تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

جنجال دیپلماتیک میان آلمان و روسیه؛ برلین با مسکو می‌جنگد؟

پس از افشای یک فایل صوتی در رسانه‌های روسیه درباره نشست مقامات ارشد نظامی آلمان، برلین روس‌ها را به راه‌اندازی جنگ اطلاعاتی متهم کرد و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه مدعی شد این فایل نشان می‌دهد که برلین در حال آماده شدن برای جنگ با مسکو است.

کد خبر: ۱۶۲۱۸۸
۱۲:۳۲ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جنجال دیپلماتیک

دیدارنیوز: وزیر دفاع آلمان در اولین اظهارنظر خود پس از انتشار فایل صوتی از نشست مقامات ارشد نظامی آلمان، روسیه را به انجام «جنگ اطلاعاتی» با هدف ایجاد تفرقه در کشورش متهم کرد.

رسانه‌های روسی روز جمعه یکم مارس (۱۱ اسفند) یک فایل صوتی ضبط شده ۳۸ دقیقه‌ای از تماسی را منتشر کردند که در آن افسران ارتش آلمان درباره ارسال تسلیحات به اوکراین و حمله احتمالی کیف به پلی در کریمه صحبت کرده بودند. در پی انتشار این فایل، مقامات مسکو از برلین توضیح خواستند.

خبرگزاری تاس روز دوشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند) به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد که در پی این رویداد وزارت خارجه روسیه در این روز سفیر آلمان را احضار کرده است.

روز شنبه، آلمان انتشار این فایل را در روسیه «اقدام آشکار به استراق سمع» خواند و گفت که در حال تحقیق روی این مسئله است.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان روز یکشنبه گفت: «این حادثه چیزی بسیار فراتر از شنود و انتشار یک مکالمه است و بخشی از یک جنگ اطلاعاتی است که پوتین به راه انداخته است. این یک حمله ترکیبی با استفاده از اطلاعات نادرست به منظور ایجاد تفرقه و به هدف تضعیف وحدت ماست.»

کرملین بار‌ها اتهام انتشار اطلاعات نادرست یا گمراه کننده از طرف سایر کشور‌ها را رد کرده است. روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بدون اینکه جزئیاتی درباره نگرانی‌های کشورش ارائه کند، گفته بود که مسکو خواستار «توضیح آلمان» در این زمینه است.

در تماس تلفنی فاش شده، طرف‌های مکالمه در مورد تحویل احتمالی موشک‌های کروز تاروس به کیف صحبت می‌کنند، مسئله‌ای که پیش از این اولاف شولتس، صدراعظم آلمان علناً آن را رد کرده است.

کیف مدت‌هاست که از آلمان می‌خواهد موشک‌های تاروس را در اختیارش بگذارد. برد این موشک تا ۵۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

در گفتگوی لو رفته همچنین درباره استفاده از موشک‌های دوربرد ارائه شده به اوکراین توسط فرانسه و بریتانیا و نیز آموزش سربازان اوکراینی صحبت شده است.

با شروع سومین سال جنگ در اوکراین، کیف درخواست‌های خود را برای حمایت نظامی بیشتر از سوی متحدان افزایش داده است. شمار سربازان اوکراینی در خط مقدم کاهش یافته و کمبود سلاح و مهمات احساس می‌شود.

روز شنبه، شولتس افشای احتمالی فایل صوتی را «بسیار جدی» خواند و گفت: «در حال حاضر موضوع با دقت و سرعت بسیار در دست بررسی است.»

شبکه تلویزیونی آ. ر. د آلمان افشای این فایل را یک «فاجعه» برای سرویس‌های مخفی آلمان توصیف کرد. به گزارش مجله اشپیگل، این فایل بر روی وبکس ضبط شده که بستری ساده برای چت است، نه در یک شبکه مخفی ارتش.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون نایب رئیس شورای امنیت روسیه است، روز یکشنبه گفت این فایل نشان می‌دهد که برلین در حال آماده شدن برای جنگ با مسکو است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی