تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

فعال اصلاح‌طلب: اعتماد مردم آسیب دیده است

افشین حبیب زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که اعتماد مردم آسیب دیده و ترمیم آن از طریق اصلاح حافظه جمعی‌شان صورت می‌گیرد.

کد خبر: ۱۶۱۸۲۳
۰۹:۲۸ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۲

فعال اصلاح‌طلب: اعتماد مردم آسیب دیده است

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اعتماد مردم آسیب دیده است، ترمیم اعتماد مردم با تشویق مواردی از این دست تأمین نمی‌شود اعتماد مردم فقط از طریق تصحیح و اصلاح حافظه جمعی‌شان به وجود می‌آید.

افشین حبیب زاده، درباره تاکید رهبری بر ۴ محور سلامت، رقابت، امنیت و مشارکت برای برگزاری انتخابات پیش‌رو و ارزیابی اینکه این موارد چقدر عملیاتی شده است، گفت: به نظر من یکی از موضوعات مهم در سخنان رهبری بحث رقابت بود. رقابت یکی از عوامل اصلی است که می‌تواند شور و هیجان به انتخابات ببخشید و مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورد. منتها رقابت یک لوازمی دارد که یک بخشی از آن حضور احزاب و دیدگاه‌های مختلف است و یک بخشی هم امکان حضور این دیدگاه‌های مختلف، متفاوت و آلترناتیو و جایگزین در انتخابات است که در واقع شرایط بخش دوم را برگزارکنندگان انتخابات فراهم می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آنچه که به عنوان اصل اساسی مطرح می‌شود این است که مردم به صورت عام در جامعه هرکدام دیدگاه‌های مختلف و متفاوتی دارند و برای این‌که در رقابت شرکت کنند و حضور داشته باشند، طبیعتا باید نمایندگان آن دیدگاه کاندیدا شده و مورد تائید قرار گرفته باشند تا بتوانند مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشانند. هر چقدر زمینه حضور تفکرات و دیدگاه‌های مختلف و بعضاً حتی متضاد فراهم شود ما شاهد رقابت بیشتری خواهیم بود.

وی یادآور شد: شما می‌دانید گله‌هایی در جامعه در این زمینه بین احزاب وجود دارد که این گله‌ها فقط مختص اصلاح‌طلبان نیست. در بین اصولگرایان هم دیدم گروه‌ها و اشخاصی که نسبت به این موضوع اعتراض دارند و این اعتراض‌ها نشان‌دهنده آلارمی است مبنی بر این‌که برگزارکنندگان انتخابات نتوانسته‌اند در این زمینه خوب عمل کنند و نتوانسته‌اند به خواسته رهبری هم جامه عمل بپوشانند. کما اینکه به هر حال اخباری شنیده شد مبنی بر اینکه اعتراض‌هایی در این زمینه وجود داشته است که سعی کردند بخشی از آن را در رسیدگی‌های بعدی مرتفع کنند و من فکر می‌کنم این گله‌ها به جا است و حتما باید به این موضوع توجه شود.

حبیب‌زاده با بیان این‌که موضوع بعدی که می‌شود به آن اشاره کرد، اعتماد مردم است، عنوان کرد من برداشتم این است در طول سال‌های اخیر میزان اعتماد مردم اساسا نسبت به سیاسیون و احزاب و نسبت به نهاد‌های برآمده از انتخابات چه نهاد‌های نمایندگی و چه اجرایی کاهش پیدا کرده و این بسیار موضوع خطرناکی است.

وی با اشاره به این‌که کاهش اعتماد مردم در حافظه جمعی آن‌ها جای گرفته است، عنوان کرد: وقتی چنین موضوعی در حافظه مردم جای می‌گیرد اولا به یکباره اتفاق نمی‌افتد و با گذر زمان است، همچنین زمانی که اتفاق می‌افتد خارج کردن مردم از این موضع هم بسیار کار سخت و زمان‌بری خواهد بود. طبیعتا اگر این فرض بنده درست باشد و کسانی اعتقاد به این فرض بنده دارند که اعتماد مردم بسیار کاهش پیدا کرده است، قطعا نباید انتظار داشته باشند این انتخابات آنطور که می‌خواهند پرشور برگزار شود به همین جهت باید به مرور با عملکرد مناسب این اعتماد برگردد و این حافظه جمعی اصلاح شود که راهکار آن تقویت سرمایه اجتماعی است و این امر هم به فرهنگ ربطی ندارد، مردم باید خودشان تک تک لمس کنند که حاکمیت، نمایندگان و حوزه‌های اجرایی به دنبال رفع مشکلات هستند و اهتمام می‌ورزند که به مطالبات مردم و خواست اکثریت تن دهند.

حبیب‌زاده در مورد نگرانی‌ها برای میزان مشارکت در انتخابات و بیانیه ۱۱۰ نفری که با عنوان روزنه گشایی نوشته شد، عنوان کرد: اعتقاد و نظر شخصی من این است امکان افزایش مشارکت به آن مفهومی که برخی منتظر و دنبالش هستند، وجود ندارد. اعتماد مردم آسیب دیده و ترمیم اعتماد مردم با تشویق و مواردی از این دست تأمین نمی‌شود اعتماد مردم فقط از طریق تصحیح و اصلاح حافظه جمعی‌شان به وجود می‌آید.

وی با بیان این‌که اصلاح حافظه جمعی مردم باعث ارتقاء و افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود و این هم موضوعی نیست که به یکباره و با یک سخنرانی و یک دستور به وجود بیاید و تأمین شود، اظهار داشت: زمان خواهد برد و مردم باید به عینه اصلاحات را در جامعه ببینند. اصلاحاتی که در جامعه رخ می‌دهد را باید در زندگی، معیشت و آزادی‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود، لمس کنند. این چیزی نیست که دستوری باشد و بگوییم مشارکت باید افزایش پیدا کند و به یکباره افزایش پیدا کند. من فکر نمی‌کنم هیچ جامعه شناس و فردی که در حوزه سیاست تجربه و دانش دارد این را قبول داشته باشد که صرفا می‌توان با تشویق مردم این خلاء را پر کرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی