تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با یک فعال سیاسی جوان اصلاح طلب:

ماحصل عملکرد اصلاح‌طلبان شد، احمدی‌نژاد/ اصلاح‌طلبان در قدرت مانند اصولگریان عمل می‌کنند/ می‌توانستیم مانع پیروزی رئیسی شویم

صدور بیانیه برای دعوت به شرکت در انتخابات از سوی ۱۱۰ نفر از اصلاح‌طلبان بهانه‌ای شد تا در یکی دیگر از برنامه‌های اصل ۲۷ به سراغ سعید‌ نورمحمدی یکی از امضاءکنندکان این بیانیه برویم.

کد خبر: ۱۶۱۸۹۶
۱۴:۴۶ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲

عملکرد اصلاح‌طلبان شد، احمدی‌نژاد/ اصلاح‌طلبان در قدرت مانند اصولگریان عمل می‌کنند/ می‌توانستیم مانع پیروزی رئیسی شویم

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: تب و تاب انتخابات و داغ کردن تنور آن در هفته‌های اخیر بهانه‌ای شد ۱۱۰ نفر از اصلاح طلبان بیانیه‌ای را با مضمون دعوت از مردم در این انتخابات صادر کنند؛ این بیانیه با واکنش‌های زیادی روبرو شد، همین موضوع و انتخابات پیش رو دلیل دعوت دیدارنیوز از سعید نورمحمدی فعال سیاسی اصلاح طلب و یکی از امضاءکنندگان بیانیه مذکور بود.

ویدیویی این گفت و گو را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 

نورمحمدی در ابتدای این گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح طلبان آنطور که مردم انتظار داشتند در پی حوادث سال گذشته نقش آفرینی نکردند، می‌گوید: اصلاح طلبان و برخی از احزاب مانند کارگزاران، ندای ایرانیان، اتحاد ملت و ... در پی حوادث سال گذشته بار‌ها بیانیه صادر کنند و نقد‌هایی را نسبت به اتفاق‌هایی که برای دختران و پسران این سرزمین می‌افتاد بیان کردند و با یک سرچ در بستر اینترنت قابل دسترسی است.

او در ادامه اینطور توضیح داد که بهتر است ماجرا را از کمی قبل‌تر بررسی کنیم از زمان آمدن ترامپ که حضور او تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشت و با اینکه در دوره اول حسن روحانی در سیاست خارجی خوب پیش رفت، اما با زدن زیر میز از سوی ترامپ همه چیز تغییر کرد و فشار گروه‌های مختلف و پایین آمدن قیمت نفت شد پاشنه آشیل دولت هر چند که با روی کار آمدن رئیسی همه چیز تغییر کرد.

نورمحمدی می‌گوید: حس شکست و ناکامی به جامعه تزریق شد، شبکه‌های خارج نشین شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگر تمام ماجرا را مدام تکرار کردند و از طرف دیگر من فکر می‌کنم اصلاح طلبان رسانه جدی هم نداشتند و حتی سانسور می‌شدند و با وجود محدودیت‌ها اصلاح طلبان مواضع خود را بیان می‌کردند و در پس اتفاق‌های سال گذشته موضوعی نبود که در قبال آن واکنش نشان نداده باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه اصلاح طلبان عملکرد قابل قبولی داشتند، می‌افزاید:، اما انتظار مردم از آن‌ها این بود که از نظام جمهوری اسلامی عبور کنند، ولی این نظر هیچ کدام از اعضای جبهه اصلاحات نبود؛ حتی خود آقای خاتمی هم گفته بود که براندازی نه مطلوب است نه ممکن.

 

عملکرد اصلاح‌طلبان شد، احمدی‌نژاد/ اصلاح‌طلبان در قدرت مانند اصولگریان عمل می‌کنند/ می‌توانستیم مانع پیروزی رئیسی شویم

سخنگوی شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان این را هم اضافه می‌کند شاید اظهارنظر و دیدگاه آقای خاتمی ایده ال من و شما نباشد، اما او به شدت معتقد بود که نباید وارد فاز براندازی شد؛ اما شاید بتوان یکی از دلایل نقد مردم به اصلاح طلبان را اینطور توضیح داد که ضعف آن‌ها این بود که راهی برای انجام کار‌ها با ساختار سیاسی پیدا نکردند.

او معتقد است: کنشگر سیاسی فقط نباید بیانیه بدهد بلکه برای رسیدن به هدف تلاش کند از این رو جبهه اصلاحات در پی حوادث سال گذشته با آقای اژه‌ای دیدار کردند و قرار بود این ملاقات با محمد باقر قالیباف و ابراهیم رییسی هم اتفاق بیفتد، اما فشار اصولگریان اجازه چنین ملاقات‌هایی را نداد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه می‌دهد: موضع آقای تاجزاده و مرعشی یکی است، اما ادبیات آن‌ها متفاوت است، اما نکته قابل توجه اینجاست که ساختار سیاسی بگونه‌ای پیش می‌رود که نه اصلاح طلب و نه اصولگرا خیلی امکان تاثیرگذاری در جامعه را ندارند و فشار‌هایی که به مجلس هم وارد می‌شود اجازه اجرایی برخی کار‌ها را نمی‌دهد.

نورمحمدی در نقد وارده به دولت اصلاحات و عملکرد آن‌ها در مجلس ششم هم می‌گوید: اگر منظورتان این است که چه شد که در سال ۸۴ دولت و مجلس اصلاح طلب را به اصولگرایان دادند از این منظر نقد وارد است، چون ماحصل عملکرد اصلاح‌طلبان شد، احمدی نژاد.

او می‌گوید: رویکرد دولت روحانی رویکرد اصلاح طلبانه بود و عملکرد وزارت ارتباطات و تاکید بر دفاع از فضای مجازی و اینترنت داشت در سیاست خارجی با ظریف موفق بود و در حوزه‌های اقتصادی هم از حضور استادان برجسته بهره می‌برد یعنی در واقع روح حاکم بر آن دولت اصلاح طلبی بود.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان می‌گوید:، اما پس از انتخابات سال ۹۶ روحانی فراموش کرد که انتخابات تمام شده و باید از فاز شعار دادن خارج شود و به سراغ اعتمادسازی برود؛ از این رو شروع کرد به حرف‌های تند زدن و هر کس هر جایی صحبت می‌کرد آقای روحانی احساس می‌کرد که باید جواب او را بدهد و این اشتباه بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی