تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
وهاب عزیزی، دبیرکل جهادگران در گفت‌وگو با برنامه رکن سه دیدارنیوز+ گزارش عکس

فعال اصولگرا: رقیب اصلاح‌طلبان در سیستم نظارتی نفوذ کرده/ ائتلاف «روزنه‌گشایان» بی تاثیر است/ به بهانه اسلامیت بسیاری را قیچی می‌کنند/ فامیل بازی کشور را به قهقرا می‌برد

وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی مهمان ما در برنامه رکن سه دیدارنیوز بود و به پرسش‌های ما درباره آخرین تلاش‌های انتخاباتی جریان متبوع خود پاسخ گفت.

کد خبر: ۱۶۲۰۰۳
۱۴:۱۰ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

فعال اصولگرا: رقیب اصلاح‌طلبان در سیستم نظارتی نفوذ کرده/ ائتلاف روزنه‌گشایان بی تاثیر است/ به بهانه اسلامیت بسیاری را قیچی می‌کنند/ فامیل بازی کشور را به قهقرا می‌برد

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، در برنامه رکن سه دیدارنیوز میزبان وهاب عزیزی، دبیر کل جبهه جهادگران و از فعالان سیاسی نزدیک به جریان اصولگرا بودیم و نگاه او را نسبت به این کیفیت و کمیت این دوره از انتخابات را جویا شدیم. البته درباره اوضاع فهرست‌های انتخاباتی و شرایط حال حاضر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نیز با او صحبت کردیم.

ویدیوی کامل گفت‌وگوی وهاب عزیزی با برنامه رکن سه دیدارنیوز را اینجا، در یوتیوب و آپارات دیدارنیوز ببینید و بشنوید

 

یک انتخابات دیگر در جمهوری اسلامی در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و در آن ۲۹۰ نماینده مجلس دوازدهم و اعضای خبرگان رهبری (دوره ششم)، انتخاب می‌شوند. تا این لحظه جریان‌های سیاسی تقریبا تکلیفشان روشن است.

مثل همیشه از یک سال پیش بحث‌ها و نظرات زیادی در مورد انتخابات مجلس دوازدهم آغاز شد و هر گروه و دسته سیاسی از زاویه و منظری به نحوه برگزاری این دوره از انتخابات نگاه می‌کردند. یکی از اقدامات و مصوبات مجلس یازدهم تدوین و تصویب قانون جدید انتخابات بود که مهمترین تفاوتش با قانون قبلی، اضافه شدن پیش ثبت نام به مراحل نامزد شدن بود. استدلال هم این بود که با افزودن این مرحله هیات‌های اجرایی فرصت بیشتری برای بررسی پرونده داوطلب خواهند داشت. اما انتقادات زیادی حول این موضوع شکل گرفت و هنوز هم نسبت به این بند از قانون جدید انتخابات حرف و نقد وجود دارد.

صفر تا صد انتخابات دوره دوازدهم مجلس

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای تعیین نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس (۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهار ساله) برگزار خواهد شد. پس از موافقت شورای نگهبان با یکی از تاریخ‌های پیشنهادی وزارت کشور، تصمیم بر این شد که این انتخابات همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند برپا شود.

در بین جناح‌های سیاسی، جناح اصول‌گرایان فعالیت انتخاباتی خود را در قالب دو تشکل اصلی خود یعنی شورای ائتلاف و شورای وحدت دنبال می‌کنند. همچنین سومین ائتلاف اصول‌گرایان به نام ائتلاف امنا، اعلام موجودیت کرد. ائتلاف صدای ملت به سرفهرستی علی مطهری (حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس) در ۵ اسفند اعلام موجودیت کرد. برخی این فهرست را نخستین ائتلاف بی حضور یک چهره روحانی در انتخابات ادوار مجلس می‌دانند. جریان مهمان ما، یعنی جبهه جهادگران هم فهرست مستقل خود در انتخابات پیش رو را ارائه داده است و آنچه روشن و قابل رجوع است، لیست ۳۰ نفره نامزد‌های مورد حمایت جریان جهادگران به دبیرکلی وهاب عزیزی است. گفته شده علی اکبر رائفی‌پور و سعید محمد هم خرج خود را از جریان‌های معروف اصولگرایی جدا کرده‌اند و فهرست مستقل خود را خواهند داشت.

جبهه اصلاحات به عنوان مهمترین و رسمی‌ترین نهاد این جریان بار‌ها اعلام کردند که با توجه رد صلاحیت‌های گسترده وشرایط ناامید کننده نهاد انتخابات، توصیه‌ای برای شرکت یا عدم مشارکت ندارند و بخصوص اعلام کرده که در تهران اساسا نیرویی ندارند که بتوانند فهرستی تهیه کنند و یا شخصی را در عرصه ندارند که به او رای دهند. سید محمد خاتمی به عنوان پدر معنوی جریان اصلاحات نیز کم و بیش همین نظر را دارد. بخش عمده‌ای از کاندیدا‌ها از جمله برخی از نمایندگان فعلی مجلس توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، رد صلاحیت‌های گسترده انتقادات زیادی حول محور خالص‌سازی یا یک دست سازی نهاد‌های اجرایی و نظارتی را در پی داشت. اما از آنسو ۱۱۰ اصلاح‌طلب، میانه رو، اصولگرای میانه و چند تن از اعضای حزب اعتدال و توسعه بیانیه‌ای را در حمایت از اصل انتخابات و مشارکت امضا کردند که در آن تاکید کردند نباید هیچ فرصت انتخاباتی را برای اصلاح از دست داد و این صندوق است که مانع مسدود شدن روزنه‌های امید می‌شود. آن‌ها گفتند که پا به عرصه انتخابات می‌گذارند که روزنه گشایی کنند برای اصلاح و توسعه.

پیامک دعوت به کاندیداتوری

این دوره از چند نظر با گذشته متفاوت است. در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ میلیون‌ها پیامک دعوت به کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۲ از طرف وزارت کشور برای بسیاری از مردم ایران فرستاده شد که اقدامی بی‌سابقه بوده‌است.

نام‌نویسی

ثبت نام اولیه داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی مدت یک هفته در ۲۷ مهر تا ۳ آبان ۱۴۰۲ انجام شد. در این دوره ۲۴٫۸۲۹ داوطلب نام‌نویسی کردند که ۱۲ درصد آن‌ها زن بودند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ۲ بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد که صلاحیت ۱٫۰۱۴ نماینده‌ای که در هیئت‌های اجرایی احراز نشده بودند، تأیید و مجموعاً ۱۲٫۰۳۳ نفر تأیید صلاحیت شدند.

رد صلاحیت‌ها

ستاد انتخابات کشور در روز جمعه ۱۹ آبان از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات در هیئت‌های اجرایی خبر داد. رد صلاحیت منتقدان دولت سید ابراهیم رئیسی، چهره‌های میانه‌رو و تعداد معدود اصلاح‌طلبان و چندین نماینده وقت مجلس ایران در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور واکنش‌های گسترده‌ای پیدا کرد. بسیاری این مسئله را ادامه روند خالص‌سازی خواندند. مهمان امروز برنامه ما به این موضوع هم اشاراتی داشت و معتقد است همه باید بتوانند بدون محدودیت نظرات خود را ارائه دهند و رای بدهند و نامزد شوند.

نمایندگان فعلی

طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان ۲۷۵ نماینده فعلی مجلس برای انتخابات مجلس دوازدهم ثبت نام کرده بودند، از این میان ۲۶ نماینده صلاحیت‌شان تأیید نشده‌است، اسامی این افراد به شرح زیر است. مهدی عیسی‌زاده، جلال محمودزاده، سید علی موسوی، احمد علیرضابیگی، سید کاظم موسوی، سید غنی نظری، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، احسان ارکانی، علی جدی، سید مجتبی محفوظی، سید لفته احمدنژاد، قاسم ساعدی، کمال علی‌پور خنکداری، احمد دنیامالی، رضا حاجی‌پور، شهریار حیدری، محسن فتحی، سیدمهدی فرشادان، معین‌الدین سعیدی، اسماعیل حسین‌زهی، جلال رشیدی کوچی، مجید انصاری، رجب رحمانی، محمد خدابخشی، محمود احمدی‌بیغش و اسفندیار اختیاری.

عکس: نسرین نیکنام

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی