تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
میرلوحی می‌گوید آرای شهرستان‌ها برای قالیباف مهم است

«پایداری» زیر میز می‌زند

محمود میرلوحی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: هیچ بعید نیست اگر پایداری‌ها اعضای بیشتری در مجلس داشته باشند ائتلاف خود را با قالیباف برهم بزنند و آقا تهرانی نامزد ریاست مجلس شورای اسلامی شود.

کد خبر: ۱۶۲۱۸۷
۱۲:۲۲ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

چنار‌های اصولگرا سقوط کردند

دیدارنیوز: نتایج انتخابات مجلس اعلام شد و حدود ۴۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند.

از این منظر میزان مشارکت در انتخابات حدود یک الی دو درصد کمتر از انتخابات گذشته است. برخی از نمایندگان فعلی از راهیابی به مجلس باز ماندند و برخی از اصولگرایان و میانه‌رو‌ها نیز که دل در گروی آرای بخش خاصی از مردم داشتند نیز نتوانستند به مجلس راه یابند. به عبارت بهتر در رقابت درون جریانی؛ اصولگرایان پایداری در این دوره توانسته‌اند کرسی بیشتری از مجلس را به دست آورند.

در اینجا به نظر می‌رسد مساله ریاست مجلس به چالشی در مجلس آینده تبدیل خواهد شد. اگر در نهایت و با در نظر گرفتن مرحله دوم وزن پایداری‌ها افزایش یابد بعید نیست آقا تهرانی زیر میز زده و ائتلاف با قالیباف را کنار گذاشته؛ و هوس نشستن بر صندلی ریاست مجلس را در سر بپروراند. آرمان ملی در این ارتباط برای بررسی انتخابات با محمود میرلوحی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به گفتگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

* آرای اصولگرایان رو به افول است

محمود میرلوحی در بررسی میزان آرای انتخابات مجلس گفت: آقای حداد عادل در انتخابات مجلس هفتم با حدود ۸۵۰ هزار رای رئیس مجلس شورای اسلامی شد. آقای عارف، اما در مجلس دهم یک میلیون و ششصد هزار رای آورد. آقای قالیباف در مجلس یازدهم در حدود همان آرای حداد عادل رای آورد که حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار رای بود، اما ظاهرا در این دوره قالیباف حدود ۴۰۰ هزار رای آورده است و بر اساس احتمالات انتخابات به علت رای پایین نمایندگان در تهران به دور دوم برود. تکلیف لیست میانه‌رو‌ها هم البته معلوم شد. لیست آقای مطهری نتوانست رای بیاورد.

* چنار‌های اصولگرا سقوط کردند

این عضو حزب اتحاد ملت افزود: ظاهرا و به قول حداد عادل دیگر دوره دوره چنار‌های اصولگرا نیست و افراد نزدیک به جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی اثرگذار خواهند شد. البته در استان‌های مختلف بر اساس شواهد، پایداری نتوانسته است مانند تهران به پیروزی دست یابد و اصولگرایان غیر پایداری در این حوزه‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند. علت نیز حضور بیشتر مردم در این استان‌ها در پای صندوق‌های رای بوده و شورای ائتلافی‌ها بیشتر در این حوزه‌های آرا کسب کرده‌اند.

* آنالیز آرای انتخابات

محمود میرلوحی در ارتباط با تحلیل آرای انتخابات و اثرگذاری رای مردم بر آرایش مجلس گفت: عموما زمانی که بالای ۶۰ درصد در انتخابات شرکت کنند؛ لیست‌های اصلاح‌طلب به مجلس راه پیدا می‌کنند. در صورتی که آرا حدود ۴۰ الی ۲۰ درصد؛ جریان معتدل اصولگرا پیروز می‌شوند، اما زمانی که میزان آرا به ۲۰ درصد می‌رسد پایداری‌ها به مجلس راه پیدا می‌کنند که در این دوره نیز شاهد پیروزی امنا با آرای حدود ۲۰ درصد بودیم.

* آرای شهرستان‌ها برای قالیباف مهم است

این فعال سیاسی در ارتباط با اینکه آیا ممکن است با وجود پیروزی پایداری‌ها در تهران، اما وضعیت برای قالیباف بد نشود گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در شهرستان‌ها بین ۲۰ الی ۴۰ درصد در انتخابات حضور به عمل رساندند لیست نزدیک به ائتلاف می‌تواند حرفی برای زدن داشته باشد. این مورد می‌تواند شرایط را به نفع آقای قالیباف تغییر دهد. البته باید در انتظار نتیجه قطعی انتخابات معلوم شود.

* پایداری پیروز شود زیر میز می‌زند

میرلوحی گفت: درگیری‌هایی که بین پایداری‌ها با اصولگرایان و همین دو با برخی وزرای دولت در طول دو سال گذشته داشتند؛ نشان می‌دهد اصولگرایان دیگر مانند گذشته با یکدیگر رودربایستی ندارند. احتمالا درگیری آن‌ها علنی‌تر شود. از این رو حتی ممکن است قالیباف و رئیسی هم با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و قالیباف هوس رقابت با رئیسی را در ریاست جمهوری در سر بپروراند. از سوی دیگر هیچ بعید نیست اگر پایداری‌ها اعضای بیشتری در مجلس داشته باشند ائتلاف خود را با قالیباف برهم بزنند و آقا تهرانی نامزد ریاست مجلس شورای اسلامی شود. ضمن اینکه یکدستی مجلس هم از دست رفته است. در خاطر داریم که در این مجلس ۲۰۰ نفر از رئیسی برای ریاست جمهوری دعوت کردند، اما همان دعوت ۶ ماه دوام نیاورد. از این رو چه آقا تهرانی رئیس مجلس شود چه قالیباف، وضعیت دولت در برابر مجلس خوب نیست. چرا که رو‌در‌رو خواهند شد حتی اگر از آن‌ها بخواهند که با هم کنار بیایند. چرا که مطالبات مردم در این دوره از کاندیدا‌ها جدی است و محلی‌هایی که به نمایندگان رای داده‌اند به شرط تحقق وعده‌ها به نامزد‌ها رای دادند شهروندانی که امروز پای صندوق آمده‌اند برای تحقق مطالبات خود پای صندوق آمده‌اند. افرادی که پای صندوق آمده‌اند به شدت مطالبه‌گر هستند و ظرف ۶ ماه آینده به دنبال تحقق وعده‌ها خواهند آمد و همین مورد موجب می‌شود ماه عسل دولت و مجلس کوتاه شود.

* با وجود خالص‌سازی، ایران تک حزبی نخواهد شد

عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد: در دنیا کمتر به وجود می‌آید که یک حزب مانند آمریکا در اکثریت قدرت در پارلمان قرار گیرد و بیشتر پارلمان‌ها در دنیا ائتلافی است. البته کره شمالی و کوبا و ونزوئلا هم تک حزبی اداره می‌شوند. وضعیت پوتین هم همین‌گونه است. اما سیستم کشور ما به گونه‌ای است که تک حزبی ایجاد نمی‌شود و شرایط مختلف از جمله انگیزه اقوام، روستاییان و... اجازه نمی‌دهد به سمت تک حزبی شدن پیش برویم. در یکدست‌سازی و خالص‌سازی هم که در این دولت و مجلس قبل صورت گرفت، مشخص شد که عملا وقتی اصلاح طلبان را حذف کردند خود اصولگرایان گرایش‌های مختلف پیدا کرده با یکدیگر اختلاف پیدا کردند و اکنون هم مشاهده کردیم که در انتخابات اخیر چندین لیست ارائه دادند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی