تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند مطرح شد

حزب اتحاد ملت: شرایط مشارکت جهت ارایه لیست فراهم نیست

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اعلام کرد «شرایط مشارکت جهت ارائه لیست فراهم نیست» و این حزب در هیچ حوزه انتخابیه کاندیدا یا فهرست مورد تایید ندارد.

کد خبر: ۱۶۱۸۰۷
۱۹:۱۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

حزب اتحاد ملت: شرایط مشارکت جهت ارایه لیست فراهم نیست

دیدارنیوز: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در اطلاعیه‌ای پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اعلام کرد «شرایط مشارکت جهت ارائه لیست فراهم نیست» و این حزب در هیچ حوزه انتخابیه کاندیدا یا فهرست مورد تایید ندارد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«انتخابات معنادار و مؤثر رکن مهمی از ارکان مردمسالاری است. مشارکت جمهور ملت در راه‌بری و اداره امور جامعه مستلزم فرایند‌های مستمر و جاری و مؤثر است که انتخابات نقطه عطف و رویداد محوری تشخیص و تمییز اراده اکثریت برای جهت دهی به انتظام امور است. نهاد‌های برآمده از انتخابات مؤثر باید تجلی‌گاه اراده اکثریت و رعایت حقوق اقلیت‌ها باشند تا تدبیر و تمشیت امور جامعه منتج به کسب حداکثر رضایت عامه شود.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی همواره بر اعمال تغییرات و اصلاحات مبتنی بر خواست و‌اراده اکثریت ملت و رعایت حقوق اقلیت‌ها که از خروجی صندوق‌های انتخابات آزاد و موثر حاصل می‌شود تاکید داشته و آن را ثمره دموکراسی و مقوم عنصر حاکمیت ملی و تامین کننده امنیت و منافع ملی می‌داند. متاسفانه علیرغم همه هشدار‌ها و انذار‌ها و پیش‌چشم آمدن نتایج سیاست محدود سازی قدرت انتخاب ملت و اعمال سیاست غلط نظارت استصوابی که موجب فاصله‌گرفتن مردم از مشارکت در برخی امور سرنوشت‌ساز سیاسی شده است و نهاد‌های متکی بر رای ملت را از تاثیرگذاری و شان والایی که در قانون اساسی دارند دور کرده است، یکبار دیگر در سررسید دوره انتخابات، متصدیان امر با تداوم سیاست‌های غلط و مخالف خواست ملت و نشان دادن اراده تداوم آن‌ها در انتخابات اسفندماه، امید به تغییرات واقعی از طریق صندوق رای را عملا از این بردند.

پیش از انتخابات، یا باید تغییرات سیاستی معطوف به مطالبات ملت از سوی حاکمیت اتفاق می‌افتاد تا نشانه‌ای از انعطاف در جریان حاکم دیده شود یا نشانه‌هایی از تغییر رویکرد به انتخابات تا مردم ناراضی به اتکای آن امیدوار به اعمال تغییر از طریق انتخابات شوند. اما به جای این تدابیر، با به کار بستن قانون جدید و پر مساله انتخابات، پیام منفی مضاعفی را به جامعه و نخبگان منتقل کردند و عملا شرایطی را پیش آوردند که بسیاری از صاحبان شرایط نمایندگی انگیزه‌ای برای ورود در انتخابات نیابند و تجربه‌های پیشین اعمال نظارت استصوابی و رد صلاحیت نخبگان و فرهیختگان و پیش‌بینی سخت‌تر شدن موانع، رغبتی در احزاب و سازمان‌های سیاسی اصلاح‌طلب جهت ثبت‌نام افراد مورد اعتماد خود باقی نگذاشت.

در عین حال بسیاری دیگر از شخصیت‌های صاحب صلاحیت و مورد اعتماد مردم و نخبگان سیاسی و اجتماعی که ثبت‌نام کرده بودند با روال غلط احراز صلاحیت ناظران از گردونه بیرون ماندند. تکرار مکرر این رویه غلط بر فضای سرد سیاسی و بی‌اعتمادی و رویگردانی اکثریت جامعه از مداخله در روند‌های انتخاباتی افزود تا جایی که معدود نظرسنجی‌هایی که نتایج آن جسته و گریخته منتشر شده است حاکی از عدم تمایل اکثریت جامعه به شرکت در انتخابات است.

حزب اتحاد ملت در کنار سایر اعضای جبهه اصلاحات ایران متکی به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و در چارچوب حقوق و تکالیف اخلاقی و قانونی خود، ضمن تاکید بر راهبرد متین و جامع انتخاباتی جبهه اصلاحات و رعایت تعهدات و مصوبات آن در مورد انتخابات اخیر، اعلام می‌کند که متاسفانه شرایط مشارکت را برای خود جهت ارائه لیست در این دوره از انتخابات فراهم نمی‌بیند و ضمن احترام به همه افرادی که اجازه ورود در رقابت‌های انتخاباتی را یافته‌اند اعلام می‌کند که در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه کاندیدا یا فهرست مورد تایید و حمایت ندارد. با این حال با تاکید بر اهمیت "نهاد انتخابات" که معنابخشی به آن عنوان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و با توجه به نقش یگانه آن در تامین حق حاکمیت ملی، بر عهد خود برای تلاش جهت احیای این آرمان سیاسی با استفاده از ظرفیت‌های سیاسی و مدنی موجود پای می‌فشاریم.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی - ۵ اسفند ۱۴۰۲»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی