تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
به رغم اهمیت انتخاباتی، دلیل بی‌توجهی رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به جنگ چیست؟

سکوت مرموز ترامپ درباره «جنگ غزه»

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴، برخی رسانه‌ها سکوت مرموز دونالد ترامپ رقیب سرسخت جو بایدن را در مورد جنگ غزه زیر ذره‌بین برده‌اند.

کد خبر: ۱۶۲۰۹۶
۱۷:۳۹ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

ترامپ

دیدارنیوز: با اینکه موضوع جنگ غزه و حمایت آمریکا از اسرائیل به یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی تبدیل شده، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بر خلاف رقیب خود جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی این کشور در مورد این جنگ به ندرت اظهارنظر کرده است.

ترامپ یک بار گفته بود که اگر او رئیس جمهور بود، این جنگ اتفاق نمی‌افتاد. او همچنین یک ماه پس از آغاز جنگ در مصاحبه‌ای با «Univision»، از عملکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انتقاد کرد.

به نقل از العربیه، ترامپ با اشاره به تغییر فضای همدردی بین‌المللی با اسرائیل و تغییر افکار عمومی به سمت انتقاد از حجم خشونت حملات اسرائیل به غزه و تعداد بالای کشته شدگان در میان غیرنظامیان فلسطینی، گفت: «توصیه اصلی من به بی‌بی و اسرائیلی‌ها این است از نظر روابط عمومی بهتر عمل کنند، زیرا به نظر می‌رسد فلسطینی‌ها بهتر عمل کرده‌اند».

با این حال، او سپس از موضعش عقب‌نشینی کرد و اظهارات خود در این موضوع مانند پرونده‌های دیگری را متوجه انتقاد از ضعف بایدن کرد.

این موضعگیری او، سوالات زیادی در مورد دلایلی سکوتش و عدم تکرار انتقادات از اسرائیل و نتانیاهو مطرح کرده است.

بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان داده، با وجود کاهش حمایت دموکرات‌ها از بایدن به دلیل حمایت قاطعش از اسرائیل و عدم دستیابی به آتش‌بس، تیم انتخاباتی ترامپ دلیلی برای مطرح کردن جنگ غزه نمی‌بیند.

در همین زمینه جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین در دولت ترامپ که به یکی از منتقدان سرسخت او تبدیل شده، گفت: «حیرت‌آور است که در چنین شرایطی از ترامپ درباره این موضوع کم می‌شنوید.»

انتقام شخصی

به گزارش «نیویورک تایمز» برخی این موضعگیری را تا حدی به دلایل شخصی عنوان می‌کنند و می‌گویند ترامپ پیام تبریک نتانیاهو به بایدن به مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را فراموش نکرده است.

به گزارش این روزنامه، ترامپ از قضیه غافلگیر شدن اسرائیل در حمله حماس، برای تسویه حساب شخصی خود با نتانیاهو استفاده کرده است.

ترامپ در ۱۱ اکتبر، حمله حماس را به عدم آمادگی نتانیاهو نسبت داد و از حزب الله تمجید کرد که موجی از انتقادات را علیه خود برانگیخت.

او همچنین فاش کرد نتانیاهو در مساله مشارکت اسرائیل در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، در آخرین لحظه عقب‌نشینی کرد.

به گفته دو فرد آگاه، مشاوران ترامپ سپس به او توصیه کردند از انتقاد علنی علیه نتانیاهو اجتناب کند. به این دلیل او در بیانیه‌ای اعلام کرد که در کنار نتانیاهو و اسرائیل ایستاده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی