تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

فاضل میبدی: جبهه اصلاحات رویکرد فرهنگی اتخاذ و برای تغییر وضع موجود تلاش کند/ دو پاره شدن اصلاح‌طلبان خیلی بد بود

محمدتقی فاضل میبدی، فعال سیاسی در گفت‌وگو با سرویس سیاسی دیدارنیوز گفت: باید اصلاحات را از آن سبقه سیاسی به سبقه فرهنگی ببرند. مشکل اصلاحات این بوده که همیشه به شکل سیاسی نگاه کرده و همیشه موقع انتخابات جان گرفته است.

کد خبر: ۱۶۲۱۴۴
۱۳:۱۴ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

فاضل میبدی: جبهه اصلاحات رویکرد فرهنگی اتخاذ و برای تغییر وضع موجود تلاش کند/دو پاره شدن اصلاح‌طلبان خیلی بد بود

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: محمدتقی فاضل میبدی، فعال سیاسی در مورد روند انتخابات ۱۴۰۲ گفت: پیش از انتخابات برای دعوت به شرکت در انتخابات برخی از تکلیف شرعی صحبت کردند و گفتند که هر کس انتخابات را ترک کند گناه کبیره مرتکب شده است. در حقیقت مقدسات و شعار‌های دینی را هزینه کردن که مردم در انتخابات شرکت کنند. متاسفانه این همه هزینه دینی به پای تبلیغات شد، اما مشارکت در مقابل آن بالا نبود. آن تبلیغات نشان داد که تقریبا ۶۰ درصد مردم به این مسائل باور ندارند.

وی در ادامه توضیح داد: من تقاضا دارم برای انتخابات‌های بعدی و مسائل سیاسی و ... دیگر دین و مقدسات را هزینه نکنند. در تهران تقریباً ۶ الی ۷ میلیون واجد شرایط رای دادن هستند، ولی یک میلیون و خورده‌ای شرکت کردند؛ یعنی اگر کسی این را با تکلیف‌های دینی که برای مردم مشخص شد در نظر بگیرد، با عدم شرکت مردم در انتخابات یعنی مردم باور ندارند.

وی با بیان اینکه من از این جهت این انتخابات را چندان میمون نمی‌بینم، افزود: «عده‌ای شرکت کردند و عده‌ای رای آوردند و مسئله قانونی‌اش مسئله دیگری است. ولی هزینه کردن دین و مقدسات به پای تبلیغات انتخابات و عدم شرکت مردم مشکل بزرگی بود که در تاریخ ما اتفاق افتاد».

حجت‌الاسلام میبدی خاطرنشان کرد: «در خصوص روند جبهه اصلاحات اتفاق بدی که در این انتخابات در جبهه اصلاحات رخ داد، این بود که این جبهه دو شقه شد. بعضی معتقد به شرکت بودند و برخی معتقد به شرکت نبودند. دو پارگی اتفاق افتاد و خیلی هم بد بود».

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: «البته باید به دو نگاه احترام گذاشت، زیرا دموکراسی معنایش همین است. اما از انتخابات به بعد نباید این کینه‌ها و اختلافات بین ما بماند. جبهه اصلاحات باید بنشینند و با هم همدلی و صحبت کنند و فکر آینده باشند. باید اصلاحات را از آن سبقه سیاسی به سبقه فرهنگی ببرند».

وی ادامه داد: «مشکل اصلاحات این بوده که همیشه به شکل سیاسی نگاه کرده و همیشه موقع انتخابات جان گرفته است. سران بزرگ اصلاح‌طلب باید از این به بعد اصلاح‌طلبی را به چشم فرهنگی نگاه کنند. ولو اینکه در طول زمان نتیجه دهد و نه کوتاه مدت. اصلاحات برای تغییر فرهنگ مردم از وضع موجود باید تلاش کند».

میبدی در مورد ادامه روند رد صلاحیت‌های شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: «اگر شورای نگهبان همین روند را ادامه دهد، باید به حال این کشور گریست. آقای رئیسی از نظر بنده در جایگاه ریاست جمهوری نبود. اگر شورای نگهبان می‌گذاشت یک رقابت سالم صورت بگیرد به احتمال زیاد شخصی عالم تر، قوی‌تر و داناتر در راس قوه اجرایی بود که امروز با مشکلات، تورم و گرانی روبرو نبودیم. اقتصاد و سیاست خارجی رها شده و مشکلات زیادی در کشور بوجود آمده است به دلیل اینکه بدنه دولت کار کارشناسی بلد نیست و کارشناس نیستند؛ بنابراین دوره بعد هم اگر شورای نگهبان به همین شکل انتخابات برگزار کند باید به حال این کشور گریست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی