتند نیز یک تجربه زیست فوق العاده کسب کردند. آنها دیدند که می‌شود در کنار هم شاداب بود و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آید. این تلنگر نیز برای مسئولان به وجود آمد که علاوه بر اینکه به فکر امکانات اولیه مدارس باشند، از شادی و شادابی مدرسه نیز غافل نشوند.

توبیخ به جای تشویق!
توبیخ به جای تشویق!
اما گویا این اتفاق مثبت، بی دردسر به پایان نرسید و دارای تبعات بود. بطحایی در روزهای گذشته در اظهار نظری به این مساله اشاره کرد که عده‌ای مخالف شادی در مدارس هستند و برای پخش فوتبال در مدارس، او توبیخ رسمی شده است. مساله‌ای که باعث خنده حضار می‌شود و شاید در ابتدای امر مضحک به نظر برسد اما تلخی عجیبی دارد؛ چراکه نمایانگر آنست که گروهی در جامعه وجود دارد که می تواند وزیر آموزش و پرورش را به خاطر این تصمیم پیشروانه توبیخ کند.


بطحایی در صحبت‌های خود می‌گوید وقتی بخشنامه اجازه پخش فوتبال در صورت وجود امکانات لازم در مدارس را امضا می‌کرد، اصلا تصور نمی‌کرده با این موج بزرگ و مثبت مواجه شود و این پیشنهاد، این گونه مورد استقبال قرار بگیرد. وی با بیان اینکه بخاطر صدور این بخشنامه توبیخ رسمی شده است، افزود: «با کمک رسانه‌ها باید این فضا را عوض کنیم. اینکه دانش‌آموز فرق هذلولی و سهمی را باید بداند، ‌به وزیر آموزش و پرورش ربط پیدا نمی‌کند؛ این کار دانشگاه است؛ ما باید زندگی‌کردن را به دانش‌آموزان یاد بدهیم».

به آمار شادترین کشور‌های جهان که نگاه می‌کنیم ایران در گزارش «شادی جهانی ۲۰۱۸» که از سوی سازمان ملل و در آستانه روز شادی در ۲۰ مارس (اول فروردین) منتشر شده در بین ۱۵۶ کشور جهان، رتبه ۱۰۶ را دارا است. ۱۰ کشور شاد جهان در سال ۲۰۱۸ در این گزارش به ترتیب عبارتند از: فنلاند، نروژ، دانمارک، ایسلند، سوییس، هلند، کانادا، نیوزیلند، سوئد و استرالیا.

در این لیست دو کشور  آفریقایی بروندی و جمهوری آفریقای مرکزی در رده ۱۵۶ و به عنوان غمگین‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند. این دو کشور سال‌هاست درگیر جنگ داخلی و بی‌ثباتی هستند. پس از این دو کشور آفریقایی به ترتیب کشورهای سودان جنوبی، تانزانیا، یمن، روآندا، سوریه، لیبریا، هائیتی و مالاوی غمگین‌ترین کشورهای لیست منتشره هستند. این گزارش، مواردی نظیر درآمد، امید به زندگی، آزادی، حمایت اجتماعی، اعتماد و سخاوتمندی را بررسی کرده و لیست مذکور را ارائه نموده است.

فارغ از این دسته بندی‌ها، نمی‌توان مشکلات و مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران را انکار کرد. یکی از محیط‌هایی که می‌تواند با ایجاد یک بستر دوستانه و شاداب بسیاری از مسائل را مدیریت کند مدرسه است. اگر بخواهیم با کوته فکری و نگاه‌های عقب مانده و بسته، به سراغ نسل جدید برویم بدون شک بازنده ماجرا خودمان هستیم. نسل امروز به همراه نیاز دارد نه آقا بالا سر. اگر همراه آنها بودیم و شادی و نشاط آن‌ها را که ذاتا در کودک و نوجوان وجود دارد تامین کردیم آن زمان است که می‌توان به سراغ باقی مسائل حوزه تعلیم و تربیت رفت.

بطحایی در صحبت‌های خود اشاره نمی‌کند که از کدام ارگان یا شخص توبیخ شده ولی هر جا و هر شخصی که بوده است باید بداند که نسل تفکرات دگم و بسته به پایان رسیده است. دیگر نمی‌توان با بکن و نکن کار را پیش برد. دیگر نمی‌شود ناظم مدرسه را با چوب و چماق برای نظم دانش‌آموزان مامور کرد. شادابی و نشاط در مدرسه ساده ترین راهکاری است که نباید از دانش‌آموزان دریغ شود.
 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی