تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
عضویت در مجلس خبرگان شغل محسوب نمی‌شود

محمدی‌عراقی: در ردصلاحیت «روحانی» انگیزه سیاسی وجود ندارد

محمود محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری می‌گوید که ممکن است حسن روحانی پرونده قضایی باز داشته باشد و شهادت می‌دهد در ردصلاحیت رئیس‌جمهور سابق ایران انگیزه سیاسی وجود ندارد.

کد خبر: ۱۶۱۹۵۴
۱۷:۰۰ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲

محمدی‌عراقی: شهادت می‌دهم در ردصلاحیت روحانی انگیزه سیاسی وجود ندارد

دیدارنیوز: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آقای روحانی کارنامه مشخصی دارد، ممکن است برخی پرونده‌های قضایی داشته باشند که منجر به نتیجه نشده است. اما درباره ردصلاحیت ایشان این حق مردم است که بدانند چرا ایشان رد صلاحیت شده است. شورای نگهبان باید دلایل رد صلاحیت را به طور قانونی به خود فرد اعلام کند. اما به طور قانونی وظیفه ندارد به صورت عمومی آن را بیان کند.

آیت‌الله محمود محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه تهران گفت: اگر رهبری کشور بر عهده پیامبر (ص) یا امام علی (ع) و امام حسین (ع) باشد، اما مردم نباشند، آن رهبری نتیجه نخواهد داشت. امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که از سال ۴۲ تا ۵۷ این همه مبارزه و زندان اتفاق افتاد، اما مردم خسته نشدند و پشت رهبری را خالی نکردند و مبارزه پیروز شد. ما مذهبی‌ها امیدوار نبودیم، اما در نهایت این انقلاب بزرگ رقم خورد. قانون اساسی ما روی حضور مردم تاکید دارد که تکیه آن بر آموزه قرآنی بوده و این مسئله سیاسی صرف نیست.

۳۰ درصد مردم در تردید هستند

وی افزود: اگر انتخابات مهم است ریشه قرآنی دارد و حضور مردم نیز جدی است. برای حل مشکلات و حفظ اقتدار ملی باید در انتخابات شرکت کنیم. اگر نظرسنجی‌ها درست باشد که حدود ۳۰ درصد مردم در تردید هستند، وظیفه ما این است که این آمار را از تردید بیندازیم.

حق مردم است که بدانند چرا روحانی رد صلاحیت شده است

عراقی در پاسخ به سوالی در مورد رد صلاحیت روحانی گفت: اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌توانم داوری کنم. اما از رد صلایت کسی خوشحال نمی‌شوم. چه کسانی که برای انتخابات مجلس و چه مجلس خبرگان حضور پیدا کردند باشد. اگر رد صلاحیت شوند خوشحال نمی‌شوم. همه افراد وقتی با آبروی خود وارد میدان می‌شوند و در معرض رای مردم قرار دهند باید تایید شوند. اما باید چارچوبی وجود داشته باشد تا هرکسی وارد این مسئولیت‌های سنگین نشود. در مورد شخص روحانی آن چیزی که اطلاع دارم و مسلم است و این چیزی که بیگانه‌ها مطرح می‌کنند دور از شأن فق‌های شورای نگهبان است. من با این اساتید آشنایی دارم و مهمترین خصیصه آنان تقوای آنان است.

وی گفت: شهادت می‌دهم غرض، مرض و انگیزه سیاسی وجود ندارد. البته در آنجا فق‌ها برای رای گیری، اتفاق نظر ندارند و برخی نظرات متفاوت است. روحانی کارنامه مشخصی دارد، ممکن است برخی پرونده‌های قضایی داشته باشند که منجر به نتیجه نشده است. اما درباره ردصلاحیت ایشان این حق مردم است که بدانند چرا ایشان رد صلاحیت شده است. شورای نگهبان باید دلایل رد صلاحیت را به طور قانونی به خود فرد اعلام کند. اما به طور قانونی وظیفه ندارد به صورت عمومی آن را بیان کند.

درباره برخی تحقیق کردم، گفتند مسائل محلی باعث رد صلاحیت شده است

این نامزد انتخابات خبرگان یادآور شد: حتی اگر این شخص بگوید شورای نگهبان می‌تواند به صورت عمومی اطلاعات را منتشر کند، اما شورای نگهبان مجاز نیست. در دوره‌های گذشته در مجلس خبرگان کسانی عضو بودند که بعد‌ها ردصلاحیت شدند من بعد‌ها که درباره رد صلاحیت برخی افراد تحقیق کردم، اجمالا گفتند مسائل محلی باعث رد صلاحیت افراد شده است.

گزارش کمیسیون‌های خبرگان درباره صفات رهبری آینده به صورت سری در دبیرخانه موجود است

محمدی‌عراقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روز‌ها گمانه‌زنی بسیاری درباره انتخاب رهبری آینده مطرح می‌شود حتی برخی از اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که کمیته سه نفره مشغول بررسی گزینه‌های محتمل است به نظر شما مجلس آینده خبرگان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، گفت: در این زمینه خیلی شایعات وجود دارد. وظیفه اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ مجلس خبرگان انتخاب رهبری است. کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ و اصل ۱۱۱ وظیفه نظارت بر رهبری و مراقبت از صفات و شخصیت رهبری را دارند. این کمیسیون‌ها ۱۱ عضو اصلی و پنج عضو علی‌البدل دارند. طبق اصل ۱۰۷ کمیته سه نفره موظف است بدون آنکه جزئیات آن فاش شود، همه صفات رهبری برای انتخاب رهبری آینده را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد و بعد از آن نتایج را جهت استفاده به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد. بعد از ارزیابی این موضوع به هیئت رئیسه ارائه می‌شود تا در زمان مورد نظر مورد بحث و بررسی و استفاده قرار گیرد. انتشار عمومی این گزارش‌ها به صلاح نیست و به صورت سری در دبیرخانه مجلس خبرگان وجود دارد.

وی درباره نحوه نظارت بر عملکرد رهبری توسط مجلس خبرگان گفت: هرگاه رهبری از انجام وظایف خود ناتوان شود و از هفت شرط اصلی اصل پنجم قانون اساسی و همچنین فاقد بینش سیاسی، اجتماعی و قدرت حل مشکلات کشور باشد، طبق اصل صد و هشتم خبرگان مذبور می‌توانند رهبری را از قدرت سلب کند.

عضویت در مجلس خبرگان شغل محسوب نمی‌شود

محمدی‌عراقی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس خبرگان چه اندازه حقوق می‌گیرند و آیا مشروح مذاکرات باید محرمانه باشد، گفت: به دلیل آنکه عضویت در مجلس خبرگان شغل محسوب نمی‌شود مطلقا حقوقی دریافت نمی‌شود. اما در موضوع محرمانه بودن مذاکرات مجلس خبرگان، در آیین نامه مجلس خبرگان آمده است که مذاکرات محرمانه است. اما در اینجا می‌گویم ۹۵ درصد از جزییات مذاکرات مجلس خبرگان قابل انتشار است. من با محرمانه بودن مشروح مذاکرات مجلس مخالفم. اما دو‌چیز از جزئیات محرمانه است؛ یکی آنکه انتشار جزئیات محرمانه مخل امنیت ملی باشد یعنی اگر بخواهد درباره رهبری آینده صحبت کنند این مذاکرات باید محرمانه باشد و دوم اگر بخواهند درباره صلاحیت رهبری فعلی باشد آن هم محرمانه است. صادقانه بگویم بیشتر مذاکرات مجلس خبرگان مربوط به پیگیری مطالبات بوده است. ما روسای سه قوه و وزرا را درباره مطالبات دعوت کردیم، اما در این دوره وزرای اقتصادی بیشترین حضور را داشتند. ما دربارع مسئله فسادها، رانت‌ها و مشکلات صحبت کردیم و سوال پرسیدیم. اما در نهایت امیدواریم این منع محرمانگی جزئیات مذاکرات اجلاس خبرگان برداشته شود.

کاری کنیم مانند دوم خرداد شور و شوق و فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها فراهم شود

وی در پایان تصریح کرد: رهبری یک زمان گفتند دانشگاه باید سیاسی باشد خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. امروز شور و شوق فعالیت سیاسی در دانشگاه مانند انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ نیست باید کاری کنیم تا آن شور و شوق و فعالیت سیاسی همه جناح‌های سیاسی در دانشگاه‌ها فراهم شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی