تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
شیرزاد، نماینده سابق مجلس مطرح کرد

وضعیت مجلس دوازدهم کاملا متفاوت است؛ رای‌ندادن خاتمی مبنای تشخیص همگان نیست

احمد شیرزاد، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی معتقد است که وضعیت مجلس دوازدهم کاملا متفاوت از مجلس یازدهم است و می‌گوید که درباره رای دادن یا ندادن محمد خاتمی در انتخابات اسفندماه، خود او باید صحبت کند و طبیعتا این موضوع مبنای تشخیص همگان نیست.

کد خبر: ۱۶۲۱۶۶
۰۸:۵۹ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

رای‌ندادن خاتمی مبنای تشخیص همگان نیست

دیدارنیوز: احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم و عضو حزب مشارکت از افرادی است که بیانیه روزنه‌گشایی را در راستای بهبود اوضاع و موثر دانستن مشارکت امضا کرده است.

شیرزاد در تحلیل وضعیت پس از انتخابات به رویداد ۲۴ می‌گوید: این بیانیه و اقدام درواقع به عنوان شروع یک عمل سیاسی و خط‌مشی مواضعی اعلام شد که از ابتدا هم مشخص بود نتایج چشمگیری ندارد، اما نتیجه‌اش کاملاً صفر هم نبوده است. فکر می‌کنم صرفاً تهران ملاک نیست و شرایط در تهران ویژه است. با توجه به شرایط کل کشور، معتقدم وضعیت مجلس دوازدهم کاملا متفاوت از مجلس یازدهم است و با اینکه بازهم دست اصولگرایان است، اما تفاوت‌هایی دارد.

شیرزاد می‌گوید: اول اینکه در مجلس جدید آن همگرایی میان اصولگرایان دیگر وجود ندارد و همین تفاوت‌ها می‌تواند منجر به بهبود وضعیت مجلس شود. حضور یک اقلیت غیراصولگرا و معتدل در مجلس آینده، طبعا می‌تواند موثر باشد. این قشر کسانی هستند که به هر حال پا به عرصه گذاشتند و تا حدی مورد حمایت لیست صدای ملت بودند، ولی در واقع اگر یک همگرایی کامل میان اصلاح طلبان بود و هیچ صدای متفاوتی هم نبود، شاید برخی از این‌ها به میدان نمی‌آمدند و برخی هم به آن‌ها رای نمی‌دادند.

مشارکت حتما می‌تواند تاثیرگذار باشد

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر این نکته که اثر گذاری این اتفاق «مشارکت» نیازمند کار دقیق‌تری است، اما به هر حال مجلس دوازدهم، مجلس یازدهم نیست، گفت: مشارکت حتما نسبت به توانی که وجود دارد می‌تواند تاثیر گذار باشد. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مانند مجلس دهم از حمایت فراگیر برخوردار باشد. تحلیل ما این است که یک گروه سیاسی به دلیل بازندگی حق ندارد کنار بکشد.

او ادامه می‌دهد: باید بپذیریم که اگر برنده نبودیم یا برنده نسبی نبودیم، نباید کنار بکشیم و رای دادن را کار عبثی بدانیم. یک فعال سیاسی به دلیل یک ضریب بازندگی حق کنار کشیدن از میدان را ندارد، مگر اینکه به صراحت اعلام کند که، چون رای ندارم شرکت هم نمی‌کنم؛ که این را هم کسی اعلام نکرد.

روزنه گشایی که دریچه گشایی نیست

شیرزاد می‌گوید: دیدگاه این جمعی که بر مشارکت تاکید داشتند این بود که مشارکت احتمال تاثیر مثبت را دارد. در تهران خصوصا کسی انتظار معجزه نداشت. درباره رای دادن یا ندادن آقای خاتمی خودشان باید صحبت کنند و طبیعتا این موضوع مبنای تشخیص همگان نیست. قطعا موضع گیری ایشان در جامعه اهمیت دارد، اما به اندازه گذشته نیست. مطمئنا روزنه گشایی با دریچه گشایی خیلی تفاوت دارد، روزنه گشایی یعنی همان دریچه تنگ و باریک. کسی که در یک ظلمات محبوس است به دنبال یک روزنه می‌گردد، امیدوارم امکان این روزنه ایجاد شود و طبعا بعد از گذشت مدتی از مجلس دوازدهم بهتر می‌توان در این باره تصمیم‌گیری کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی